Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1911052_0001.png
Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg
Christiansborg
14. juni 2018
Svar på Transport-, Bygnings- og Boligudvalgets spørgsmål nr. 22
(Alm. del) af 10. oktober 2017 (omtryk 15. december 2017)
Vil ministeren redegøre for, hvor stort hullet er i Togfonden, hvis alle projekter
dvs. både fase 1 og fase 2
gennemføres? Ministeren bedes samtidig opgøre, hvor
meget skatten på arbejde skal hæves, hvis hele hullet i Togfonden skulle dækkes i
2018. Ministeren bedes opgøre de potentielle skattestigninger i kroner og øre i
2018 under antagelse af, at man hæver bundskatten fra 1. januar 2018. Ministeren
bedes samtidig opgøre de potentielle skattestigninger i kroner og øre i 2018 for
følgende:
- En person, der arbejder på HK-mindsteløn
- En kontanthjælpsmodtager
- En pensionist
- En førtidspensionist
- En dagpengemodtager
- En SU-modtager
Svar
Spørgsmål
Udgifterne til Togfonden er i henhold til
Aftale om harmonisering af beskatningen i
Nordsøen
af 17. september 2013 finansieret af det skønnede merprovenu i forbin-
delse med en omlægning af beskatningen i Nordsøen. På baggrund af de stærkt
faldende oliepriser gennemførte den tidligere Venstre-regering i 2016 et serviceef-
tersyn af indtægtssiden af Togfonden. Serviceeftersynet viste, at de forudsatte
indtægter, som udgjorde finansieringsgrundlaget for Togfonden, var svækket med
ca. 15,5 mia. kr.,
jf. svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 470 af 1. september 2016 og nr.
136 af 9. december 2016.
Der er i det følgende lagt til grund, at det anførte ”hul” i Togfonden svarer til de
15,5 mia. kr. De foretagne beregninger tager således afsæt i et beregningsteknisk
finansieringsbehov på 15,5 mia. kr., som dækkes ved at gennemføre den nævnte
forøgelse af bundskatten.
1
Det skal hertil bemærkes, at der i forbindelse med de mellemfristede fremskriv-
ninger af dansk økonomi fastsættes en ramme til offentlige investeringer. Ud-
1
I det følgende tages der udgangspunkt i et beløb på 15,5 mia. kr. i 2018-priser.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om, hvor meget skatten på arbejde skal hæves, hvis hele hullet i Togfonden skulle dækkes i 2018, til finansministeren
1911052_0002.png
Side 2 af 3
møntningen af rammen sker med udgangspunkt i de årlige finanslove og økono-
miaftaler med kommuner og regioner. Alle offentlige investeringer, herunder ba-
neprojekter i regi af Togfonden, skal finansieres år til år inden for denne ramme
uanset udviklingen i indtægter fra Nordsøen.
Det bemærkes endvidere, at det svækkede finansieringsgrundlag på 15,5 mia. kr. er
udtryk for en akkumuleret virkning over flere år, som spørgeren ønsker, skal fi-
nansieres ved en betydelig besparelse i et enkelt år. Der vil som følge heraf være
en rentegevinst for staten i det omfang, at besparelsen foretages i ét år, mens det
svækkede finansieringsgrundlag er udtryk for en akkumuleret virkning over flere
år derefter. I besvarelsen anvendes Finansministeriets sædvanlige regneprincipper
til denne beregning.
Besvarelsen af Transport-, Bygnings- og Boligudvalgets spørgsmål tager derfor
udgangspunkt i, hvor meget bundskatten ville skulle hæves for at forbedre den
strukturelle offentlige saldo med 15,5 mia. kr. efter adfærd og tilbageløb i ét år,
samt hvor stor den resulterende skattestigning ville være i kroner og øre for ud-
valgte standard-familietyper.
Det vurderes, at en forøgelse af bundskattesatsen med 1,9 pct.point med parallel
forhøjelse af det skrå skatteloft, vil styrke den strukturelle offentlige saldo med
15,5 mia. kr. opgjort efter tilbageløb og adfærd i 2018. Det bemærkes, at tiltaget
kun har virkning i et enkelt år, hvilket ikke er tilfældet i de adfærdsstudier, der
ligger til grund for Finansministeriets regneprincipper. Det er ikke oplagt, at de
samme adfærdseffekter gør sig gældende for midlertidige tiltag, hvilket forstærker
usikkerheden ved den vurderede effekt.
Med udgangspunkt i standard-familietyperne i Økonomi- og Indenrigsministeriets
familietypemodel vurderes det, at en bundskattestigning på 1,9 pct.point vil inde-
bære en skattestigning i ét år på mellem 1.700 kr. og 2.400 kr. for de efterspurgte
typer,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Skattestigninger i 2018 ved en forøgelse af bundskatten med 1,9 pct.point
Skattestigninger
Familietype
HK'er på mindsteløn
Kontanthjælpsmodtager
Pensionist
Førtidspensionist
Dagpengemodtager
SU-modtager
kr. i ét år
2.900
1.700
2.700
3.400
3.300
3.100
Anm.: Beregningerne tager udgangspunkt i 2018-skatteregler i 2018-niveau. Det er antaget, at alle familietyperne er
enlige uden forsørgerpligt. Tallene er afrundet til nærmeste 100 kr.
Kilde: Økonomi- og Indenrigsministeriets familietypemodel og egne beregninger.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om, hvor meget skatten på arbejde skal hæves, hvis hele hullet i Togfonden skulle dækkes i 2018, til finansministeren
Side 3 af 3
Det skal bemærkes, at den enlige HK’er på mindsteløn ikke er en standardtype i
Økonomi- og Indenrigsministeriets familietypemodel. Typen, der også er illustre-
ret i regeringens udspil til jobreformens fase II
”Sådan forlænger vi opsvinget”,
er base-
ret på LO-arbejderen i familietypemodellen, idet lønnen dog er justeret til mind-
stelønnen for ufaglærte
i HK’s butiksoverenskomst.
Skattestigningen for den enlige udeboende SU-modtager skal ses i sammenhæng
med, at typen er antaget at supplere SU’en med en arbejdsindkomst på knap
150.000 kr. årligt.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister