Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1832011_0001.png
8. december 2017
J.nr. 2017 - 7913
Til Folketinget
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 172 af 28. november 2017 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Rasmus Prehn (S).
Karsten Lauritzen
/ Niels Kleis Frederiksen
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 172: Spm. om, hvilke hensyn der lægger til grund for, at vægtafgiften for en trailer og campingvogn med samme vægt, er forskellig, til skatteministeren
1832011_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvilke hensyn der lægger til grund for, at vægtafgiften for en
trailer og campingvogn med samme vægt, er forskellig.
Svar
Efter gældende regler fastsættes vægtafgiften af campingvogne som 32 pct. af afgiften for
almindelige personbiler med samme egenvægt. Tidligere var satsen 50 pct. af afgiften for
almindelige personbiler med samme egenvægt, men i forlængelse af en forhøjelse af
vægtafgiften for personbiler i 1990 blev campingvogne ved lov nr. 286 fra 1991 om
ændring af lov om vægtafgift af motorkøretøjer mv. (afgiftsnedsættelse for
campingvogne) friholdt fra forhøjelsen ved nedsættelse af procentsatsen til 32 pct.
Afgiftsgrundlaget er egenvægten, dvs. totalvægten fraregnet den maksimale nyttelast.
Påhængsvogne er omfattet af vægtafgiftslovens bestemmelser om vare- og
lastmotorkøretøjer, der ikke er afgiftspligtige efter lov om afgift af vejbenyttelse samt
påhængsvogne mv. hertil. Afgiften fastsættes på grundlag af køretøjernes tilladte
totalvægt, dvs. inkl. den maksimale nyttelast.
Uanset de uensartede grundlag for fastsættelse af vægtafgiften, er afgiften for
campingvogne entydigt højere end for påhængsvogne.
Det er ikke muligt i forarbejderne til loven at finde en særlig begrundelse for afgiftssatsen
for campingvogne. I lovforslaget til hovedloven fra 1962 er der ikke knyttet
bemærkninger om campingvogne til bestemmelsen. Men det gælder generelt for
vægtafgiftsloven, at køretøjer, der anses for overvejende at være til erhvervsmæssigt brug,
beskattes lempeligere end køretøjer, der anses for at være overvejende til privat brug.
Side 2 af 2