MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
23. januar 2018
2018-492
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 17. januar 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Josephine Fock (ALT).
Spørgsmål nr. 291:
Vil ministeren uddybe, hvad den korrektionsreserve, som omtales i forudsæt-
ningerne for langtidsbudgetterne i metroselskaber, jf. svaret på TRU alm. del –
spørgsmål 145, dækker over, og om ministeren mener, at det er god og normal
regnskabspraksis ikke at indregne en sådan reserve i budgetterne?
Svar:
Jeg har forelagt dit spørgsmål for Metroselskabet I/S, som har svaret følgende:
”De omtalte korrektionsreserver skal relateres til det almindeligt anvendte
princip (Ny Anlægsbudgettering) for anlægsprojekter i staten. Efter dette prin-
cip skal der til anlægsprojekter afsættes en såkaldt korrektionsreserve på 30
pct. af anlægsbudgettet. Heraf tilgår 10 pct. normalt projektet, mens de reste-
rende 20 pct. reserveres i en central statslig pulje.
Til anlægsbudgetterne for Nordhavnsmetroen og Sydhavnsmetroen er der med
udgangspunkt i principperne for Ny Anlægsbudgettering afsat en sådan korrek-
tionsreserve på 30 pct. Da Cityringen blev besluttet før princippets indførelse
er dette anlægsbudget ikke tillagt en egentlig korrektionsreserve, hvorfor reser-
ver til dette projekt afsættes af selskabets bestyrelse indenfor selskabets samle-
de budgetter. Selskabets langtidsbudget omfatter omkostninger, der vil skulle
finansieres indenfor selskabets samlede langtidsøkonomi.”
Jeg kan supplerende oplyse, at Metroselskabet aflægger regnskab efter årsregn-
skabslovens regler for klasse D-virksomheder. Metroselskabets årsrapport re-
videres af Deloitte, Ernst & Young og Rigsrevisionen.
Såfremt indregning af reserver ikke følger gældende lovgivning på området, vil
dette uundgåeligt blive påtalt i revisionspåtegningen. Dette har ikke været til-
fældet.