Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1836054_0001.png
23. november 2017
J.nr. 2017 - 6890
Kontor:
Person, Erhverv og Selskab
TRU alm. del - samrådsspørgsmål B
- Tale til besvarelse af spørgsmål B den 23. november 2017
Spørgsmål
Skatteministeren anmodes, på baggrund TRU alm.
del bilag 13, om at redegøre for kontrollen med
moms og skat for danske og udenlandske turist-
busvognmænd. Herunder ønskes redegjort for,
hvilke vurderingsparametre der ligger til grund for
prioriteringen af nævnte kontrol i forhold til andre
tilsyn og kontroller samt for, hvorledes SKAT og
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 154: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 23/11-17 om international buskørsel og cabotage, til skatteministeren
1836054_0002.png
Skatteministeriet følger op på konkrete henvendel-
ser om oplysninger om moms- eller skatteunddra-
gelse inden for busbranchen.
[Indledning]
Mange tak for spørgsmålet.
Indledningsvist vil jeg gerne understrege, at det
naturligvis altid er uacceptabelt, når svindlere und-
drager sig skatte- eller momsbetaling. De snyder
fællesskabet, og det skaber en unfair konkurrence-
situation for de virksomheder, som betaler den
moms og skat, som de skal.
Side 2 af 16
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 154: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 23/11-17 om international buskørsel og cabotage, til skatteministeren
1836054_0003.png
Og derfor tager SKAT også henvendelser
som
for eksempel den der er kommet fra Danske Bus-
vognmænd
seriøst.
Reglerne for busselskaber, der midlertidigt kører
turistbuskørsel i Danmark, går på tværs af forskel-
lige myndigheder.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet er an-
svarlig for reglerne om international kørsel og ca-
botagekørsel med bus, mens politiet står for kon-
trollen af cabotagekørsel. Moms- og skatteforhold
for busselskaber hører under Skatteministeriets
område, hvor SKAT forestår kontrollen.
Side 3 af 16
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 154: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 23/11-17 om international buskørsel og cabotage, til skatteministeren
1836054_0004.png
Det er dermed et delt ansvar mellem SKAT og de
øvrige myndigheder at sørge for kontrollen på
området.
Jeg vil selvfølgelig holde mig til at svare inden for
eget ministerområde.
[Prioriteringen af kontrollen af busvognmænd]
Det leder mig frem til besvarelsen af første del af
spørgsmålet, som handler om prioriteringen af
kontrollen med moms og skat for danske og uden-
landske busvognmænd.
Side 4 af 16
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 154: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 23/11-17 om international buskørsel og cabotage, til skatteministeren
1836054_0005.png
Og her vil jeg gerne starte med at slå fast, at min
tilgang er, at den konkrete prioritering af SKATs
ressourcer er en ledelsesmæssig opgave i SKAT.
Det skyldes dels, at det er fastsat i skatteforvalt-
ningsloven, at jeg som minister ikke kan gå ind i
konkrete sager.
Derudover opkræver SKAT hvert år op mod
1.000 mia. kr. i skatter og afgifter. Det er ikke mu-
ligt for mig som minister at forholde mig til den
konkrete prioritering af ressourcer til kontrol på
tværs af alle skatteydere og skatte- og afgiftsarter.
Side 5 af 16
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 154: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 23/11-17 om international buskørsel og cabotage, til skatteministeren
1836054_0006.png
Min opgave som minister er at sikre, at SKAT har
de bedst mulige forudsætninger for selv at fore-
tage denne prioritering.
SKATs ledelse prioriterer generelt den samlede
indsats efter risiko og væsentlighed med henblik
på at sikre så effektiv en efterkontrol som muligt
inden for den givne økonomiske ramme. Det be-
tyder grundlæggende, at ressourcerne anvendes
der, hvor SKAT forventer at opnå den største ef-
fekt på skatteindtægterne.
Så for at forstå prioriteringen af kontrollen af bus-
vognmænds momsforhold er det nødvendigt at se
Side 6 af 16
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 154: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 23/11-17 om international buskørsel og cabotage, til skatteministeren
1836054_0007.png
på den samlede prioritering på tværs af indsatsom-
råder, processer og værktøjer.
Når SKAT skal prioritere en kontrol af en bus-
vognmands momsforhold, tager SKAT hensyn til
mindst tre forhold:
For det første skal SKAT - ud fra principperne om
risiko og væsentlighed - tage stilling til, om der skal
prioriteres ressourcer til denne kontrol i stedet for
til kontrol på
andre områder,
fx punktafgifter, nega-
tiv moms eller personbeskatning.
Side 7 af 16
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 154: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 23/11-17 om international buskørsel og cabotage, til skatteministeren
1836054_0008.png
For det andet vurderer SKAT, om en indsats i
denne del af momsprocessen er hensigtsmæssig i
forhold til
andre dele
af momsprocessen, fx i for-
bindelse med registrering af virksomheder.
For det tredje vurderer SKAT, om efterkontrol er
det mest effektive virkemiddel i forhold til
andre
værktøjer
med henblik på at sikre regelefterlevelsen
på dette og andre områder.
Hvis en vognmand fx har svært ved at forstå reg-
lerne, vil vejledning eller et nærmere eftersyn af
reglerne måske være mest hensigtsmæssigt. Hvis
vognmanden derimod har til hensigt at svindle, så
Side 8 af 16
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 154: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 23/11-17 om international buskørsel og cabotage, til skatteministeren
1836054_0009.png
vil det måske være mest effektivt med en synlig
efterkontrol.
