Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1831746_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
8. december 2017
2017-6228
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 13. november 2017 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra (MFU) Rune Lund (EL).
Spørgsmål 122:
”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 6. november 2017 fra Michael
Andersen, København Ø vedrørende støj fra motorcykler, jf. TRU alm. del
bilag
42.”
Svar:
Henvendelsen indeholder et forslag til bekæmpelse af unødig støj fra motorcyk-
ler. Dette skal ske ved, at politiet inddrager motorcykler og straks sender dem
til teknisk undersøgelse, hvis der er mistanke om for højt støjniveau.
I henvendelsen anføres det endvidere, at forslaget ikke kræver en ny lov, men
blot en ændring i procedure.
Jeg forstår forslaget således, at motorcykler skal beslaglægges med henblik på
senere konfiskation af enten køretøj eller udstyrsdele.
Da spørgsmålet delvist vedrører politiets arbejdsområde, er der til brug for
besvarelsen indhentet bidrag fra Justitsministeriet for så vidt angår den politi-
operative del af forslaget.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Rigs-
politiet, der har oplyst følgende:
”I forbindelse med almindelig patruljering har politiet generelt opmærksomhe-
den rettet mod støj fra motorkøretøjer og kan bl.a. foretage kontrol af udstød-
ning.
Politiet kan konstatere et forhold om ulovligt udstødningssystem eller unødigt
støj fra et køretøj enten direkte på stedet efter standsning af køretøjet eller ved
at lade køretøjet undersøge nærmere. En sådan undersøgelse kan f.eks. ske
med bistand fra politiets bilinspektører. Hvis køretøjet ikke lever op til reglerne
på området, kan køretøjet indkaldes til senere kontrol (kontrolsyn).
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 122: MFU spm. om kommentar til henvendelse af 6/11-17 fra Michael Andersen, København Ø vedrørende støj fra motorkøretøjer, til transport-, bygnings- og boligministeren
1831746_0002.png
Det er Rigspolitiets vurdering, at politiet inden for den gældende lovgivning
kun kan kræve et forhold undersøgt og fejlen udbedret inden videre kørsel, hvis
køretøjet skønnes til fare for færdselssikkerheden. Efter Rigspolitiets vurdering
er overtrædelse af regler om køretøjets indretning og udstyr for så vidt angår
udstødningssystemet ikke et spørgsmål om, at køretøjet er til fare for færdsels-
sikkerheden. Der er derfor efter Rigspolitiet vurdering ikke hjemmel til at ind-
drage nummerplade på den baggrund.
Der er endvidere efter Rigspolitiets opfattelse ikke hjemmel til at konfiskere
ulovlige motordele (f.eks. ulovlige dele til motor eller udstødningssystem) fra
en bil eller motorcykel. Tilsvarende kan politiet ikke konfiskere udstødningsde-
le, hvorfra f.eks. lyddæmperen er afmonteret.
Der henvises i øvrigt til Justitsministeriets besvarelse af 12. juni 2014 af
spørgsmål nr. 744 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg om politiets
indsats mod larmende motorcykler.
Rigspolitiet bemærker i øvrigt, at en gennemførelse af forslaget vil medføre et
øget ressourceforbrug i politiet. Forslaget vil bl.a. medfører forøgede udgifter i
politiet til transport af køretøjer til værksted eller køretøjsdepot, hvor afmonte-
ring af det ulovlige udstyr eller opbevaring af køretøjet skal ske, samt til evt.
leje af oplagsplads indtil køretøjets og de konfiskerede dele fjernes.”
Som det fremgår af Rigspolitiets udtalelse, har politiet ikke på nuværende tids-
punkt hjemmel til at konfiskere en motorcykel eller andet køretøj med den be-
grundelse, at den støjer unødigt.
Henset til, at konfiskation udgør et indgreb i borgernes ret til privat ejendom,
anvendes sanktionen sædvanligvis kun, når vedkommendes besiddelse af køre-
tøjet skønnes at udgøre en fare for færdselssikkerheden. Unødig støj fra motor-
cykler udgør en miljøgene, men kan derimod ikke anses for at udgøre en fare
for færdselssikkerheden.
Som det fremgår ovenfor, har politiet i forbindelse med almindelig patruljering
generelt opmærksomheden rettet mod støj fra motorcykler og bl.a. kan foretage
kontrol af udstødning.
På denne baggrund mener jeg ikke, at reglerne for konfiskation af køretøjer
skal udvides.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen