Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1852237_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Dato
J. nr.
2. februar 2018
2018-447
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 15. januar 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 286:
I forlængelse af svaret på TRU alm. del - spørgsmål 237, mener ministeren da,
at det skal være muligt at opstille skilte for turistattraktioner på motortrafikve-
je, hvor der kun er afkørsler, sådan som det er tilfældet på f.eks. rute 21 mellem
Tuse og Vig, da ministeren anfører manglende afkørsler som en af årsagerne til,
at der ikke kan opstilles skilte ved motortrafikveje?
Svar:
Motortrafikveje ligger mere i forlængelse af de almindelige hovedveje end mo-
torveje. Det danske motortrafikvejsnet består af en række vejstrækninger med
meget varierende udformning og standard. Denne variation viser sig især ved
de anvendte tværprofiler og de anvendte krydstyper. Motortrafikvejene adskil-
ler sig derfor fra motorvejene.
Den omtalte motortrafikvej er ganske vist anlagt som en 2+1 vej med autoværn
i midterrabatten og frakørsler, men det er ikke egentlige motorvejsfrakørsler.
Der ses derfor ikke en sammenligning med egentlige motorveje, bl.a. fordi mo-
torvejens tværprofil og vognbanebredder er langt bredere og med noget større
sikkerhedsmargin til trafikanter, der skal foretage overhaling, tilpasning af
hastigheden og nedbremsning ved frakørsel fra motorvejen.
På nuværende tidspunkt er der ikke planer om at udvide ordningen til også at
omfatte motortrafikveje.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen