MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
14. december 2017
2017-6590
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 29. november 2017 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Rasmus Prehn (S).
Spørgsmål nr. 179:
Er det korrekt, at Banedanmark i mange tilfælde ikke koordinerer sporspær-
ringer, så et spor kan blive spærret på to forskellige tidspunkter, fordi der fx
både skal udføres skinnearbejde og klippes grønt langt jernbanen, og at dette
ikke planlægges, så begge indsatser kan udføres under en og samme sporspær-
ring?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser:
”Når
Banedanmark udfører anlægs-, fornyelses- og vedligeholdelsesopgaver er
det altid med det formål at tilrettelægge arbejdet, således at det forstyrrer fær-
rest mulige passagerer og udføres inden for en forsvarlig samfundsøkonomisk
ramme. Ved anlægs- og fornyelsesprojekter er arbejdet i vidt omfang planlagt
med flere arbejdshold i samme sporspærring, og samme målsætning søges op-
fyldt inden for vedligeholdelsesopgaver.
For at udnytte kapaciteten i sporspærringerne og for at mindske generne for
togtrafikken og passagererne mest muligt har Banedanmark i 2016 indført en
ny planlægningsmodel for vedligeholdelsesopgaver kaldet Masterplan. Master-
plans hovedfokus er på at koordinere flere arbejdshold i samme forudbestilte
sporspærring. I Masterplanen ligger sporspærringerne nu i forudbestilte modu-
ler, som alle fag kender, og hvor opgaverne skal passes ind.
Koordineringen i sporspærringen foregår ved, at alle udførende fag er samlet
på et koordineringsmøde for at lave en robust plan, der udnytter sporspærrin-
gen bedst muligt. Masterplanen er endnu ikke udrullet på alle strækninger,
men for at imødegå kravet om koordinering dækkes alle strækninger af koordi-
neringsmøderne. Dog er gevinsten størst på de strækninger, hvor Masterplan er
implementeret.