Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1838926_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
21. december 2017
2017-6598
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 30. november 2017 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målene er stillet af ikke-medlem af udvalget Malte Larsen (S).
Spørgsmål nr. 181:
Ministeren bedes redegøre for broprojekt ”Væthvej” i Randers kommune, i
forbindelse med elektrificeringen af jernbanestrækningen Århus H-Lindholm.
Specielt ønskes redegjort for konkret tidsplan, alternative projektforslag, øko-
nomi og geneafhjælpning for øvrige trafikanter.
Svar:
Jeg har bedt Banedanmark redegøre for undersøgelsesprocessen i forbindelse
med elektrificeringen af strækningen Fredericia-Aalborg, herunder hvilket de-
taljeringsniveau de foreliggende undersøgelser er foretaget på. Banedanmarks
oplysninger, som angives nedenfor, gælder for alle broprojekterne på stræknin-
gen:
”Når Banedanmark
skal gennemføre større projekter som for eksempel elektri-
ficering af strækningen Fredericia-Aalborg (Lindholm), identificeres indled-
ningsvist de anlægselementer, der skal ændres som følge af elektrificeringen. I
dette tilfælde udgøres dette primært af forøgelse af fritrum i forbindelse med
ca. 100 broer. Som det altid gælder i forbindelse med gennemførelse af VVM-
analyser
uanset hvilken type projekt, der er tale om
vil det sige, at der på
nuværende tidspunkt er gennemført en indledende projektering, en prissæt-
ning efter Ny Anlægsbudgettering fase 2, samt at konsekvenserne af at gen-
nemføre projektet er undersøgt, for så vidt angår natur, miljø, arealbehov, bor-
gere, mv.
På hver lokalitet undersøges flere alternative løsninger, hhv. muligheden for
ombygning/hævning af eksisterende brokonstruktion, sænkning af sporerne
under broen eller udskiftning af broen med en ny.
På baggrund af disse indledende undersøgelser har Banedanmark fastlagt en
grundløsning, der er defineret som den økonomisk mest fordelagtige måde at
opnå den nødvendige frihøjde. I vurderingerne er indgået forhold som anlægs-
økonomi, alder og tilstand af de berørte bygværker, omfanget af arealindgreb
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 181: MFU spm. om at redegøre for broprojekt Væthvej i Randers kommune, i forbindelse med elektrificeringen af jernbanestrækningen Århus H – Lindholm , til transport-, bygnings- og boligministeren
1838926_0002.png
som følge af projektet, trafikale vurderinger mv. Det bærende princip i udar-
bejdelsen af grundløsninger på de enkelte lokaliteter er at finde netop det nød-
vendige og tilstrækkelige indgreb for at kunne gennemføre elektrificeringen af
strækningen.
Som en del forberedelsen drøftes løsningerne med de enkelte kommuner. I den
forbindelse præsenteres kommunerne for de kommende vejes linjeføringer og
den nødvendige arealinddragelse. Kommunerne har i den forbindelse mulighed
for at komme med alternative løsninger eller tilvalg, der i så fald forudsætter
kommunal medfinansiering. De kommunale alternativer bliver undersøgt og
prissat af Banedanmarks tekniske rådgiver som en del af projektet.
Når det samlede projekt har taget form, udarbejder Banedanmark en miljørap-
port (VVM) om de påtænkte løsninger. I miljørapporten beskrives konsekven-
serne af at gennemføre projektet for så vidt angår natur, miljø, visuelle forhold,
arealbehov, borgere, mv. VVM-analysen gennemføres på grundlag af den ind-
ledende tekniske projektering. Formålet med analysen på dette niveau er at
kunne vurdere forskellige anlægselementers påvirkning af omgivelserne, deres
anlægsøkonomi og i sidste ende vælge/fravælge løsninger. På VVM-niveauet er
det derfor ikke de detaljerede, tekniske løsninger, der bliver vurderet. Det er i
højere grad løsningernes påvirkninger af omgivelserne, der fokuseres på. Hvis
alle tænkelige løsninger for hvert enkelt anlægselement skulle gennemgå en
egentlig detailprojektering, ville VVM-analyserne både blive markant dyrere og
tage væsentlig længere tid.
Miljørapporten sendes i offentlig høring, og der afholdes møder med borgere
og kommuner, som har mulighed for at påvirke Banedanmarks forslag til løs-
ninger. Efter høringen inddrager Banedanmark efter en faglig vurdering de
fremkomne synspunkter i et samlet politisk beslutningsgrundlag, som angiver
de valgte løsningsmuligheder samt en prissætning efter Ny Anlægsbudgettering
fase 2.
Efter politisk beslutning om at gennemføre projektet påbegyndes detailprojek-
teringen af de enkelte løsninger. De løsninger, der har været genstand for den
offentlige høring, er rammesættende for denne fase, idet det overordnede valg
af løsning ligger fast (f.eks. at bygge en bro frem for at sænke sporene), mens
der fortsat er mulighed for at tilpasse den tekniske løsning til de konkrete for-
hold på stedet (f.eks. valg af den præcise bredde på broen). Principielt er der
også i denne fase mulighed for at undersøge nye løsninger, som ikke var forud-
set i forbindelse med VVM-undersøgelsen, men hvis løsningen indebærer på-
virkninger, som ikke er dækket af VVM-redegørelsen, skal der tages stilling til,
om et ændret valg af løsning skal udløse en ny VVM-procedure. Desuden vil der
skulle tages politisk stilling til en eventuel udvidelse af budgettet.”
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 181: MFU spm. om at redegøre for broprojekt Væthvej i Randers kommune, i forbindelse med elektrificeringen af jernbanestrækningen Århus H – Lindholm , til transport-, bygnings- og boligministeren
1838926_0003.png
Med
venlig
hilsen
Side 3/3
Ole Birk Olesen