Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1880466_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. april 2018
2018-403
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 12. januar 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare endeligt.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 277:
Ministeren bedes kommentere artiklen på dr.dk fra d. 21. december 2017,
”Lokale efterlyser bedre sikkerhed for turister i Vadehavet efter ulykke”, idet
ministeren især bedes kommentere disse udsagn fra henholdsvis lederen af
Vadehavscentret ved Ribe, Klaus Melby, og naturvejleder på Fanø, Marco
Brodde:
”Men der bør være regler, så den slags ulykker kan undgås i fremtiden, lyder
det fra Marco Brodde. Jeg synes, det haster, for vi er bagud (spørgerens frem-
hævelse). For hvert år der går, bliver der større og større interesse fra turister-
ne, så vi skal altså have styr på, hvordan vi forebygger ulykker, som desværre
altid kan ske, siger han.
Den holdning bakkes op af Klaus Melby, som er leder af Vadehavscentret ved
Ribe. Vi kan ikke længere leve med, at der tvivl om sikkerheden (spørgerens
fremhævelse) ved vores færden i Vadehavet. Vores gæster skal føle, at der er
styr på sikkerheden, når de deltager i vores arrangementer, siger han.” Ministe-
ren bedes i den forbindelse redegøre for, om ministeren agter at:
• Indføre årligt eller halvårligt syn af hestetrukne vogne i lighed med den ord-
ning, der gælder for kørsel med turister ved Cuxhaven i Tyskland (formentlig
en ordning, der gælder generelt i hele Tyskland?), eller den ordning, som Na-
turstyrelsen har indført for de hestetrukne vogne i Dyrehaven ved København.
• Oprette et sikkerhedskursus specielt for vadehavsguider, som kan fungere
som en slags ”vadehavskørekort”, under henvisning til Vadehavets dynamiske
og farlige karakter samtidig med, at interessen for at besøge Vadehavet er i
kraftig stigning.
Svar:
Jeg synes, at det er meget tragisk, at en ung dreng mistede livet sidste sommer
under turistkørsel med en hestevogn i Vadehavet.
Jeg er imidlertid ikke bekendt med, at der skulle være et stigende problem med
ulykker i forbindelse med kaperkørsel. Jeg mener på den baggrund ikke, at der
på nuværende tidspunkt er behov for en nærmere regulering af kaperkørsler
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 277: Spm. om at kommentere artiklen på dr.dk fra d. 21. december 2017, Lokale efterlyser bedre sikkerhed for turister i Vadehavet efter ulykke, til transport-, bygnings- og boligministeren
1880466_0002.png
udover de regler, som i forvejen følger af færdselsloven. Det fremgår således af
færdselslovens § 67, stk. 1, at et køretøj skal være indrettet og holdes i en sådan
stand, at det kan benyttes uden fare og ulempe for andre samt uden skade for
vejene. Det fremgår endvidere af § 67, stk. 3, at føreren af et køretøj til enhver
tid skal være opmærksom på, at køretøjet er i forsvarlig stand, særligt at styre-,
bremse-, signal- og tegngivningsapparater samt lygter virker forskriftsmæssigt
og sikkert, og at tilkoblingen til eventuelt påhængskøretøj er forsvarlig.
I øvrigt har jeg ud fra artiklen fra DR forstået, at ulykken i Vadehavet skyldtes,
at et rør i en hestevogn knækkede, hvorefter køretøjet væltede. Ulykken indtraf
således efter det oplyste ikke på grund af, at kørslen foregik i Vadehavet, og
kunne have fundet sted andre steder, hvor der køres med hestevogn.
Jeg vil dog bede Færdselsstyrelsen om at følge udviklingen, herunder udviklin-
gen af kørsel i Vadehavet, og se behovet for regulering an.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen