Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1848375_0001.png
Samrådstale vedr. finansieringsmodeller for offentligt
byggeri og anlæg
19. januar 2018
Spørgsmål
Samrådsspørgsmål G (til finansministeren)
Hvordan vil ministeren fremadrettet sikre, at finansieringsmodeller for offentligt byggeri og anlæg
i Danmark generelt ikke beror på så massiv gældsætning, som det er tilfældet med By og Havn
og Metroselskabet, jf. kronikken ”Kandidat
til borgerrepræsentationen i København:
Byudviklingen tager demokratiet
som gidsel” den 17. november 2017 på politken.dk.
Svar
Det talte ord gælder.
*** Indledning ***
Jeg er glad for få mulighed for at drøfte forskellige finan-
sieringsmodeller for offentligt byggeri og anlæg.
For der findes i Danmark forskellige modeller til at finan-
siere den slags offentligt byggeri.
Jeg vil i dag i lyset af det stillede spørgsmål fokusere på to
modeller nemlig 1) finansiering via offentlige budgetter
og 2) finansiering via brugerbetaling til offentlige selska-
ber.
Valg mellem de to modeller er overordnet en afvejning af
at finansiere en investering med skatteindtægter eller at
sprede det ud over flere år via lån og efterfølgende ind-
tægter fra brugernes betaling for brug af anlægget.
***
Karakteristika ved finansiering via offentlige budgetter
***
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 314: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 18/1-18 om gælden i Metroselskabet og By & Havn, til finansministeren
Side 2 af 4
Hvis man kigger på finansiering af offentlige budgetter, så
lad os starte der, hvor der afsættes midler til offentligt
byggeri og anlæg direkte på de offentlige budgetter.
Eksempelvis finansieres statslige motorveje og jernbaner
over de årlige finanslove.
Ligeledes finansieres byggeri og anlæg i kommunerne og
regioner med udgangspunkt i de årlige økonomiaftaler.
Når offentligt byggeri og anlæg finansieres via de årlige
finanslove og økonomiaftaler, så prioriteres anlægsinve-
steringer på lige fod med andre initiativer.
Man kan lidt populært sige, at der er de penge på budget-
tet, som der nu engang er besluttet, og så er det op til os
politikere at prioritere pengene på tværs af områder og
initiativer.
For offentligt byggeri og anlæg der gælder det, at udgiften
dermed indgår i det enkelte års budget med den anlægs-
omkostning, der måtte være i det givne år.
Det er grundlæggende et sundt princip, at udgifter til in-
vesteringer i bygninger og anlæg indgår i en generel ud-
giftspolitisk prioritering, så vi sikrer, at skatteborgernes
penge bruges dér, hvor de gør mest gavn.
Årlig finansiering af offentligt byggeri og anlæg via de of-
fentlige budgetter giver desuden en bedre mulighed for at
tilpasse investeringsniveauet til den gældende konjunktur-
situation
***
Karakteristika ved offentlige selskaber
***
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 314: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 18/1-18 om gælden i Metroselskabet og By & Havn, til finansministeren
1848375_0003.png
Side 3 af 4
Rationalet for finansiering af investeringer via offentlige
selskaber er typisk, at en investering kan og ønskes drevet
på markedslignende vilkår.
Offentlige selskaber skal kunne fungere selvstændigt og
have deres egne indtægter, der giver mulighed for at dæk-
ke deres omkostninger.
I Danmark har vi anvendt selskabskonstruktioner ved an-
læg og drift af store infrastrukturprojekter.
Eksempler på denne finansieringsform er de store bro-
projekter i Sund og Bælt A/S, hvor anlæg og drift af Sto-
rebæltsbroen og Øresundsbroen finansieres direkte af
forbindelsernes brugere. Metroen er et tilsvarende ek-
sempel.
En vigtig forudsætning er selvfølgelig, at der kan skabes
et økonomisk bæredygtigt grundlag for, at selskabet kan
betale gælden tilbage.
Jeg vil gerne understrege, at virksomheden skal have sine
egne indtægter og mulighed for at påvirke indtægterne,
hvis denne her finansieringsform skal være relevant.
Indtægter kan komme fra forskellige steder - typisk fra
brugerbetaling.
Når et byggeri anlægges og brugerfinansieres i en offent-
lig virksomhed, så påvirker selskabets indtægter og udgif-
ter selvfølgelig ikke de årlige budgetter.
Selskabskonstruktionen fordrer således, at selskabet selv
kan løse og finansiere opgaven og sammensætte den rig-
tige bestyrelse, der gør sit arbejde korrekt.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 314: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 18/1-18 om gælden i Metroselskabet og By & Havn, til finansministeren
Side 4 af 4
I tilfælde af store projekter vil selskabet typisk indled-
ningsvist stifte gæld for derefter gradvist at afbetale gæl-
den i takt med, at selskabet tjener penge til at afdrage på
gælden.
Ofte vil selskaberne få mulighed for at optage lån i Dan-
marks Nationalbank eller låne med statsgaranti. Dette gi-
ver selskaberne lånevilkår svarende til det statslige niveau.
*** Afrunding ***
Altså - Et valg af konkret model for finansiering af et of-
fentligt anlægsprojekt skal altid afhænge af den konkrete
situation.
Der vil således konkret skulle vurderes, om det er hen-
sigtsmæssigt at prioritere investeringer direkte på budget-
tet eller etablere et selvstændigt selskab.
For at svare direkte på samrådsspørgsmålet: Jeg ser ingen
problemer i den finansieringsmodel, som er anvendt med
By & Havn og Metroselskabet.
Ved finansiering via selvstændige selskaber vil det selv-
sagt altid skulle vurderes, om gældsætningen er bæredyg-
tig.
Men jeg ser altså ikke et problem i, at der indledningsvist
stiftes en stor gæld i en selskabskonstruktion så længe, at
selskabet på sigt tjener penge nok til at betale gælden af
og den ansvarlige bestyrelse er korrekt sammensat og
gør sit arbejde ordentligt.
Tak.