MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
14. december 2017
2017-6375
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 17. november 2017 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 133:
Vil ministeren på baggrund af Statsrevisorernes beretning 3/17 om Togenes
punktlighed oplyse, hvordan operatørpunktligheden har været de seneste to år
for Arriva sammenlignet med DSB på sammenlignelige strækninger
–
gerne
med tabeloversigt?
Svar:
Nedenfor er indsat en tabel, der viser DSB’s operatørpunktlighed i fjern-
og
regionaltogtrafikken i de seneste to år og
”Rettidighed Operatør”
i Arrivas tog-
trafik.
Jeg skal bemærke, at da spørgsmålet relaterer sig til Statsrevisorernes Beret-
ning 3/2017 om togenes punktlighed, som alene omhandler fjern- og regional-
togstrafik, er alene
DSB’s operatørpunktlighedstal for fjern-
og regionaltogstra-
fikken
–
og ikke S-togtrafikken
–
medtaget i nedenstående tabel.
Spørgeren ønsker Arrivas togtrafik sammenlignet med DSB’s togtrafik på
”sammenlignelige strækninger”.
Det er dog uvist, hvad spørgeren mener med
”sammenlignelige strækninger”.
I forlængelse heraf skal jeg bemærke, at store
dele af DSB’s
togtrafik kører på
dobbeltsporede strækninger med blandet trafik (både langsomt kørende regio-
naltog, hurtigt kørende IC- og lyntog samt godstrafik og tog fra andre operatø-
rer). Arrivas togtrafik kører mestendels på enkeltsporede strækninger uden
anden togtrafik.
Nedenstående tabel angiver derfor DSB’s operatørpunktlighed
for hele DSB’s fjern- og regionaltogstrafik hhv. Arrivas ”Rettidighed Operatør”
for hele Arrivas togtrafik.
Jeg skal desuden bemærke, at opgørelsen af operatørpunktligheden for DSB
hhv.
”Rettidighed Operatør” for
Arriva ikke er sammenlignelig, da operatør-
punktligheden for de to operatører opgøres forskelligt: