MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
14. februar 2018
2018-529
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 18. januar 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Andreas Steenberg (RV).
Spørgsmål nr. 307:
Kunne man undlade at indregne ”Ny anlægsbudgettering” i forslagene til støj-
bekæmpelsen i Silkeborg, når man tænker på, at motorvejen lige er bygget, og
Vejdirektoratet derfor ved, hvad det koster?
Svar:
”Ny Anlægsbudgettering” er blandt andet et sæt principper for, hvordan man
beregner anlægsoverslag på Transport-, Bygnings- og Boligministeriets områ-
de.
Et af principperne er, at der i anlægsoverslaget indgår et fast korrektionstillæg
– altså en reserve. Størrelsen på dette korrektionstillæg er afhængigt af, hvor
detaljeret det pågældende projekt er undersøgt.
Hvis et projekt kun er undersøgt på et overordnet niveau, f.eks. det der kaldes
en forundersøgelse eller en fase 1-undersøgelse, afsættes et korrektionstillæg på
50 pct. Det skyldes, at usikkerhederne og risiciene på dette stadie er forholdsvis
høje. Når et projekt undersøges nærmere, vil flere usikkerheder blive afklaret,
og der vil være behov for et mindre korrektionstillæg. Når et projekt således er
undersøgt på fase 2-niveau, afsættes i henhold til Ny Anlægsbudgettering et
korrektionstillæg på 30 pct.
På baggrund af ovenstående er korrektionstillægget 50 pct. i Vejdirektoratets
hidtidige forslag til støjbekæmpelse i Silkeborg, da forslagene kun er undersøgt
på et overordnet niveau.
Jeg bemærker i øvrigt, at der ikke kan sættes direkte sammenhæng mellem
eventuelle støjprojekters risikoniveau og det forhold, at motorvejen lige er byg-
get. Der er eksempelvis særlige vanskeligheder forbundet med at gennemføre
projekter langs en motorvej, der er i brug. Et andet eksempel er, at man ikke
kender de priser, som entreprenører byder ind med til de konkrete støjprojek-
ter.