Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1827333_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
1. december 2017
2017-6063
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 3. november 2017 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 109:
Vil ministeren gøre rede for, hvorfor implementeringen af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2014/45/EU om periodisk teknisk kontrol
med motorkøretøjer og påhængskøretøjer betyder såvel en 35 som en 30 års
grænse for historiske køretøjer, når definitionen i direktivet alene handler om
køretøjer ældre end 30 år?
Svar:
Det fremgår af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/45/EU om perio-
disk teknisk kontrol med motorkøretøjer og påhængskøretøjer (periodesynsdi-
rektivet), at et historisk køretøj bl.a. skal være fremstillet eller registreret første
gang for minimum 30 år siden.
I bekendtgørelse nr. 516 af 1. juni 2012 om godkendelse og syn af køretøjer med
senere ændringer (synsbekendtgørelsen) § 51 er det bestemt, at et køretøj, der
er registreret første gang for mere end 30 år siden, og som udelukkende skal
anvendes af teknisk-historiske grunde til lejlighedsvis kørsel med prøvemær-
ker, kan godkendes af synsvirksomheden, selvom køretøjet ikke opfylder de i
henhold til færdselsloven fastsatte krav til dets indretning og udstyr mv., hvis
dette må anses for forsvarligt under hensyn til dets anvendelse som veterankø-
retøj. Ved godkendelsen kan synsvirksomheden fastsætte yderligere vilkår.
Historiske køretøjer synes med et mere lempeligt interval. Det fremgår af syns-
bekendtgørelsens § 55, stk. 4, at køretøjer registreret til veterankørsel er un-
derkastet periodisk syn første gang 35 år efter første registrering og derefter
med 8 års mellemrum. Tidligere skulle historiske køretøjer synes første gang
40 år efter første registrering, men som en konsekvens af ændringen fra 35 til
30 år i synsbekendtgørelsens § 51, rykkes det første periodiske syn af historiske
køretøjer fra 40 år til 35 år efter første registrering.
De 30 år relaterer sig således til, hvornår synsvirksomheden kan godkende et
køretøj som veterankøretøj, selvom det ikke opfylder færdselslovens krav til
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 109: Spm. om, hvorfor implementeringen af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/45/EU om periodisk teknisk kontrol med motorkøretøjer og påhængskøretøjer betyder såvel en 35 som en 30 års grænse for historiske køretøjer, når definitionen i direktivet alene handler om køretøjer ældre end 30 år, til transport-, bygnings- og boligministeren
1827333_0002.png
indretning og udstyr m.v.. De 35 år relaterer sig derimod til, hvornår veteran-
køretøjet første gang skal til periodisk syn.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen