MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
22. december 2017
2017-6578
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 29. november 2017 stillet
mig spørgsmål 177 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 177:
Vil ministeren redegøre for, hvor mange gange kommunerne de seneste ti år
har give dispensation fra kravet om, at der opføres tilhørende
parkeringspladser ved nybyggeri? Ministeren bedes opgøre det for alle landets
kommuner i en tabel, og ministeren bedes opgøre det i både absolutte og
relative tal for hvert af årene i perioden 2007-2017.
Svar:
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen administrerer reglerne om parkering i
forbindelse med byggeri, og jeg har derfor oversendt spørgsmålet til styrelsen,
der oplyser følgende:
”Siden 2008, hvor der blev indført funktionskrav i bygningsreglementet, er
parkeringskravet blevet fastsat af bygningsmyndigheden ud fra en
helhedsvurdering.
Kommunalbestyrelsen kan efter en konkret vurdering nå frem til, at der skal
anlægges fra 0 til et nærmere angivet antal parkeringspladser.
De hensyn, der kan indgå i vurderingen, er eksempelvis ejendommens
beliggenhed i forhold til offentlige transportmidler, beboersammensætningen i
det konkrete byggeri, herunder om der er tale om unge eller ældre beboere,
anvendelsen af de eksisterende parkeringspladser på grunden, samt om
byggeriet øger behovet for parkeringspladser.
En helhedsvurdering er en godkendelse af byggeriet og ikke en dispensation.
Der kan dog blive tale om en dispensation, hvis ansøgeren søger om
dispensation fra det parkeringskrav, der er fastsat af bygningsmyndigheden i
forbindelse med helhedsvurderingen.
Der kan efter byggeloven kun dispenseres fra parkeringskravet, hvis der enten
indbetales til en parkeringsfond, eller der foreligger et andet aftaleretligt
forpligtende grundlag, således at parkeringspladserne enten etableres via