Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1827692_0001.png
Side 1 af 6
Talemanuskript til brug for Samrådsspørgsmål E om Ny bane over
Vestfyn og udvidelse af Fynske Motorvej
Samrådsspørgsmål E
Svaret på TRU alm. del spm. 41 (folketingsåret 2016-17) viser, at der er store anlægs- og
samfundsøkonomiske gevinster at hente, hvis motorvejsudvidelsen på den fynske motorvej
samt anlæg af ny jernbane over Vestfyn koordineres. Er transport-, bygnings- og
boligministeren enig i, at de to anlægsprojekter skal koordineres, så de store anlægs- og
samfundsøkonomiske besparelser kan realiseres og generne kan minimeres for eksempelvis de
borgere, hvis ejendomme skal eksproprieres? Endvidere ønskes ministerens svar på, om han
agter at gennemføre de nødvendige lovgivningsmæssige og administrative tiltag for at sikre
en koordineret anlægsproces og én ekspropriationsproces, så det er muligt at få gavn af de
store anlægs- og samfundsøkonomiske gevinster, når nu der er bred politisk opbakning til
anlæg og finansiering af en ny jernbane over Vestfyn.
Spørgsmålene er stillet efter ønske af Julie Skovsby (S)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 193: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/11-17 om motorvejsudvidelsen samt den nye jernbane på Vestfyn, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 2 af 6
Tak for spørgsmålet, som jeg naturligvis giver en besvarelse af,
når det nu er rettet til mig.
Men situationen er jo den, at spørgeren og hendes parti først og
fremmest må besvare ét afgørende spørgsmål selv, inden det
bliver relevant for mig at gå nærmere ind i de ting, jeg spørges
om.
Generelt er det nemlig således en helt grundlæggende
forudsætning for at kunne høste samtidighedsgevinster mellem
to infrastrukturprojekter, at man beslutter, at de to projekter
udføres nogenlunde samtidig. Det gælder også for de to
konkrete projekter, som dette samråd drejer sig om
Udvidelse
af Fynske Motorvej og Ny jernbane over Vestfyn.
Projektet med en ny jernbane over Vestfyn hører til Togfondens
såkaldte fase 1. Regeringen er som bekendt ikke en del af
Togfonden og prioriterer ikke dette projekt.
Baneprojektet er ikke på Finansloven, og der er ikke
finansiering for projektet. Der er heller ikke vedtaget en
anlægslov for projektet.
Til forskel fra baneprojektet er der fundet finansiering til
vejprojektet, idet regeringen og Dansk Folkeparti den 21.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 193: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/11-17 om motorvejsudvidelsen samt den nye jernbane på Vestfyn, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 3 af 6
september i år indgik aftale om blandt andet en udvidelse af
Fynske Motorvej mellem Nr. Aaby og Odense V.
Derudover er der i 2010 vedtaget en anlægslov om vejprojektet.
Der er altså stor forskel på status i de to projekter. Vejprojektet
er politisk besluttet. Der er tilvejebragt finansiering og
lovhjemmel. Man mangler således blot at udarbejde et
detailprojekt for at kunne gå videre med projektet, herunder
igangsætte processerne for de nødvendige ekspropriationer.
Baneprojektet opfylder ingen af delene. Der er hverken
finansiering, lovhjemmel til anlæg eller et detailprojekt.
Såfremt der er et politisk ønske om at gennemføre projektet
med en Ny jernbane over Vestfyn, så skal det ind på
Finansloven.
Det kræver, at de partier, der ønsker projektet
Togfondspartierne
sætter sig til forhandlingsbordet i
Finansministeriet og finder ud af, hvordan projektet kan
prioriteres. Er der andre initiativer, der skal udgå, for at der er
økonomisk råderum til at bygge den nye bane? Hvilke initiativer
skal udgå osv.?
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 193: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/11-17 om motorvejsudvidelsen samt den nye jernbane på Vestfyn, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 4 af 6
Dét spørgsmål må spørgeren selv besvare. Det kan jeg jo ikke
gøre.
Det er altså ikke nok bare at holde et pressemøde og sige, at nu
er banen besluttet. Prioriteringen skal foregå i
finanslovsforhandlingerne.
---
Jeg vil gerne afslutningsvis for god ordens skyld sige lidt om de
faktuelle forhold omkring tid og økonomi for de to projekter.
Det forventes, at anlægsarbejderne på vejprojektet tidligst kan
påbegyndes i 2019. Hvis man ønsker at udvide
motorvejsstrækningen hurtigst muligt, vil udvidelsen tidligst
kunne være færdig i 2022. Ønsker man at tage større hensyn til
trafikafviklingen på strækningen under anlægsarbejderne, vil
udvidelsen tidligst kunne være færdig i 2024. Den konkrete
tidsplan for projektet er ikke aftalt endnu.
Som jeg forstår forligskredsen, vil man gerne prioritere
Vestfynsbanen med projektstart i 2020 og forventet åbning af
jernbanestrækningen i 2026.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 193: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/11-17 om motorvejsudvidelsen samt den nye jernbane på Vestfyn, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 5 af 6
I 2016 vurderede Vejdirektoratet i samarbejde med en ekstern
konsulent, COWI, mulige gevinster ved samtidig eller
koordineret anlæg af de to infrastrukturanlæg på Vestfyn.
Analysen er en overordnet samfundsøkonomisk vurdering, der
dels søger at kvantificere de direkte anlægsøkonomiske
gevinster, dels beregner de bredere samfundsøkonomiske
gevinster.
Vejdirektoratet har oplyst, at der
blandt fagfolk med kendskab
til de to projekter
er bred enighed om, at der vil være en
væsentlig økonomisk gevinst ved samtidig anlæggelse eller tæt
koordinering mellem de to projekter. Datagrundlaget for en
kvantificering af gevinsterne er mere usikkert, men et
konservativt estimat viser direkte anlægsøkonomiske gevinster i
størrelsesorden 100-150 mio. kr. Derudover er der afledte
samfundsøkonomiske gevinster i størrelsesorden 380 mio. kr.
Mulighederne for koordinering må formodes at blive mindre,
hvis der er et tidsmæssigt spænd mellem anlægsaktiviteterne i
de to projekter.
Hvis Vestfynsbanen kommer på Finansloven, og der
efterfølgende vedtages en anlægslov, så vil jeg naturligvis se på
mulighederne for at høste eventuelle gevinster ved at
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 193: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/11-17 om motorvejsudvidelsen samt den nye jernbane på Vestfyn, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 6 af 6
koordinere de to projekters forskellige processer, og begrænse
de gener, som berørte borgere på Vestfyn måtte blive udsat for.
Men som sagt
bolden ligger hos spørgeren selv og hendes
partifæller, som må finde ud af, hvad de vil prioritere.
Tak for ordet.