Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1864362_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
6. marts 2018
2018-218
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 4. januar 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 257:
Vil ministeren redegøre for følgende om en parallelmotorvej mellem Haderslev
og Sønderup:
1. Hvor meget arbejdsudbuddet øges, hvis anlæggelse af en jysk parallelmotor-
vej mellem Haderslev og Sønderup (nord for Hobro) via Billund og Viborg
igangsættes i 2020, herunder hvad arbejdsudbuddet bliver, hvis:
a. de, der allerede har et arbejde, vælger at arbejde flere timer på grund af spa-
ret tid i trafikken som pendler
b. ledige søger job, der ligger længere væk
c. folk på deltid søger et fuldtidsarbejde.
2. Agglomerationseffekterne, dvs. de produktivitetseffekter, der kommer af, at
rejsetiden mellem virksomheder og arbejdstagere reduceres (jf. Produktivitets-
kommissionen, der peger på gennemsnitlige agglomerationselasticiteter på
0,04-0,07), hvis anlæggelse af en jysk parallelmotorvej mellem Haderslev og
Sønderup (nord for Hobro) via Billund og Viborg igangsættes i 2020.
Ministeren bedes opgøre tallene i en tabel for hvert af underspørgsmålene.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har oplyst følgende:
”Der spørges konkret til igangsættelse i 2020, hvilket her fortolkes som åb-
ningsår i 2025. Arbejdsudbudseffekterne af Midtjyske Motorvej i 2025, hvis det
skulle vise sig at blive åbningsåret, er ca. 202 mio. kr. Det er ikke muligt at op-
dele effekterne på arbejdsudbuddet på de tre nævnte undereffekter eller opgøre
agglomerationseffekterne, jf. også svaret på TRU alm. del spørgsmål 250.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 257: Spm. om redegørelse for parallelmotorvejen mellem Haderslev og Sønderup vedrørende, hvor meget arbejdsudbuddet øges og agglomerationseffekterne, til transport-, bygnings- og boligministeren
1864362_0002.png
Der er i beregningen af arbejdsudbudseffekten taget udgangspunkt i resulta-
terne for alternativ A fra den strategiske analyse, idet der endnu ikke foreligger
en foranalyse eller VVM-undersøgelse af projektet.”
Med
venlig
hilsen
Side 2/2
Ole Birk Olesen