MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
31. januar 2018
2018-502
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 17. januar 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 292:
I forlængelse af svaret på TRU alm. del – spørgsmål 146 bedes oplyst, hvor me-
get det årlige driftsresultat fra metroens idriftsatte del har bidraget til at ned-
bringe Metroselskabets gæld, såfremt der i driftsresultatet også indgår de fi-
nansielle udgifter, der kan henføres til denne del af metroen? Der anmodes om
en årlig opgørelse siden metroens start.
Svar:
I spørgsmålet anmodes der om en årlig opgørelse siden metroens start.
I forbindelse med stiftelsen af Metroselskabet blev hovedparten af gælden i det
tidligere Ørestadsselskabet I/S, som vedrørte den nuværende metro, overført
til arealudviklingsselskabet I/S (nu udviklingsselskabet By & Havn I/S).
Af samme grund forholder svaret i nærværende spørgsmål sig til perioden efter
Metroselskabets stiftelse, hvor der er oparbejdet gæld i Metroselskabet. Sel-
skabet har oplyst følgende:
”Metroselskabet blev stiftet i 2007. I nedenstående tabel er oplistet selskabets
årlige driftsresultater inklusive de finansielle poster. Som det fremgår, har re-
sultatet i de fleste år – bortset fra 2011 og 2016 – bidraget positivt til selskabets
gældsafvikling. De finansielle omkostninger forventes i de kommende år at
stige som følge af investeringerne i Cityringen. Det må derfor forventes at re-
sultatet i de kommende år vil være negativt, indtil overskuddet fra driften af
metroen igen forventes at overstige de finansielle omkostninger i 2025/2026.”
Regnskabsår
2007
2008
2009
Driftsresultat inkl. finansielle
poster (mio.kr.)
79
299
179