SKAT har oplyst, at man på denne baggrund har
gennemført 109 kontroller af busvognmænd i pe-
rioden fra januar 2016 til udgangen af september
2017. Disse kontroller har haft et samlet nettopro-
venu på 6,7 mio. kr., det vil sige cirka 61.000 kr.
pr. kontrol.
Til sammenligning har det gennemsnitlige regule-
ringsbeløb pr. kontrol af udbetaling af negativ
moms været over 300.000 kr. Der er dermed andre
områder, hvor kontrollen umiddelbart har en
Side 9 af 16
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 154: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 23/11-17 om international buskørsel og cabotage, til skatteministeren
1836054_0010.png
større effekt på skatteindtægterne end på busom-
rådet.
SKAT har også oplyst, at kontrollerne ikke har væ-
ret en del af et særskilt kontrolprojekt om turist-
bussers momsforhold. Derfor har der ikke frem-
gået et kontrolprojekt med dette specifikke fokus
af de foregående års kontrolaktivitetsplaner.
I stedet har SKAT foretaget kontrollerne i forbin-
delse med andre projekter. De konkrete vurde-
ringsparametre bag de gennemførte kontroller af-
hænger således af det givne projekt, som kontrol-
lerne er gennemført som led i.
Side 10 af 16
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 154: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 23/11-17 om international buskørsel og cabotage, til skatteministeren
1836054_0011.png
Hvis vi så retter blikket fremad, kan jeg oplyse, at
SKAT
blandt andet på baggrund af dialog med
branchen
har besluttet at forberede nye målret-
tede og synlige kontrolaktiviteter på området, som
kan indgå i kontrolaktivitetsplanen for 2018. Her
kan man jo også vurdere mulighederne for even-
tuelt samarbejde med de øvrige myndigheder.
Dertil kommer fornyet vejledning til branchen for
at sikre kendskab til reglerne.
Side 11 af 16
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 154: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 23/11-17 om international buskørsel og cabotage, til skatteministeren
1836054_0012.png
[Opfølgning på henvendelser]
Det leder mig frem til anden del af spørgsmålet
om, hvordan Skatteministeriet og SKAT følger op
på henvendelser om oplysninger om moms- eller
skatteunddragelse inden for busbranchen.
Normalt er det SKAT, der modtager konkrete an-
meldelser af mistanke om svig eller svindel. Det er
derfor også dem, der vurderer den enkelte hen-
vendelse og beslutter, hvordan der skal følges op
på den.
Jeg må, som tidligere nævnt, ikke gå ind i konkrete
sager på grund af skatteforvaltningsloven. Hvis en
Side 12 af 16
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 154: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 23/11-17 om international buskørsel og cabotage, til skatteministeren
1836054_0013.png
henvendelse til Skatteministeriet omhandler mulig
moms- eller skatteunddragelse kan den i stedet vi-
deresendes til SKAT.
SKAT har i den forbindelse oplyst, at når de mod-
tager en anmeldelse, foretager de en overordnet
vurdering ud fra væsentlighed og risiko. Anmel-
delserne vil dermed indgå som et element i den
generelle prioritering af SKATs aktiviteter.
En anmeldelse vil således sjældent stå alene som
grundlag for en kontrol. Der vil i langt de fleste
tilfælde blive foretaget supplerende undersøgelser
Side 13 af 16
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 154: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 23/11-17 om international buskørsel og cabotage, til skatteministeren
1836054_0014.png
om den anmeldte person eller virksomhed, inden
SKAT tager på kontrolbesøg.
SKAT ser dermed på den konkrete henvendelse
og sammenholder henvendelsen med den eksiste-
rende information, SKAT har på området. Heref-
ter vurderer SKAT
fx ud fra en løbende dialog
med branchen
om kontrol på det anmeldte om-
råde vil have større effekt end andre aktiviteter i
SKAT. Hvis dette er tilfældet, opprioriteres ind-
satsen på området.
Side 14 af 16
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 154: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 23/11-17 om international buskørsel og cabotage, til skatteministeren
1836054_0015.png
[Afrunding]
Som afrunding vil jeg blot nævne, at SKAT tager
busvognmændenes momsbetaling alvorligt, og at
der vil blive igangsat målrettede og synlige kon-
trolaktiviteter i 2018.
Jeg vil også gerne gøre opmærksom på, at priori-
teterne i SKATs samlede indsats på kontrolområ-
det bliver præsenteret i SKATs årlige kontrolakti-
vitetsplan, som oversendes til Folketingets Skatte-
udvalg.
Hvis man politisk mener, at kontrolindsatsen bør
prioriteres anderledes, er der derfor rig mulighed
Side 15 af 16
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 154: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 23/11-17 om international buskørsel og cabotage, til skatteministeren
1836054_0016.png
for gennem skatteordførerne at diskutere, hvor-
dan indsatsen er prioriteret i dag, og hvilke områ-
der man i fremtiden ønsker at op- eller nedpriori-
tere.
Det er dog vigtigt for mig at understrege, at man
ikke kan øge indsatsen på ét område uden enten at
mindske indsatsen på et andet område eller finde
yderligere finansiering til en øget indsats.
Jeg vil dermed give ordet videre til min kollega,
transport-, bygnings- og boligministeren.
Side 16 af 16