Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1840455_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
22. december 2017
2017-6411
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 20. november 2017 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Josephine Fock (ALT).
Spørgsmål nr. 145:
Ministeren bedes redegøre for den aktuelle betalingstid for gælden i Metrosel-
skabet I/S og By & Havn I/S, og hvor følsomme disse er overfor ændringer i
forudsætningerne i forhold til rente, passagertal og anlægsudgifter.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Metroselskabet I/S og By & Havn I/S.
Metroselskabet I/S har svaret følgende:
”Metroselskabets
gæld forventes at være afviklet i 2065. Selskabets gældende
langtidsbudget 2017 fra december 2016 er vedlagt.
Selskabets langtidsøkonomi er baseret på en række forudsætninger om bl.a.
rente, passagertal og anlægsudgifter. Nedenfor er effekten for gældens tilbage-
betalingstid oplyst ved en situation, hvor en af disse forudsætninger i Metrosel-
skabets langtidsøkonomi er ændret.”
Scenarie
Ændret tilbagebetalingstid
+ 19 år
- 6 år
+ 8 år
- 5 år
+21 år
Realrente 1 % højere end forudsat (sva-
rende til en realrente på 4,5 %)
Realrente 1 % lavere end forudsat (sva-
rende til en realrente på 2,5 %)
Ekstraordinær anlægsomkostning på 1
mia. kr.
Ekstraordinær anlægsbesparelse med 1
mia. kr.
10 % færre passagerer på Cityringen
(inkl. Nordhavn og Sydhavn) end forud-
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 145: Spm. om en redegørelse for den aktuelle betalingstid for gælden i Metroselskabet I/S og By & Havn I/S, og hvor følsomme disse er overfor ændringer i forudsætningerne i forhold til rente, passagertal og anlægsudgifter, til transport-, bygnings- og boligministeren, kopi til finansministeren
1840455_0002.png
sat
10 % flere passagerer på Cityringen
(inkl. Nordhavn og Sydhavn) end forud-
sat
- 9 år
Side 2/3
By & Havn I/S har svaret følgende:
”By
& Havns gældspost består hovedsageligt af den gæld, som selskabet blev
stiftet med i 2007, og som vedrører investeringer i metro, herunder metro City-
ringen, udbetaling til ejerne til Metro til Sydhavnen, metro til Nordhavnen
samt By & Havns egne investeringer i udvidelse af Nordhavnen samt den lø-
bende byudvikling i Ørestad og ved Københavns Havn. By & Havn vil også de
kommende mange år investere i yderligere byudvikling, herunder yderligere
metroudbygning.
Da selskabets gældsposter således består af en række forskellige investerings-
poster, der gennemføres over flere år, vil det ikke være hensigtsmæssigt at tale
om tilbagebetalingstiden for selskabets gæld, som det f.eks. gælder for større
infrastrukturinvesteringer, hvor man har en initial investering, der skal tjenes
hjem over de kommende års driftsindtjening.
I stedet anbefales, at der tages udgangspunkt i selskabets løbende driftsindtje-
ning. Den dag pengestrømmen fra den løbende driftsindtjening kan dække de
løbende renteudgifter fra den eksisterende gæld, så har selskabet ikke længere
behov for at sælge byggeretter for at servicere gælden, og selskabets kan siges at
være nogenlunde i balance.
Siden 2015 har pengestrømmen fra selskabets driftsindtjening været tilstræk-
kelig til at dække de årlige renteudgifter, der i 2017 ventes at lande på omkring
246 mio. kr.
I 2017 er gælden i By & Havn i gennemsnit blevet forrentet med ca. 1,4 pct. I
selskabets langtidsbudget er der forudsat, at alle nye lån optages til en rente på
omkring 3,5 % i de førstkommende år, mens det på længere sigt (efter 7 år) er
forudsat, at renten på alle nye lån stiger til mere en 5 % p.a. Der er således lagt
meget konservative skøn ind i langtidsbudgettet, hvad renteforudsætningerne
angår.
På baggrund heraf ventes det, at pengestrømmen fra selskabets drift kan dække
renteudgifterne i 2038. Såfremt selskabet skal dække den såkaldte korrektions-
reserve vedrørende metroen til Sydhavnen, vil dette tidspunkt forskydes til
omkring 2047.
Såfremt renten på lang sigt stiger med i størrelsesorden 0,5 %-point vil oven-
nævnte tidspunkter for balance udskydes med henholdsvis ca. 4 og ca. 10 år.”
Jeg vedlægger desuden
Metroselskabet I/S’ og By & Havn I/S’
langtidsbudget-
ter fra 2017.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 145: Spm. om en redegørelse for den aktuelle betalingstid for gælden i Metroselskabet I/S og By & Havn I/S, og hvor følsomme disse er overfor ændringer i forudsætningerne i forhold til rente, passagertal og anlægsudgifter, til transport-, bygnings- og boligministeren, kopi til finansministeren
1840455_0003.png
Med
venlig
hilsen
Side 3/3
Ole Birk Olesen