Forudsætninger for langtidsbudgettet
Langtidsbudgettet er angivet i løbende priser:
Passagertal og takster
1.
Passagertallene er fastlagt med udgangspunkt i passagerprognose
baseret på den senest opdaterede trafikmodel. For Cityringen inkl.
Nordhavn budgetteres med et passagertal i 2019 på 16 mio. passagerer
stigende til 77 mio. passagerer i 2024. For den idriftsatte Metro
budgetteres med et passagertal i 2017 på 60,5 mio. passagerer stigende
til 63 mio. passagerer i 2019.
2.
Passagertilgangen som følge af sydhavnsafgreningen er baseret på
principaftalen fra juni 2014 samt virkningen af en underjordisk
metrostation ved Ny Ellebjerg station. Passagertallet er i 2023
budgetteret med 9 mio. stigende til 14 mio. i 2035.
Ved takstforudsætningerne er der, for Cityringen inkl. Nordhavn og den
idriftsatte Metro, taget udgangspunkt i prisen pr. passager baseret på
bekendtgørelse om deling af billetindtægter i hovedstadsområdet. Disse
takstforudsætninger er reguleret til 2017-priser baseret på den
realiserede udvikling i taksterne i perioden og endvidere justeret i
overensstemmelse med den konstaterede passagersammensætning i
2015. Taksten pr. passager er i 2017 budgetteret med 13,18 kr. Der er
forudsat en real takststigning i perioden 2009-2018 på 13 %, og i
perioden 2018-2030 på 15 %, - svarende til forudsætningerne om den
økonomiske udvikling i konvergensprogrammet 2010. Disse
forudsætninger er anvendt i beregningsforudsætningerne i den
opdaterede passagerprognose.
Ved takstforudsætningerne er der, for Sydhavnen, taget udgangspunkt i
principaftalen. Der er heri forudsat en realtakststigning i perioden 2009-
2025 på 14 % og i perioden 2009-2040 på 28,5 %. Den gennemsnitlige
takst for passagertilgangen som følge af sydhavnsmetroen er i 2023
budgetteret med 15,15 kr. pr. passager.
3.
4.
Drifts- og anlægsomkostninger
5.
Driftsomkostningerne for den idriftsatte Metro er estimeret på
baggrund af selskabets omkostninger i henhold til drifts- og
vedligeholdelseskontrakten. For Cityringen er der taget udgangspunkt i
transportsystemkontrakten. For Nordhavnen er det taget udgangspunkt
i udredningen og for Sydhavn er der taget udgangspunkt i principaftalen.
Da den forudsatte realstigning i taksterne erfaringsmæssigt vurderes at
slå delvis igennem på indekseringen af driftsomkostningerne til
Metroen, er der budgetteret med en realstigning i driftsomkostningerne
svarende til ca. 60 % af den forudsatte realtakststigning.
I perioden 2013 - 2019 budgetteres med omkostninger til
driftsmobilisering for Cityringen på i alt 426 mio. kr. i 2017-priser. I 2019
budgetteres med omkostninger til Trial run for Cityringen på i alt 143
mio. kr. i 2017-priser.
6.
Anlægsomkostningerne til Cityringen er fastlagt med udgangspunkt i de
indkomne tilbud på transportsystem-kontrakten og civilwork-kontrakten.
De samlede anlægsomkostninger er vurderet til 22,3 mia. kr. i 2010-priser
Page 2 of 9