Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1835001_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
14. december 2017
2017-6590
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 29. november 2017 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Rasmus Prehn (S).
Spørgsmål nr. 179:
Er det korrekt, at Banedanmark i mange tilfælde ikke koordinerer sporspær-
ringer, så et spor kan blive spærret på to forskellige tidspunkter, fordi der fx
både skal udføres skinnearbejde og klippes grønt langt jernbanen, og at dette
ikke planlægges, så begge indsatser kan udføres under en og samme sporspær-
ring?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser:
”Når
Banedanmark udfører anlægs-, fornyelses- og vedligeholdelsesopgaver er
det altid med det formål at tilrettelægge arbejdet, således at det forstyrrer fær-
rest mulige passagerer og udføres inden for en forsvarlig samfundsøkonomisk
ramme. Ved anlægs- og fornyelsesprojekter er arbejdet i vidt omfang planlagt
med flere arbejdshold i samme sporspærring, og samme målsætning søges op-
fyldt inden for vedligeholdelsesopgaver.
For at udnytte kapaciteten i sporspærringerne og for at mindske generne for
togtrafikken og passagererne mest muligt har Banedanmark i 2016 indført en
ny planlægningsmodel for vedligeholdelsesopgaver kaldet Masterplan. Master-
plans hovedfokus er på at koordinere flere arbejdshold i samme forudbestilte
sporspærring. I Masterplanen ligger sporspærringerne nu i forudbestilte modu-
ler, som alle fag kender, og hvor opgaverne skal passes ind.
Koordineringen i sporspærringen foregår ved, at alle udførende fag er samlet
på et koordineringsmøde for at lave en robust plan, der udnytter sporspærrin-
gen bedst muligt. Masterplanen er endnu ikke udrullet på alle strækninger,
men for at imødegå kravet om koordinering dækkes alle strækninger af koordi-
neringsmøderne. Dog er gevinsten størst på de strækninger, hvor Masterplan er
implementeret.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om det er korrekt, at Banedanmark i mange tilfælde ikke koordinerer sporspærringer, så et spor kan blive spærret på to forskellige tidspunkter, fordi der fx både skal udføres skinnearbejde og klippes grønt langt jernbanen, og at dette ikke planlægges, så begge indsatser kan udføres under en og samme sporspærring?, til transport-, bygnings- og boligministeren
1835001_0002.png
Der vil dog stadig være tilfælde, hvor det ikke er muligt at koordinere fag på
grund af opgavens omfang og tekniske krav. Det kan således i mange tilfælde
være vanskeligt at arbejde i samme sporspærring som de store maskiner, f.eks.
sporjustering, slibetog og målevogne. Banedanmark vil dog altid som grundre-
gel søge at indpasse mindre vedligeholdelsesopgaver i ly af en sådan spærring,
hvor det er muligt.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen