Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1868061_0001.png
Notat
2017
29. maj
Overbliksark over myndighedsudtalelser i forbindelse med nedlæggelse af
overkørsler Bramming-Tønder i Tønder kommune
Banedanmark har udarbejdet nedenstående overblik over myndighedsudtalelser i forbindelse med
nedlæggelse af overkørsler Bramming-Tønder i Tønder kommune. Overkørslerne nedlægges på
jernbanestrækningen Bramming-Tønder på baggrund af
”En grøn transportpolitik” fra 2009.
Antallet
af overkørsler skal så vidt muligt reduceres frem for opgraderes, ligesom sikrede overkørsler
undersøges i forhold til nedlæggelse. Forligskredsen bag aftalen har således besluttet, at alle
jernbaneoverskæringer på Banedanmarks net i al væsentlighed skal være nedlagt eller sikret med
udgangen af 2018.
Når Banedanmark udfører nedlæggelse af overkørsler, er det praksis at høre og modtage
bemærkninger, at indgå i dialog med alle relevante myndigheder tidligt i processen samt holde
kontakten helt frem til afslutning af et projekt. Inddragelse af kommuner, vejmyndighed og politi sker
som led i denne proces. Banedanmark kan således oplyse, at der undervejs i projektet har været afholdt
møder med de lokale myndigheder og berørte lodsejere, og at Banedanmark på baggrund af denne
dialog ændrede projektet, således at det samlede antal nedlæggelser er mindre end forudsat inden
dialogen. Konkret er nedlæggelserne i Tønder Kommune ændret fra 10 til 6 nedlæggelser.
Der har ikke været kontakt mellem Banedanmark og Tønder kommunen efter 15. maj 2017.
Skematisk oversigt over udtalelser
Overkørsel nr.
69 Galgevang
(privat ovk)
Tønder Kommune
Møde 31. maj 2016, jf.
redegørelse bilag 1:
Tønder kommune
bemærkede, at
overkørslen kan være en
del af Drivvejen, som er
en historisk rute.
Efter mødet: Drivvejen,
krydser overkørsel 68 iht.
til de officielle kort fra
The North Sea
Trail/NAVE Nortrall
Project.
Drivvejen krydser
hovedvej 11 ved
Moseagervej og løber
langs grusvejen parallelt
med togsporet frem til
Syd- og
Sønderjyllands
Politi
D. 24. november
2016 fremsender
Syd- og
Sønderjyllands Politi
mail med samtykke
ihht. Færdselsloven
til hele planens
vejvendte
afmærkning, jf.
redegørelse bilag 3.
Vejdirektoratet
D. 16. marts 2017 sender
Vejdirektoratet svar til
Tønder Kommune
vedrørende nedlæggelse af
overkørsler i Tønder
Kommune, jf. redegørelse
bilag 8.
Anlæg
Ressourcer & Planlæging
Amerika Plads 15
2100 København Ø
TMSM
[email protected]
8234 0000
2682 4500
Version
Journalnr.
Journalnummer
Side 1(5)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 301: Spm. om ministeren vil oversende samtlige dokumenter, som Banedanmark har ladet tilgå Vejdirektoratet og Syd- og Sønderjyllands Politi i sagen om lukningen af overkørsel 83, til transport-, bygnings- og boligministeren
1868061_0002.png
Galgevang overkørsel 68,
hvor den krydser over.
D. 8. marts 2017
henvendelse fra Tønder
Kommune, jf.
redegørelse bilag 7.
Bekymring omkring
trafiksikkerhed på rute
11.
Banedanmark svarer
Tønder Kommune den
16. marts 2017, jf.
redegørelse bilag 9.
Møde 31. maj 2016 jf.
redegørelse bilag 1:
Generelt er man fra
kommunens side
bekymret for de
lodsejere, som benytter
erstatningsvejen langs
banen frem til overkørsel
83. Det formodes, at det
er tidligere
færdselsberettigede til
den nu nedlagte
overkørsel 84.
Banedanmark vil evt.
undersøge forholdene
omkring nedlæggelse af
den tidligere overkørsel
84, herunder om det var
en privat overkørsel.
D. 8. marts 2017
henvendelse fra Tønder
Kommune, jf.
redegørelse bilag 7.
Bekymring omkring
trafiksikkerhed på rute
11.
Banedanmark svarer
Tønder Kommune den
16. marts 2017, jf.
redegørelse bilag 9.
