MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
2. februar 2018
2018-646
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 24. januar 2018 stillet mig
følgende spørgsmål 329 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Pia Adelsteen (DF).
Spørgsmål nr. 329:
Ministeren bedes redegøre for, hvor meget DSB har udbetalt i bod pr. år i årene
2015, 2016 og 2017 som en konsekvens af manglende punktlighed på Kystba-
nen.
Svar:
Idet kontrakten mellem Transport-, Bygnings- og Boligministeriet og DSB ikke
indeholder bodsbestemmelser forstår jeg spørgsmålet på den måde, at omfan-
get af udbetalt kompensation til passagererne for lav punktlighed ønskes op-
lyst. Jeg har på denne baggrund forelagt spørgsmålet til DSB, der oplyser føl-
gende:
”DSB kan oplyse, at der udbetales kompensation iht. to forskellige former for
rejsetidsgaranti.
Basisrejsetidsgarantien omfatter rejser med billet, klippekort, rejsekort
eller Bus & tog-årskort, og kompensationen udbetales, når ankomsten
til bestemmelsesstationen er mere end 30 minutter forsinket.
Pendlerrejsetidsgarantien omfatter rejser på med et DSB Pendlerkort,
periodekort, Ungdomskort, Erhvervskort, Bus & Tog Årskort eller an-
dre kort, der er gyldigt i mindst 30 dage og gælder for den målestræk-
ning, som man har tilmeldt sig. Kompensationen bliver udbetalt auto-
matisk, når punktligheden er dårligere end de oplyste måltal.
Kompensationer, som bliver udbetalt iht. basisrejsegarantien bliver ikke op-
gjort pr. strækning. DSB kan derfor ikke oplyse kompensationsbeløbet udbetalt
for manglende punktlighed på Kystbanen.
Nedenfor følger tabel over den samlede udbetaling af kompensationer iht.
pendlerrejsegaranti for strækningen København-Helsingør for årene 2015,
2016 og 2017.