MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17. januar 2018
2017 - 6803
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 12. december 2017 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 217:
Ministeren bedes oplyse det samlede antal pendlere, opgjort på
månedsbasis, som har rejst fra stationerne i Ringsted, Sorø, Korsør og
Slagelse mod København i 2017.
Svar:
Jeg henviser til følgende oplysninger fra DSB:
”DSB’s opgørelse over antal pendlerrejser bygger på salget af pendlerkort, der
omfatter rejser mellem DSB-relationer. Salget og dermed antallet af rejser op-
gøres på månedsbasis, således at alle rejser på et pendlerkort henføres til den
måned, hvor kortet er solgt uanset kortets gyldighedsperiode. Et pendlerkort
sælges med en gyldighed fra 30 dage og mere, således at kunderne kan tilpasse
deres køb til placeringen af ferie og fridage. Da mange fornyer deres pendler-
kort efter længerevarende ferie og fridage i januar og august, bliver især disse
to måneder statistisk set store pendlermåneder, allerede fordi en forholdsmæs-
sig stor andel af pendlerne fornyer deres kort efter feriens afslutning. Især i
forårsmånederne kan der forekomme store variationer mellem i hvilken måned
og for hvor lang tid, kunderne fornyer deres pendlerkort på grund af placerin-
gen af de forskydelige fridage (påske med mere). Det er derfor vanskeligt at
foretage en meningsfuld sammenligning måned for måned med tallet i foregå-
ende måned og samme måned sidste år.
For den periode, der er efterspurgt oplysninger for, gælder det ydermere, at
kundernes købsmønster på Sjælland kan være påvirket af indførelsen af Takst
Sjælland. I 2015 og 2016 købte kunderne kort baseret på rejserelation, f.eks.
Slagelse-København. Med Takst Sjælland købes kort efter naturlig rejsevej og
antal zoner. Det kan betyde, at en pendler, der tidligere købte sit kort til rejse
mellem Slagelse og København H, kan maksimere antallet af zoner, der er til
rådighed på pendlerkortet, ved f.eks. at købe et kort mellem Skælskør og Helle-
rup og på den måde få flere zoner til rådighed både i København og omkring
Slagelse, men til samme pris. I hvilket omfang det gør sig gældende, har DSB
ikke kendskab til, men oplysninger om denne mulighed findes både på diverse
hjemmesider og Facebook og er således almindeligt kendte. Også af disse grun-