Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1845111_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. januar 2018
2017 - 6775
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 11. december 2017 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra ikke-medlem af udvalget Julie Skovsby (S).
Spørgsmål nr. 215:
I forlængelse af ministerens svar på samrådsspørgsmål E (TRU Alm. del), hvor
ministeren oplyste: ”Det forventes, at anlægsarbejderne på vejprojektet tidligst
kan påbegyndes i 2019. Hvis man ønsker at udvide motorvejsstrækningen hur-
tigst muligt, vil udvidelsen tidligst kunne være færdig i 2022. Ønsker man at
tage større hensyn til trafikafviklingen på strækningen under anlægsarbejder-
ne, vil udvidelsen tidligst kunne være færdig i 2024”, bedes ministeren uddybe,
hvordan trafikafviklingen på strækningen vil være, såfremt baneprojektet ikke
anlægges samtidigt eller koordineret med motorvejsudvidelsen? Ligeledes be-
des ministeren beskrive tidshorisont samt trafikafviklingen på strækningen,
såfremt jernbaneprojektet fremrykkes til projektstart i år 2019?
Svar:
Regeringen og Dansk Folkeparti har som led i aftalen om finansloven for 2018
aftalt, at udvidelsen af motorvejsstrækningen gennemføres med åbning i 2022.
I 2018 vil der blive gennemført forberedende arbejder i form af forstærkning af
nødspor, undersøgelser af geotekniske forhold og lignende, hvilket primært vil
blive udført som aften- og natarbejde.
I 2019 opstartes selve anlægsarbejdet, hvorunder trafikken vil blive afviklet i 2
gange 2 smalle spor med reduceret hastighed til 80 km/t og nødlommer sva-
rende til den model, der blev benyttet på strækningen Nørre Aaby – Middelfart.
Såfremt baneprojektet ikke bliver gennemført samtidigt med vejprojektet, vil
baneprojektet have begrænset indflydelse på trafikafviklingen på E20.
Vejdirektoratet har oplyst, at det vil være muligt at opnå en tættere integration
af motorvejsudvidelsen og etableringen af de nødvendige broer og bygværker
ved motorvejen til jernbaneanlægget, hvis jernbaneprojektet finansieres og
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 215: MFU spm., hvordan trafikafviklingen på strækningen på Vestfyn vil være, såfremt baneprojektet ikke anlægges samtidigt eller koordineret med motorvejsudvidelsen, til transport-, bygnings- og boligministeren
1845111_0002.png
besluttes igangsat i 2019. Reduktionen af de samlede gener for vejtrafikken i
dette scenarie skal i givet fald analyseres nærmere.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen