MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
22. februar 2018
2018-604
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 22. januar 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Josephine Fock (ALT).
Spørgsmål nr. 326:
Vil ministeren i tabelform oversende en oversigt over alle de prognoser for årli-
ge passagertal, som er lavet i forbindelse med Metroselskabet, samt det faktiske
passagertal? Tabellen bedes lavet på årsbases, så man let kan sammenligne
hver af de løbende opdaterede prognoser med de faktiske passagertal.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Metroselskabet, som har oplyst følgende:
”Ved stiftelsen af Metroselskabet i 2007 blev det bemærket, at der i relation til
de forudsatte passagertal forelå foreløbige resultater fra en opdateret trafikmo-
del, der viste lavere passagertal med hhv. 14,6 pct. for den eksisterende metro
og 3,5 pct. for Cityringen. Forventningen om lavere passagertal blev efterføl-
gende bekræftet i en kvalitetsprognose i 2008.
Metroselskabet har ultimo 2017 afsluttet en opdatering af passagerprognosen.
Denne viser et forventet passagertal for den eksisterende metro (M1/m2) på 84
mio. i 2030. Dette er mere end forventet i prognosen fra 2007, hvor der var
forventet 83 mio. passagerer i 2030.
Metroselskabets indtægter er påvirket af dels antal passagerer, dels den gen-
nemsnitlige indtægt pr. passager. I prognosen fra 2007 var forventningen, at
Metroselskabet i 2017 ville have en gennemsnitlig indtægt pr. passager på
10,28 i 2017-priser
1
. Den realiserede indtægt pr. passager var i 2017 på 13,65
kr. i 2017-priser. Baggrunden for dette er bl.a., at en større andel af passagerer-
ne kun rejser med metroen, hvilket øger Metroselskabets indtægt pr. passager.”
Der var forventet en takst i 2017 på 8,76 i 2007-priser. Dette er fremskrevet med
nettoprisindekset.
1