93 Søndervej
(offentlig overkørsel)
Møde 31. maj 2016 jf.
redegørelse bilag 1:
83 Tøndervej
(offentlig overkørsel)
D. 24. november
2016 fremsender
Syd- og
Sønderjyllands Politi
mail med samtykke
ihht. Færdselsloven
til hele planens
vejvendte
afmærkning, jf.
redegørelse bilag 3.
D. 24. marts 2017
sender Syd- og
Sønderjyllands Politi
en ny udtalelse om
nedlæggelse af
overkørsel 83 med
bekymring om
trafiksikkerhed på
rute 11, jf.
redegørelse bilag 10.
Efter afholdelse af
møde d. 18. maj 2017
har Syd- og
Sønderjyllands Politi
foretaget revurdering
på baggrund af
fornyet viden, og det
er efterfølgende
mundtligt
tilkendegivet, at der
ikke længere er
bekymring for
trafiksikkerheden på
rute 11.
D. 24. november
2016 fremsender
Syd- og
Sønderjyllands Politi
Møde d.11. august 2016 (jf.
redegørelse bilag 2)
Umiddelbart har
Vejdirektoratet ingen
bemærkninger til
nedlæggelsen.
D. 16. marts 2017 sender
Vejdirektoratet svar til
Tønder Kommune
vedrørende nedlæggelse af
overkørsler i Tønder
Kommune, jf. redegørelse
bilag 8.
Møde d.11. august 2016, jf.
redegørelse bilag 2.
Side 2/5
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 301: Spm. om ministeren vil oversende samtlige dokumenter, som Banedanmark har ladet tilgå Vejdirektoratet og Syd- og Sønderjyllands Politi i sagen om lukningen af overkørsel 83, til transport-, bygnings- og boligministeren
1868061_0003.png
Der blev fra kommunens
side gjort opmærksom på,
at Vejdirektoratet skulle
høres/ informeres i
forbindelse med
ændringerne.
D. 8. marts 2017
henvendelse fra Tønder
Kommune, jf.
redegørelse bilag 7.
Bekymring omkring
trafiksikkerhed på rute
11.
Banedanmark svarer
Tønder Kommune den
16. marts 2017, jf.
redegørelse bilag 9.
104 Svanstrupholmvej
(privat
markoverkørsel)
Møde 31. maj 2016 jf.
redegørelse bilag 1:
Der skal søges
dispensation for
krydsningerne af
vandløbene.
Erstatningsvejen skal
asfalteres ved tilslutning
til offentlig vej.
D. 8. marts 2017
henvendelse fra Tønder
Kommune, jf.
redegørelse bilag 7.
Bekymring omkring
trafiksikkerhed på rute
11.
Banedanmark svarer
Tønder Kommune den
16. marts 2017, jf.
redegørelse bilag 9.
mail med samtykke
ihht. Færdselsloven
til hele planens
vejvendte
afmærkning, jf.
redegørelse bilag 3.
Umiddelbart har
Vejdirektoratet ingen
bemærkninger til
nedlæggelse. Det blev
bemærket, at det for
dem kun er en fordel, at
overkørslen nedlægges og
kommunevejen mellem
jernbanen og statsvejen
nedlægges, idet de herved
får begrænset udkørslen på
statsvejen.
D. 16. marts 2017 sender
Vejdirektoratet svar til
Tønder Kommune
vedrørende nedlæggelse af
overkørsler i Tønder
Kommune, jf. redegørelsen
bilag 8.
D. 24. november
2016 fremsender
Syd- og
Sønderjyllands Politi
mail med samtykke
ihht. Færdselsloven
til hele planens
vejvendte
afmærkning, jf.
redegørelse bilag 3.
D. 24. marts 2017
sender Syd- og
Sønderjyllands Politi
en ny udtalelse om
nedlæggelse af
overkørsel med
bekymring om
trafiksikkerhed på
rute 11, jf.
redegørelse bilag 10.
Efter afholdt møde d.
18. maj 2017 har
Syd- og
Sønderjyllands Politi
oplyst, at de
fastholder deres
bekymring om
trafiksikkerhed på
rute 11.
D. 24. november
2016 fremsender
Syd- og
Møde d.11. august 2016, jf.
redegørelse bilag 2.
Umiddelbart har
Vejdirektoratet ingen
bemærkninger til
nedlæggelse. De vil
undersøge, om krydset er et
af de farlige kryds og vende
tilbage herom.
Der har været særligt fokus
på trafiksikkerhed ved Sdr.
Vollum, hvor Vejdirektoratet
har udarbejdet en
trafiksikkerhedsvurdering af
krydset mellem
hovedlandevej 331 og
kommunevejen Sdr. Vollum.
