MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
22. december 2017
2017-6411
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 20. november 2017 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Josephine Fock (ALT).
Spørgsmål nr. 146:
Ministeren bedes redegøre for økonomien i Metroselskabet I/S og Udviklings-
selskabet By & Havn I/S, herunder bedes ministeren forhold sig til udfordrin-
gerne omkring tilbagebetaling af gæld og selskabernes forhandlingsposition i
en situation, hvor de er presset på likviditet. Herunder ønskes redegjort for
- den hidtidige gældsudvikling i Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By
& Havn I/S, samt fremtidsudsigterne for den videre udvikling i de to selskabers
gældsætning
-
hvilken rente der påløber By & Havn I/S’ gæld i dag, og hvad staten har af
muligheder for at gøre renten på gælden så lav som muligt
- hvilke muligheder staten har for at dække underskuddet i Metroselskabet I/S
og By & Havn I/S, hvis udviklingen i anlægsudgifter, driftsindtægter eller ren-
teniveau gør selskaberne ude af stand til at afbetale sine gældsposter.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Metroselskabet I/S og By & Havn I/S.
Metroselskabet har svaret følgende:
”Metroselskabets gældsudvikling fremgår af selskabets langtidsbudget for 2017,
jf. besvarelsen af spg. 145.
Selskabet havde i forbindelse med stiftelsen pr. 1. januar 2007 en gæld på 1,4
mia. kr. Denne gæld er steget og forventes i 2017 at passere 14 mia. kr.
I de kommende 10 år vil gælden stige yderligere til omkring 30 mia. kr., hvoref-
ter selskabet løbende vil kunne bruge driftsoverskuddet fra Metroen til at af-
drage gælden, så den forventes at være helt afviklet i 2065.”