Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1844217_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
12. januar 2018
2017-6744
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 8. december 2017 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 211:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 6. december 2017 fra Styre-
gruppen for Daglig Sejlads Ebeltoft- Odden og retur vedrørende hyppigheden
af sejllads på ruten Odden-Ebeltoft, jf. TRU alm. del - bilag 77.
Svar:
Jeg har forelagt de tre spørgsmål, som Styregruppen for Daglig Sejlads Ebel-
toft-Odden og retur har stillet, for Sund & Bælt Holding A/S. Sund & Bælt Hol-
ding A/S har oplyst følgende:
”Ad 1.
I havnelovens § 5 er det fastsat, at havne har modtagepligt for skibe, i
det omfang pladsforhold og sikringshensyn tillader det, medmindre andet er
bestemt af transportministeren i tilladelser meddelt i henhold til tidligere lov-
givning. Som det fremgår af forarbejderne til havnelovens § 5, er færgehavnene
i Odden og Ebeltoft ikke omfattet af reglerne om modtagepligt.
Havnelovens § 21, stk. 2 giver dog mulighed for, at havne med begrænset an-
vendelsesområde kan få ophævet begrænsningerne mod at påtage sig modta-
gepligt. Dette vil kunne ske efter anmeldelse til Transport-, Bygnings- og Bo-
ligministeriet.
Sund & Bælt Holding A/S foranledigede i 2012, at Force Technology i en rap-
port belyste, om det var muligt for en anden operatør at operere i Odden Havn
samtidig med Molslinjen A/S. Dette skyldtes, at Kattegatruten A/S, ejet af För-
de Reederei, i 2012 henvendte sig til Sund & Bælt Holding A/S med ønske om
at besejle ruten Odden–Aarhus og derfor ønskede adgang til Odden Havn.
Den endelige rapport udarbejdet af Force Technology lå færdig primo 2013.
Både Kattegatruten A/S og Molslinjen A/S havde mulighed for at kommentere
rapporten, men konklusionen blev, at Force Technology ikke anså Kattegatru-
ten A/S’ anmodning som forenelig med sikkerheds- og pladsmæssige hensyn i
havnen. Derfor gik Sund & Bælt Holding A/S ikke videre med sagen.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 211: Spm. om kommentar til henvendelse af 6/12-17 fra Styregruppen for Daglig Sejlads Ebeltoft- Odden og retur vedrørende hyppigheden af sejllads på ruten Odden-Ebeltoft, til transport-, bygnings- og boligministeren
1844217_0002.png
Der har ikke siden 2013 været henvendelser fra rederier til Sund & Bælt Hol-
ding A/S med ønske om at benytte havnene i Odden og Ebeltoft. Ved eventuelt
fremtidige henvendelser vil Sund & Bælt Holding A/S igen indledningsvist vur-
dere, om alle sikkerheds- og pladsmæssige hensyn kan imødekommes, før der
tages stilling til, om man vil fravige udgangspunktet om, at havnene ikke har
modtagepligt.
Ad 2.
Den omtalte sikkerhedsrapport er fra før 2014, hvor Sund & Bælt Hol-
ding A/S ikke var omfattet af offentlighedsloven.
Ad 3.
Det lå ikke til grund for den omtalte politiske aftale om Storebæltstakster
fra 2005, at køb af de to havne i Odden og Ebeltoft skulle ophæve modtageplig-
ten.
Der er, som det er beskrevet i svaret på spørgsmål 1, ikke modtagepligt i Odden
Havn og Ebeltoft Havn.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen