MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
8. februar 2018
2018-569
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 19. januar 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 316:
Ministeren bedes oplyse de forventede årlige udgifter til drift og vedligehold for
de motorvejsstrækninger, der er nævnt i TRU alm. del – spørgsmål 290
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der oplyser følgende:
”En vurdering af de årlige udgifter til drift og vedligeholdelse for de pågælden-
de strækninger, der endnu ikke er anlagt, er behæftet med stor usikkerhed.
Vejdirektoratet har dog foretaget en opgørelse over, hvad drift, vedligeholdelse
og vintertjeneste koster på det eksisterende statsvejnet. Der er udregnet en
gennemsnitspris for en kilometer over en periode på 100 år. Udgifterne til drift
af en vej forventes at være forholdsvis konstante over tid, men udgifter til ved-
ligeholdelse vil svinge meget over tid.
Vedligeholdelsesudgifterne afhænger af mange forskellige parametre, såsom
vejens alder, hvilke materialer der er anvendt, hvor mange og hvilke type byg-
værker der er, deres tilstand, holdbarhed etc. Tilsvarende er udgifter til vinter-
tjeneste selvsagt meget varierende.
På baggrund af Vejdirektoratets seneste analyser vurderes udgifterne til drift,
vedligeholdelse og vintertjeneste for en motorvej med 4 spor at være i størrel-
sesorden 2,5 mio. kr. pr. km for en ny motorvej. Udgifterne til ekstra drift, ved-
ligeholdelse og vintertjeneste for en udvidelse af en motorvej med et ekstra
spor i begge retninger (for eksempel fra 4 til 6 spor) koster ca. halvdelen (1,25
mio. kr. pr. km) med samme forudsætninger. I forhold til de to projekter for en
3. Limfjordforbindelse og en østlig ringvej i København kan ovenstående udgif-
ter ikke anvendes. Vejdirektoratet har ikke for nuværende nok kendskab til
projekternes udformning m.m. eller relevant sammenligningsgrundlag fra til-
svarende projekter til at kunne vurdere udgifterne til drift og vedligeholdelse på
et kvalificeret grundlag. Ved disse projekter vil dertil komme ekstra udgifter til
drift af sikkerhedssystemer og lignende i tunnellerne.”