MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
31. januar 2018
2017-6578
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 29. november 2017 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del).
Spørgsmål nr. 173:
Vil ministeren redegøre for, hvor mange minutter det tager en bilist at køre 1
km i myldretiden i alle landets kommuner? Ministeren bedes opgøre det i en
tabel startende med den kommune, hvor det tager længst tid at køre 1 km i
myldretiden. For de fire største byer bedes ministeren samtidig opgøre det spe-
cifikt for de enkelte bydele dvs. for Vesterbro, Nørrebro, Indre By etc.
Svar:
I forlængelse af mit foreløbige svar på spørgsmål 173 den 22. december 2017,
hvor jeg oplyste, at jeg ville anmode Vejdirektoratet om at udarbejde en uddy-
bet oversigt over udvalgte vejstrækninger i landets kommuner, fremsendes
hermed endeligt svar på spørgsmål 173.
Vejdirektoratet har udarbejdet nedenstående oversigt over rejsetiden på ud-
valgte strækninger. Der er taget udgangspunkt i de største byer i Danmark, og
for de fire største byer er rejsetiden ligeledes opgjort for de enkelte bydele.
Listen er sorteret, så strækninger med lav rejsehastighed står øverst. Den skil-
tede hastighed er på de fleste af vejene på listen 50 km/t. I praksis er ”free
flow” hastigheden, når der ikke er trængsel, dog væsentligt lavere, da ventetid i
lyskryds og ved svingbevægelser mv. reducerer gennemsnitshastigheden. Gen-
nemsnitshastighederne i de nederste byer på listen er derfor så høje, at der ikke
længere kan tales om trængsel.
Rejsetid og hastighed 1 km i myldretiden
Kommune/by
København
København
Aarhus
København
København
Odense
Aalborg
København
Bydel
Amager
Indre by
Centrum/Havn
Østerbro
Nørrebro
Centrum
Nørresundby
Nørrebro
Vej
Amagerbrogade/Torvegade
HC Andersens Boulevard
Kystvejen/Havnegade
Lyngbyvej/Nørre Allé
Jagtvej
Østre Stationsvej
Vesterbrogade
Ågade
Rejsetid
(min)
7,3
7,1
6,4
5,7
5,6
5,6
5,3
5,2
Hastighed
(km/t)
8,2
8,5
9,4
10,5
10,8
10,8
11,3
11,5