MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
6. marts 2018
2018-218
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 4. januar 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 256:
Vil ministeren redegøre for følgende om en højklasset Rute 26 mellem Mundel-
strup og Søbyvad:
1. Det potentielle samfundsøkonomiske tab, hvis anlæggelse af en højklasset
Rute 26 mellem Mundelstrup og Søbyvad jf. den foreliggende VVM-
undersøgelse og den besluttede linjeføring igangsættes i 2030 i forhold til i en
situation, hvor projektet igangsættes i 2020.
2. Hvor meget arbejdsudbuddet øges, hvis anlæggelse af en højklasset Rute 26
mellem Mundelstrup og Søbyvad jf. den foreliggende VVM-undersøgelse og
den besluttede linjeføring igangsættes i 2020, herunder ændringen i arbejds-
udbuddet, hvis:
a. de, der allerede har et arbejde, vælger at arbejde flere timer på grund af spa-
ret tid i trafikken som pendler
b. ledige søger job, der ligger længere væk
c. folk på deltid søger et fuldtidsarbejde.
3. Agglomerationseffekterne, dvs. de produktivitetseffekter, der kommer af, at
rejsetiden mellem virksomheder og arbejdstagere reduceres (jf. Produktivitets-
kommissionen, der peger på gennemsnitlige agglomerationselasticiteter på
0,04-0,07), hvis anlæggelse af en højklasset Rute 26 mellem Mundelstrup og
Søbyvad jf. den foreliggende VVM-undersøgelse og den besluttede linjeføring
igangsættes i 2020.
Ministeren bedes opgøre tallene i en tabel for hvert af underspørgsmålene.
Svar:
Jeg henviser til svaret på spørgsmål TRU alm. del 250.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen