Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1836697_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
18. december 2017
2017-5632
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 10. oktober 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 16:
Vil ministeren redegøre for, hvad det samfundsøkonomiske tab potentielt ville
være, hvis en motorvej til Kalundborg - som nævnt i regeringsgrundlaget -
igangsættes i 2030 i forhold til i en situation, hvor en motorvej til Kalundborg
igangsættes i 2020? Ministeren bedes opgøre tabet i kroner og øre, og ministe-
ren bedes opgøre, hvad det svarer til i antal offentligt ansatte - herunder:
- SOSU-assistenter
- Politibetjente
- Sygeplejersker
- Folkeskolelærere
Svar:
Vejdirektoratet har beregnet, at det samfundsøkonomiske tab ved at udsætte
igangsættelsen af projektet om en motorvej til Kalundborg fra 2020 til 2030,
kan opgøres til ca. 150 mio. kr. Der er taget udgangspunkt i beregningerne
afrapporteret i VVM-analysen for projektet, og med samme forudsætninger
dog bortset fra en simpel fremskrivning af trafikanteffekterne, så de svarer til et
åbningsår i 2025 i stedet for i 2020 (som forudsat i VVM-rapporten).
Den primære positive effekt af et infrastrukturprojekt udgøres af tidsgevinster,
som især består af velfærdsgevinster for trafikanterne eller gevinster for er-
hvervslivet. En tidligere åbning vil derfor ikke i sig selv kunne betale for flere
offentlige ansatte.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen