MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
21. december 2017
2017-6598
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 30. november 2017 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målene er stillet af ikke-medlem af udvalget Malte Larsen (S).
Spørgsmål nr. 181:
Ministeren bedes redegøre for broprojekt ”Væthvej” i Randers kommune, i
forbindelse med elektrificeringen af jernbanestrækningen Århus H-Lindholm.
Specielt ønskes redegjort for konkret tidsplan, alternative projektforslag, øko-
nomi og geneafhjælpning for øvrige trafikanter.
Svar:
Jeg har bedt Banedanmark redegøre for undersøgelsesprocessen i forbindelse
med elektrificeringen af strækningen Fredericia-Aalborg, herunder hvilket de-
taljeringsniveau de foreliggende undersøgelser er foretaget på. Banedanmarks
oplysninger, som angives nedenfor, gælder for alle broprojekterne på stræknin-
gen:
”Når Banedanmark
skal gennemføre større projekter som for eksempel elektri-
ficering af strækningen Fredericia-Aalborg (Lindholm), identificeres indled-
ningsvist de anlægselementer, der skal ændres som følge af elektrificeringen. I
dette tilfælde udgøres dette primært af forøgelse af fritrum i forbindelse med
ca. 100 broer. Som det altid gælder i forbindelse med gennemførelse af VVM-
analyser
–
uanset hvilken type projekt, der er tale om
–
vil det sige, at der på
nuværende tidspunkt er gennemført en indledende projektering, en prissæt-
ning efter Ny Anlægsbudgettering fase 2, samt at konsekvenserne af at gen-
nemføre projektet er undersøgt, for så vidt angår natur, miljø, arealbehov, bor-
gere, mv.
På hver lokalitet undersøges flere alternative løsninger, hhv. muligheden for
ombygning/hævning af eksisterende brokonstruktion, sænkning af sporerne
under broen eller udskiftning af broen med en ny.
På baggrund af disse indledende undersøgelser har Banedanmark fastlagt en
grundløsning, der er defineret som den økonomisk mest fordelagtige måde at
opnå den nødvendige frihøjde. I vurderingerne er indgået forhold som anlægs-
økonomi, alder og tilstand af de berørte bygværker, omfanget af arealindgreb