NOTAT
Langtidsbudget pr. marts 2017
1.
Indledning og resumé
Bilag-17-006.1
Dagsordenspunkt 7
23. marts 2017
I forbindelse med fremlæggelsen af Budget 2017 blev et revideret langtidsbudget
fremlagt for bestyrelsen, jf. Bilag-16-058.3. På baggrund af det endelige årsregn-
skab er der udarbejdet en revideret udgave med tilhørende følsomhedsberegnin-
ger.
Nedenfor gennemgås dels korte forudsætninger, dels hovedresultater fra det op-
daterede langtidsbudget.
Ved en vurdering af resultatet er det væsentligt at have for øje, at fremskrivninger
over en periode på 30 år, der vedrører bl.a. renteudviklingen og udviklingen på
ejendomsmarkedet, naturligvis er behæftet med meget stor usikkerhed.
2.
Hovedforudsætninger
Langtidsbudgettet pr. december 2016 tog udgangspunkt i de langsigtede salgs-
forventninger, som indgik i rapporten fra Sadolin & Albæk fra medio 2015. På kort
sigt er Sadolin & Albæks vurderinger dog suppleret med den viden om salgspriser
og -omfang, der kan uddrages af de senest indgåede salgsaftaler og konkrete
salgsdrøftelser, som forventes at ende med endelige salgsaftaler.
Salgsomfanget giver samtidig en indikation af, hvornår investeringer i infrastruktur i
forbindelse med byudviklingen skal afvikles.
I 2015 indbetalte selskabet 1.718 mio. kr. til Metroselskabet i henhold til ændring af
lov om Cityringen mv. Af lovændringen fremgik ligeledes, at By & Havn skulle af-
sætte godt 1.900 mio. kr. i 2014-priser til evt. brug som korrektionsreserve for inve-
steringen i Sydhavnsmetroen. I lighed med tidligere fremlæggelser er langtids-
budgettet præsenteret både med og uden betaling af korrektionsreserven. Korrek-
tionsreserven indregnes ikke i By & Havns regnskaber, før der er sikkerhed for, at
udbetalingen skal gennemføres. Indtil da indgår den alene under eventualforplig-
telser.
I langtidsbudgettet indgår ligeledes, at selskabet bidrager med 2.100 mio. kr. til
etablering af Nordhavnstunnelen inkl. afgreningskammer samt investerer i to
metrostationer i Ydre Nordhavn. Selskabets bidrag hertil skal dækkes gennem den
merværdi, der skabes ved, at der er større sikkerhed
for ”realiseringen” af Ydre
Nordhavn.
En væsentlig parameter for By & Havns langtidsøkonomi er de finansielle udgifter.
Det er i langtidsbudgettet forudsat, at finansieringen af den langfristede gæld kan
ske til en realrente på 1,5 pct. p.a. frem til og med 2019 (svarende til målet i forret-
ningsstrategien), hvorefter den stiger til 3 pct. realt frem til 2024. Herefter anvendes
3 pct. som grundforudsætning. I de seneste år har de reale finansieringsomkostnin-
ger holdt sig under 1,5 pct., og anvendelsen af 3 pct. på langt sigt kan umiddelbart
vurderes som en relativt forsigtig forudsætning.
Det skal endelig bemærkes, at driftsresultatet baserer sig på en fremskrivning af
det nuværende niveau med korrektioner af kendte faktorer som f.eks. ophør af
modtagelse af jord i Nordhavn. Fremskrivningen af driftsresultatet ligger inden for
de i forretningsstrategien opsatte mål.