Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1825833_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
30. november 2017
2017-6208
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 10. november 2017 stillet
mig følgende spørgsmål 121 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mattias Tesfaye (S).
Spørgsmål nr. 121:
Vurderer ministeren, at det faktiske antal udenlandske busser, der kører sy-
stematisk cabotage og har været i København i længere tid end de af Trafiksty-
relsen tilladte tre måneder, er højere eller lavere end de 65 busser, som Danske
Busvognmænd har dokumenteret i deres undersøgelse, som blev bragt i Bus-
magasinet nr. 6 i november 2017?
Svar:
Cabotagekørsel udover en begrænset periode, jf. også nedenfor, vil ikke være i
overensstemmelse med reglerne på området, og kontrollen hermed bliver i
Danmark varetaget af politiet. Jeg forstår imidlertid spørgsmålet således, at
det vedrører systematisk cabotagekørsel og ikke ulovlig cabotagekørsel.
Jeg kan oplyse, at jeg er bekendt med Danske Busvognmænds undersøgelse af
udenlandske turistbussers cabotagekørsel i København. Jeg kender dog ikke til
undersøgelsens præcise metoder, men det er klart, at for at kunne fastlægge det
eksakte antal af udenlandske busser i København og dernæst vurdere, om de
kører systematisk cabotagekørsel, vil det kræve længere tids observation af
køretøjerne. Med afsæt heri har jeg ikke mulighed for at forholde mig til det
eksakte antal af køretøjer, der måtte køre systematisk cabotagekørsel i Køben-
havn.
Men jeg kan godt forholde mig til reglerne, som jeg mener, er uklare. Som
transport-, bygnings- og boligminister er det min holdning, at vi har brug for
klare og enkle regler, som det er muligt for myndighederne at håndhæve.
Når udenlandske busser kører cabotagekørsel i Danmark, gør de det på bag-
grund af EU-regler. Som reglerne er i dag, og som de har været i ganske lang
tid, kan en buskørselsvirksomhed fra et andet EU-land udføre cabotagekørsel
med bus i Danmark ”i en begrænset periode”.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 121: MFU spm. om det faktiske antal udenlandske busser, der kører systematisk cabotage i København i længere tid end de af Trafikstyrelsen tilladte tre måneder, til transport-, bygnings- og boligministeren
1825833_0002.png
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har oplyst, at kravet om kørsel i en begrænset
periode anses for opfyldt, hvis kørselsarrangementet har en varighed på ikke
mere end et par måneder. Den
danske fortolkning af en ”begrænset periode”
baserer sig på en fortolkningsmeddelelse fra EU-Kommissionen fra 2005.
Jeg kan oplyse, at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har rettet henvendelse til
myndighederne i Holland, Storbritannien, Sverige og Tyskland for at finde ud
af, hvordan man fortolker begrebet "en
begrænset periode” i disse lande.
Jeg kan også oplyse, at Danmark på EU-niveau har rettet henvendelse til grup-
pen af lande i Vejtransportalliancen for at høre om deres fortolkning af regler-
ne. I lyset af tilbagemeldingerne vil jeg tage stilling til, om der er fagligt og sag-
ligt grundlag for, at vi ændrer ved den danske praksis.
Samtidig er jeg klar til at arbejde for, at der fastlægges en mere præcis definiti-
on af ”begrænset periode” i forbindelse
med forhandlingerne om det forslag til
revision af forordningen om international buskørsel, som Kommissionen har
fremsat den 8. november 2017.
1
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen
1
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning
(EF) nr. 1073/2009 om fælles regler for adgang til det internationale marked for
buskørsel - COM(2017) 647 final.