MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
18. december 2017
2017-5632
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 10. oktober 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 19:
Vil ministeren redegøre for effekterne på arbejdskraftens mobilitet, hvis man
gennemfører alle de infrastrukturprojekter, som er nævnt i regeringsgrundla-
get?
Svar:
Bedre trafikal infrastruktur vil alt andet lige forbedre arbejdskraftens mobilitet.
Mange beboere tæt på infrastrukturen vil kunne nå flere arbejdspladser end før
med den samme transporttid. Og omvendt vil erhvervslivet have adgang til en
større arbejdsstyrke end før med samme transporttid.
På transportområdet forudsættes det i samfundsøkonomiske analyser, at ar-
bejdsudbuddet, dvs. mængden af arbejdskraft til rådighed i samfundet, afhæn-
ger af gevinsten ved at arbejde. Både indkomstskat og transportomkostninger
(tid og penge) mindsker gevinsten, og dermed størrelsen af arbejdsudbuddet.
Et tiltag på transportområdet kan derfor påvirke arbejdsudbuddet gennem
niveauet for både indkomstskat og transportomkostninger.
Det er aktuelt ikke muligt at lave en samlet opgørelse af effekterne på arbejds-
kraftens mobilitet, idet det er vanskeligt at opstille et konkret og ensartet mål
for mobilitet. Der er dog ingen tvivl om, at kortere rejsetider har betydning for
arbejdsudbuddet i form af, at nogle vælger at arbejde mere ved gennemførelse
af de nævnte infrastrukturprojekter. Denne positive effekt er medregnet i de
seneste samfundsøkonomiske analyser af projekter gennem ovennævnte ar-
bejdsudbudsgevinst.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen