MEMO
Til
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Vedr.
Bidrag til spørgsmål 28
Fra
Transport DTU
1. november 2017/TCJE
Bidrag til besvarelse af spørgsmål 28 om forbud mod fossile biler i 2025.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har bedt Transport DTU om bidrag til besvarelse af
spørgsmål 28:
”I
forlængelse af svar på TRU, alm. del spørgsmål 726 (folketingsåret 2016-17) ønskes en opgørelse
over, hvor mange personbiler, der kører på fossile brændsler, der potentielt ville skulle forbydes i
2025, hvis man gennemfører et forbud mod salg af personbiler, der kører på fossile brændsler
gældende fra 1. januar 2025. Ministeren bedes redegøre for, hvor mange personbiler der potentielt
ville skulle forbydes i hver dansk kommune i 2025. Ministeren bedes opgøre det i en tabel fordelt på
kommuner.”
Ligesom besvarelsen af spørgsmål 726 tager besvarelsen udgangspunkt i Energistyrelsens seneste
fremskrivning af energiforbruget,
”Basisfremskrivning 2017” (BF17). Bag denne ligger bl.a. en
fremskrivning af trafikarbejdet med personbiler baseret på Landstrafikmodellen. Denne fremskrivning
er udarbejdet før nedsættelsen af bilskatterne i oktober 2017. Energistyrelsen har tilføjet
forudsætninger om, hvilke biler der udfører dette trafikarbejde med det formål at kunne beregne
energiforbruget. Ifølge denne fremskrivning er tilgangen til bilparken i 2025 sammensat således:
Tilgangen af nye personbiler i 2025 fra BF17
Drivmiddel
Antal biler
137.000
Benzin
66.000
Diesel
5.000
El og hydrogen
207.000
I alt
Energistyrelsen understreger, at der er tale om en fremskrivning baseret på en lang række antagelser
og med en betydelig usikkerhed. Tilgangen af biler er således ikke udtryk for en prognose for salget,
men er en nødvendig forudsætning for at skønne over den fremtidige sammensætning af bilparken og
dermed over den gennemsnitlige energieffektivitet.
Technical University of Denmark
Transport DTU
DTU Management Engineering
Bygning 116B
2800 Kgs. Lyngby
Denmark
Tel +45 45 25 48 00
Dir +45 45 25 65 44
Fax +45 45 93 34 35
www.man.dtu.dk