MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
27. oktober 2017
2017-5576
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 6. oktober 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Rasmus Prehn (S).
Spørgsmål nr. 13:
Ministeren bedes redegøre for, hvordan regeringens aftale om nedsættelse af
taksten over Storebælt påvirker udviklingen af relevante danske havne.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Sund & Bælt Holding A/S, der oplyser følgen-
de:
”En takstnedsættelse på Storebæltsforbindelsen med 25 pct. forventes, når den
er fuldt indfaset, at medføre en stigning i antallet af køretøjer på forbindelsen
med 3.000–4.500 i døgnet.
En del af denne trafik vil være helt ny personbiltrafik, der ikke påvirker havne-
nes drift og udvikling.
Det er ikke umiddelbart muligt at sætte tal på takstnedsættelsens betydning for
godstransporten til og fra de danske havne. Det vil blandt andet afhænge af
rederiernes og havnenes evne til at tilpasse sig den ændrede konkurrencesitua-
tion.
Det er dog den generelle vurdering, at effekten vil være begrænset, idet langt
den overvejende andel af godstransporten gennem danske havne er internatio-
nal. I den internationale transport vurderes en takstnedsættelse på Storebælts-
forbindelsen at udgøre så lille en andel af de samlede transportomkostninger,
at det ikke isoleret set vil føre til mærkbare ændringer i valg af transportform.
Der forventes herudover en overflytning af personbiler og i mindre grad lastbi-
ler fra eksisterende færgeruter, hvilket primært forventes at påvirke havnene i
Odden, Aarhus, Ebeltoft, Spodsbjerg og Tårs. Havnene i Odden, Ebeltoft,
Spodsbjerg og Tårs er ejet og drevet af A/S Storebælt.