MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
6. marts 2018
2018-218
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 4. januar 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 250:
Vil ministeren redegøre for følgende om Frederikssundmotorvejen:
1. Det potentielle samfundsøkonomiske tab, hvis Frederikssundmotorvejens
etape 3 og 4 igangsættes i 2030 i forhold til i en situation, hvor projektet igang-
sættes i 2020.
2. Hvor meget arbejdsudbuddet øges, hvis Frederikssundmotorvejens etape 3
og 4 igangsættes i 2020, herunder ændringen i arbejdsudbuddet, hvis:
a. de, der allerede har et arbejde, vælger at arbejde flere timer på grund af spa-
ret tid i trafikken som pendler
b. ledige søger job, der ligger længere væk
c. folk på deltid søger et fuldtidsarbejde.
3. Agglomerationseffekterne, dvs. de produktivitetseffekter, der kommer af, at
rejsetiden mellem virksomheder og arbejdstagere reduceres (jf. Produktivitets-
kommissionen, der peger på gennemsnitlige agglomerationselasticiteter på
0,04-0,07), hvis Frederikssundmotorvejens etape 3 og 4 igangsættes i 2020.
Ministeren bedes opgøre tallene i en tabel for hvert af underspørgsmålene.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har oplyst følgende:
”Spørgsmålene TRU alm. del. 250-256 er enslydende og omhandler de sam-
fundsøkonomiske effekter af en tidligere igangsætning af konkrete projekter,
deres effekt på arbejdsudbuddet samt beregning af agglomerationseffekter, dvs.
af produktivitetseffekter af øget effektiv tæthed mellem virksomheder og borge-
re. Nedenfor svares der samlet på TRU alm. del. spørgsmål 250-256, idet det
indledningsvist bemærkes, at der er forskelle i forudsætninger og det metodi-