MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
18. december 2017
2017-5632
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 10. oktober 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 17:
Vil ministeren redegøre for, hvad det samfundsøkonomiske tab potentielt ville
være, hvis en ny midtjysk motorvej - som nævnt i regeringsgrundlaget - igang-
sættes i 2030 i forhold til i en situation, hvor en ny midtjysk motorvej igang-
sættes i 2020? Ministeren bedes opgøre tabet i kroner og ører, og ministeren
bedes opgøre, hvad det svarer til i antal offentligt ansatte - herunder:
- SOSU-assistenter
- Politibetjente
- Sygeplejersker
- Folkeskolelærere
Svar:
Vejdirektoratet har beregnet, at det samfundsøkonomiske tab ved at udsætte
igangsættelsen af projektet fra 2020 til 2030, kan opgøres til ca. 7,5 mia. kr. for
korridor A, der er den bedst forrentede af de belyste korridorer.
Der er taget udgangspunkt i de overordnede beregninger foretaget i forbindelse
med den strategiske analyse og med samme forudsætninger bortset fra en sim-
pel tilbageskrivning af trafikanteffekterne, så de svarer et åbningsår i 2025 i
stedet for i 2030 (som forudsat i den strategiske analyse).
Det skal nævnes, at der for tiden arbejdes med hhv. forundersøgelse og VVM-
undersøgelse for dele af det samlede projekt. Disse analyser vil give et mere
præcist billede af de samfundsøkonomiske effekter af projektet.
Der henvises til svaret på spørgsmål 16 (TRU alm. del), for så vidt angår tabet i
relation til antal offentligt ansatte.