Den 16. marts 2017 sender
Vejdirektoratet svar til
Tønder Kommune
vedrørende nedlæggelse af
overkørsler i Tønder
Kommune, jf. redegørelse
bilag 8.
114 Mollerupvej
(privat
markoverkørsel)
Møde 31. maj 2016 jf.
redegørelse bilag 1:
D. 16. marts 2017 sender
Vejdirektoratet svar til
Tønder Kommune
Side 3/5
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 301: Spm. om ministeren vil oversende samtlige dokumenter, som Banedanmark har ladet tilgå Vejdirektoratet og Syd- og Sønderjyllands Politi i sagen om lukningen af overkørsel 83, til transport-, bygnings- og boligministeren
1868061_0004.png
De sidste 5 m. af
erstatningsvejen skal
asfalteres ved tilslutning
til offentlig vej.
D. 8. marts 2017
henvendelse fra Tønder
Kommune, jf.
redegørelse bilag 7.
Bekymring omkring
trafiksikkerhed på rute
11.
Banedanmark svarer
Tønder Kommune den
16. marts 2017, jf.
redegørelse bilag 9.
117
Markvej/Hedegårdsvej
(privat
markoverkørsel)
Møde 31. maj 2016 jf.
redegørelse bilag 1:
Der blev udtrykt lidt
bekymring i forbindelse
med den øgede
landbrugstrafik gennem
nærliggende bysamfund.
D. 8. marts 2017
henvendelse fra Tønder
Kommune, jf.
redegørelse bilag 7.
Bekymring omkring
trafiksikkerhed på rute
11.
Banedanmark svarer
Tønder Kommune den
16. marts 2017, jf.
redegørelse bilag 9.
Sønderjyllands Politi
mail med samtykke
ihht. Færdselsloven
til hele planens
vejvendte
afmærkning, jf.
redegørelse bilag 3.
vedrørende nedlæggelse af
overkørsler i Tønder
Kommune, jf. redegørelse
bilag 8.
D. 24. november
2016 fremsender
Syd- og
Sønderjyllands Politi
mail med samtykke
ihht. Færdselsloven
til hele planens
vejvendte
afmærkning, jf.
redegørelse bilag 3.
D. 16. marts 2017 sender
Vejdirektoratet svar til
Tønder Kommune
vedrørende nedlæggelse af
overkørsler i Tønder
Kommune, jf. redegørelse
bilag 8.
Herudover er overkørsel 131 planlagt opgraderet.
I forhold til mødet med Tønder kommune d. 31.5.2016 var der, jf. referatet, også generelle
bemærkninger til bl.a. til vejbredder (jf. bilag 1 til redegørelse).
Ifm. fremsendelse af skitseprojekt for vejløsninger til Tønder kommune d. 18. november 2016
modtages svar fra Tønder Kommune d. 23. november 2016 uden bemærkninger, jf. redegørelse bilag 3
og bilag 4.
I forhold til de resterende overkørsler ud over overkørsel 83 og 104, som Syd og Sønderjyllands
Politiet har udtrykt bekymring for, blev politiet på møde d. 18. maj 2017 spurgt, hvorvidt der kunne
komme flere skrivelser med bekymringer om andre overkørsler. Politiet udtaler på mødet, at de
Side 4/5
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 301: Spm. om ministeren vil oversende samtlige dokumenter, som Banedanmark har ladet tilgå Vejdirektoratet og Syd- og Sønderjyllands Politi i sagen om lukningen af overkørsel 83, til transport-, bygnings- og boligministeren
behandler henvendelser, når de opstår, samt at der er enighed om følgende (ref. fra møde d. 18. maj
2017):
”Syd-
og Sønderjyllands Politi er enig i, at Syd og Sønderjyllands Politi fremadrettet ved modtagelse
af borgerhenvendelser eller lignende ved forhold som vedrører trafiksikkerheden på statsvejene
henviser til vejmyndigheden, dvs. Vejdirektoratet. I den forbindelse ønsker Vejdirektoratet om muligt
at modtage politiets vurdering af de trafikale forhold og vurderinger, således at disse kan indgå i
besvarelsen.”
Endvidere er der direkte korrespondance mellem Kommissarius og Tønder kommune vedr. projektet
efter kommunens henvendelse til kommissarius
vedr. besigtigelsesforretningen samt Kommissarius’
indhentelse af kommunens kommentarer til projektet. Mail fra Kommissarius af 29. marts 2017 (bilag
1) samt 9. maj 2017 (bilag 2). Kommissariatet beder om kommunens bemærkninger af hensyn til den
kommende ekspropriationsforretning snarest muligt og senest den 1. juli 2017.
Side 5/5