Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1809388_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
30. oktober 2017
2017 - 5556
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 5. oktober 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Karsten Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 12:
Der refereres i Finansministeriets publikation (”Et trygt og sammenhængende
Danmark”, august 2017) til ”omfattende analyse af jernbanesektoren” som bag-
grund for at nedsætte DSB’s kontraktbetaling markant. Det ønskes oplyst, hvil-
ken ”omfattende” analyse, der er tale om,
og præcis hvor i denne man kan se de
tal, der ligger til grund for regeringens forslag om
reduktioner i DSB’s kon-
traktbetalinger jf. forslaget til finanslov for finansåret 2018.
Svar:
Til grund for reduktionen i DSB’s kontraktbetaling ligger
Sektoranalyse for
Jernbanen,
der er udarbejdet af McKinsey & Company og Struensee & Co. og
offentliggjort på Transport-, Bygnings- og Boligministeriets hjemmeside d. 20.
juni 2017. Analysen har sit politiske ophav i
Aftale om Passagertogtrafik 2015-
2024
mellem den daværende SR-regering og SF og Enhedslisten.
I sektoranalysens såkaldte basisscenarie (0-scenarie) beskrives den fremtidige
jernbanesektor og økonomien heri, hvis der ikke tages andre initiativer til at
reducere omkostninger eller øge indtægter end de, der allerede er planlagt i
dag. Konsulenernes beregninger af sektorens fremtidige subsidiebehov baserer
sig konkret på en fremskrivning af DSB’s nuværende kontrakt, hvor der
er
medregnet positive effekter af kommende infrastrukturforbedringer, jf. mit
svar på spørgsmål 11 (TRU alm. del).
Konsulenterne har på den baggrund estimeret det forventede subsidiebehov i
jernbanesektoren
i tre ”nedslagsår”: 2020, 2024 og 2030. Disse fremgår af
sektoranalysens figur 10-5 på side 186. På baggrund af sektoranalysens opgø-
relse af besparelsespotentialet i 2020, 2024 og 2030 er der efterfølgende fore-
taget en lineær interpolation af subsidiebehovet i årene 2018-2021 samt opreg-
ning til 2018-PL.
Jeg bemærker i den forbindelse, at
en reduktion af DSB’s kontraktbetaling vil
bero på indgåelsen af en tillægskontrakt med DSB herom. Jeg kan oplyse, at
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om, hvilken omfattende analyse af jernbanesektoren der er tale om, og præcis hvor i denne man kan se de tal, der ligger til grund for regeringens forslag om reduktioner i DSB’s kontraktbetalinger til transport-, bygnings- og boligministeren
1809388_0002.png
der i øjeblikket pågår drøftelser om en tillægskontrakt mellem mit ministerium
og DSB.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen