Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1810362_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
31. oktober 2017
2017-5633
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 10. oktober 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 29:
I forlængelse af svar på TRU, alm. del spørgsmål 722 (folketingsåret 2016-17)
ønskes en redegørelse for, hvor meget tid alle trafikanter sparer i
løbet af et år, hvis man hæver hastighedsgrænserne på udvalgte
landeveje og motorveje, hvor det er trafiksikkerhedsmæssigt forsvarligt
som foreslået i finanslovsforslaget for 2018. Ministeren bedes opgøre
besparelserne i antal minutter over et år for alle de trafikanter, der kører på de
udvalgte strækninger. Ministeren bedes samtidig opgøre, hvad den
samfundsmæssig gevinst potentielt vil være, og hvad det svarer til i øget
arbejdsudbud.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har oplyst følgende:
”Vejdirektoratet
har opgjort den samlede samfundsøkonomiske gevinst for alle
trafikanter til 83,4 mio. kr. pr. år for strækninger som følge af kortere rejsetid,
der opgraderes til 90 km/t. Tilsvarende er der fundet en samfundsøkonomisk
gevinst for alle trafikanter på strækninger, der opgraderes til 130 km/t på 79,7
mio. kr. pr. år.
For at kunne foretage den ønskede beregning er det antaget, at en gennemsnits
trafikant kører i hele strækningens længde. Reelt set vil nogle anvende kortere
dele af strækningerne, og nogle vil anvende mere end én strækning. Nogle hver
arbejdsdag, andre sjældnere. Sparede minutter pr. gennemsnitstrafikant er
derfor lavet med antagelsen om, at gennemsnitstrafikanten benytter hele
strækningen 220 gange om året i begge retninger.
For projekterne bestemmes rejsetidsgevinsten ud fra den skiltede hastighed
inden ændringen altså henholdsvis 80 km/t og 110 km/t. Tidsgevinsterne fast-
sættes ud fra en forventet stigning i de registrerede gennemsnitshastigheder på
2 km/t på strækninger, der opgraderes til 90 km/t og 6 km/t på strækninger,
der opgraderes til 130 km/t.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om, hvor meget tid alle trafikanter sparer i løbet af et år, hvis man hæver hastighedsgrænserne på udvalgte landeveje og motorveje, hvor det er trafiksikkerhedsmæssigt forsvarligt, til transport-, bygnings- og boligministeren
1810362_0002.png
De beregnede samfundsøkonomiske værdier fremgår af bilag 1 nedenfor.”
Side 2/4
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om, hvor meget tid alle trafikanter sparer i løbet af et år, hvis man hæver hastighedsgrænserne på udvalgte landeveje og motorveje, hvor det er trafiksikkerhedsmæssigt forsvarligt, til transport-, bygnings- og boligministeren
1810362_0003.png
Bilag 1 Samfundsøkonomiske værdier ved hastighedsopgraderinger
opgjort af Vejdirektoratet
Side 3/4
Tabel 1 Strækninger uden for tættere bebygget område, der foreslås
opgraderet til 90 km/t.
Strækning
Rejsetid
sparet,
pr. år (tusinde
min.)
558
4.619
1.569
4.710
1.547
1.553
1.216
573
2.132
1.452
3.383
1.393
3.736
752
739
1.312
508
31,752
Samfunds-
økonomisk
gevinst pr.
år (mio. kr.)
1,5
12,1
4,1
12,4
4,1
4,1
3,2
1,5
5,6
3,8
8,9
3,7
9,8
2,0
1,9
3,4
1,3
83,4
Heraf ar-
bejdsudbud
pr. år (mio.
kr.)
0,2
1,3
0,4
1,3
0,4
0,4
0,3
0,2
0,6
0,4
1,0
0,4
1,1
0,2
0,2
0,4
0,1
9,0
Rute 26 - Viborg-Skive nord-
vest for Viborg
Rute 13 - Viborg-Sønderup
nord for Viborg
Rute 12 - Herning-Varde ved
Kibæk
Rute 11/29 - Thisted-
Fjerritslev ved Vejlerne
Rute 13 - Ølholm
Viborg ved
Nr. Snede
Rute 13 - Ølholm-Viborg ved
Engesvang
Rute 11 - Skjern-Varde ved
Lyne
Rute 30 - Korskro-Grindsted
ved Årre
Rute 26 - Aarhus
Viborg ved
Ans
Rute 26 - Vildsund-Sundby-
Thisted
Rute 12 - Viborg-Herning nord
for Karup
Rute 6/53 - Hillerød-
Frederikssund ved Slangerup
Rute 11 - Holstebro
Struer
Rute 34
Sunds Omfartsvej
Rute 11/55 - Bouet-Aabybro
ved Vadum
Rute 22 - Slagelse Omfartsvej
Rute E55 - Nykøbing Falster
Omfartsvej
I alt
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om, hvor meget tid alle trafikanter sparer i løbet af et år, hvis man hæver hastighedsgrænserne på udvalgte landeveje og motorveje, hvor det er trafiksikkerhedsmæssigt forsvarligt, til transport-, bygnings- og boligministeren
1810362_0004.png
Tabel 2 Motorvejsstrækninger, der foreslås opgraderet til 130 km/t.
Strækning
Rejsetid
sparet,
pr. år
(tusinde
min.)
931
6.018
2.005
5.316
3.005
2.621
5.856
1.897
1.493
282
140
332
95
295
30.286
Samfunds-
økonomisk
gevinst pr.
år (mio.
kr.)
2,4
15,8
5,3
14,0
7,9
6,9
15,4
5,0
3,9
0,7
0,4
0,9
0,3
0,8
79,7
Heraf ar-
bejdsudbud
pr. år (mio.
kr.)
0,3
1,7
0,6
1,5
0,8
0,7
1,6
0,5
0,4
0,1
0,0
0,1
0,0
0,1
8,5
Side 4/4
E39 - Hirtshalsmotorvejen ved Hjør-
ring nord
Rute 15 - Djurslandmotorvejen -
"Lisbjerg til Løgten"
E45 - Trekantsområde: Strækning
"Skærup - Kolding"
E45 - Trekantsområde: Strækning
"Fredericia - Vejle"
E20: Fynskemotorvej, Odense - Ny-
borg (Tietgenbyen)
Rute 21 - Holbækmotorvejen -
strækning syd om Holbæk
Sydmotorvejen - "Falster" Farøbroen
til Guldborgsundtunnelen
Sydmotorvejen - "Lolland" Guld-
borgsundtunnel til Sakskøbing
E45 - Randers Nord - strækning
nord for TSA40 "Randers C"
E45 - Randers Syd - kørsel mod syd
ved TSA43 "Sønder Borup"
Rute 18 - Midtjyskemotorvej, Kørsel
mod Vejle fra Herning
E20 - Esbjergmotorvejen - mod øst
ved Esbjerg Lufthavn
E20 - Fynskemotorvej, ved kørsel
mod vest fra Nyborg
E20 - Fynske Motorvej, kørsel mod
vest fra Nyborg
I alt