Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg
Christiansborg
14. juni 2018
Svar på Transport- og Bygnings- og Boligudvalgets spørgsmål nr.
27 (Alm. del) af 10. oktober 2017 (omtryk 15. december 2017)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvor meget mindre en typisk Folkepensionist vil få i
samlede årlige overførsler i 2018, hvis hullet i Togfonden finansieres ved at
reducere folkepensionen fra 1. januar 2018? Ministeren bedes antage, at alle
projekter i Togfonden
–
dvs. både fase 1 og fase 2
–
gennemføres, og at hullet
skal dækkes i 2018.
Svar
Udgifterne til Togfonden er i henhold til
Aftale om harmonisering af beskatningen i
Nordsøen
af 17. september 2013 finansieret af det skønnede merprovenu i
forbindelse med en omlægning af beskatningen i Nordsøen. På baggrund af de
stærkt faldende oliepriser gennemførte den tidligere Venstre-regering i 2016 et
serviceeftersyn af indtægtssiden af Togfonden. Serviceeftersynet viste, at de
forudsatte indtægter, som udgjorde finansieringsgrundlaget for Togfonden, var
svækket med ca. 15,5 mia. kr.,
jf. svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 470 af 1.
september 2016 og nr. 136 af 9. december 2016.
Der er i det følgende lagt til grund, at det anførte ”hul” i Togfonden svarer til de
15,5 mia. kr. De foretagne beregninger tager således afsæt i et beregningsteknisk
finansieringsbehov på 15,5 mia. kr.
1
Det skal hertil bemærkes, at der i forbindelse med de mellemfristede
fremskrivninger af dansk økonomi fastsættes en ramme til offentlige investeringer.
Udmøntningen af rammen sker med udgangspunkt i de årlige finanslove og
økonomiaftaler med kommuner og regioner. Alle offentlige investeringer,
herunder baneprojekter i regi af Togfonden, skal finansieres år til år inden for
denne ramme uanset udviklingen i indtægter fra Nordsøen.
Det bemærkes endvidere, at det svækkede finansieringsgrundlag på 15,5 mia. kr. er
udtryk for en akkumuleret virkning over flere år, som spørgeren ønsker, skal
finansieres ved en betydelig besparelse i et enkelt år. Der vil som følge heraf være
en rentegevinst for staten i det omfang, at besparelsen foretages i ét år, mens det
svækkede finansieringsgrundlag er udtryk for en akkumuleret virkning over flere
1
I det følgende tages der udgangspunkt i et beløb på 15,5 mia. kr. i 2018-priser.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk