Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1839672_0001.png
Folketingets Transport- og Bygningsudvalg
Christiansborg
21. december 2017
Svar på Transport- og Bygningsudvalgets spørgsmål nr. 209 (Alm.
del) af 7. december 2017 stillet efter ønske fra Andreas Steenberg
(RV)
Spørgsmål
I forlængelse af TRU alm. del - spm. 207 bedes ministeren oplyse, hvor mange
penge der dags dato er i Infrastrukturfonden?
Svar
Transport-, Bygnings-
og Boligministeriet har oplyst, at ”Der er pt.
ca. 3,5 mia. kr.
i udisponerede midler i Infrastrukturfonden. Hertil kommer tidligere aftalte reser-
vationer på 0,6 mia. kr. til opgraderinger af jernbanen mellem Ringsted og Odense
og 0,1 mia. kr. til havnerelateret infrastruktur.”
Det bemærkes, at forventede kommende driftsbesparelser fra Signalprogrammet
frem til 2040 er forudsat som del af finansieringsgrundlaget for Infrastrukturfon-
den. Med den nye plan for udrulning af Signalprogrammet må der forventes en
forsinkelse i tilvejebringelsen af disse driftsbesparelser.
Den bemærkes endvidere, jf. mit svar på Transport- og Bygningsudvalgets
spørgsmål nr. 207 og nr. 208 (Alm. Del), at de tilbageværende midler i Infrastruk-
turfonden ikke kan bruges til nye anlæg med mindre der er rum til at afholde den
pågældende udgift indenfor rammen til offentlige investeringer, og dette rum prio-
riteres til de pågældende anlæg.
Vi står desværre aktuelt i en situation, hvor de allerede planlagte offentlige investe-
ringer overstiger de finansierede niveauer frem mod 2020. Dette er kendt som
investeringsudfordringen, der første gang blev konstateret ifm. Konvergenspro-
gram 2015 (KP15), der blev offentliggjort i marts 2015. Desuden står vi overfor
markante merudgifter sfa. Signalprogrammet. Hvis der derfor skal skabes plads til
nye store transportinvesteringer i de kommende år, skal der anvises ny finansie-
ring.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk