MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
26. januar 2018
2018-4
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 2. januar 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Rasmus Prehn (S).
Spørgsmål nr. 245:
På samme måde som ministeren har svaret på, hvad det potentielt kan koste
staten samfundsøkonomisk først at gennemføre den såkaldte Hærvejsmotorvej
i 2030 fremfor i 2020, ønskes ministerens svar på, hvad det potentielt koster
staten samfundsøkonomisk først at have en ny tredje Limfjordsforbindelse klar
i 2032 fremfor i 2022.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har oplyst følgende:
”I lighed med de tilsvarende beregninger for Hærvejsmotorvejen giver det en
samfundsøkonomisk gevinst at udskyde anlægsomkostninger og trafikale gener
under anlæg. Omvendt giver det et samfundsøkonomisk tab, at projektets ge-
vinster (herunder tidsgevinster for trafikanterne) udskydes.
Det kræver nye trafikmodelberegninger at beregne effekten af at udskyde
ibrugtagningen af anlægget fra 2022 til 2032, som der konkret spørges til. Men
Vejdirektoratet kan oplyse, at med udgangspunkt i VVM-analysens resultater
for Egholmslinjen kan den samlede samfundsøkonomiske omkostning ved at
udskyde projektet fra 2020 til 2030 opgøres til ca. 900 mio. kr.”
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen