Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1822311_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
23. november 2017
2017-6025
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 1. november 2017 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 103:
Ministeren bedes redegøre for, om det i forarbejderne til havneloven kan
identificeres, om det har været et ønske, at havne organiseret som et (kommu-
nalt henholdsvist privat) A/S skulle kunne konkurrere med private udbydere af
operatørvirksomhed, herunder almindelig stevedorevirksomhed, hvis en sådan
udbydes.
Svar:
Forskellen på at organisere sig som en havn, der er et helt eller delvist kommu-
nalt ejet aktieselskab og en havn, der er organiseret som et privat ejet aktiesel-
skab, fremgår af lov nr. 326 af 28. maj 1999 om havne (havneloven), der trådte
i kraft den 1. januar 2000. I den nuværende havnelov reguleres de to havnety-
pers aktiviteter i henholdsvis § 10 og § 11.
For så vidt angår havne, der er organiseret som helt eller delvist kommunalt
ejede aktieselskaber, regulerer havnelovens § 10, stk. 3, at denne type havn kan
foretage havnerelateret operatøvirksomhed, herunder stevedoring. Ved udfø-
relse af havnerelateret operatørvirksomhed er havnen hverken underlagt en
annonceringsforpligtelse eller kravet om, at aktiviteten ikke allerede må udøves
af en privat aktør i den pågældende havn. For så vidt angår havnerelateret ope-
ratørvirksomhed, kan denne type havn således konkurrere med private aktører.
Det fremgår af bemærkninger til havneloven, at det ikke er hensigten med lo-
ven at give kommuner adgang til gennem havneaktieselskaber at drive almin-
delig erhvervsvirksomhed. Ønsker denne type havne at foretage aktiviteter, der
ikke kan betegnes som havnerelateret operatørvirksomhed, i konkurrence med
private aktører, må havnen omdanne sig til et privatejet aktieselskab. Grænsen
for, i hvilket omfang havne, der er organiseret som helt eller delvist kommunalt
ejede aktieselskaber, kan konkurrere med private aktører, er således i bemærk-
ningerne til havneloven klart afgrænset til udførelse af havnerelateret operatør-
virksomhed, jf. § 10, stk. 3, i den gældende havnelov.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om det i forarbejderne til havneloven kan identificeres, om det har været et ønske, at havne organiseret som et (kommunalt henholdsvist privat) A/S skulle kunne konkurrere med private udbydere af operatørvirksomhed, til transport-, bygnings- og boligministeren
1822311_0002.png
For så vidt angår havne, der er organiseret som privatejede aktieselskaber,
fremgår det af havnelovens § 11, at en privatretlig organiseret havn er en er-
hvervsdrivende virksomhed, som ikke er begrænset af havnelovens bestemmel-
ser i sin adgang til at drive virksomhed.
Privatejede aktieselskaber blev således ved lovens indførelse helt undtaget fra
havnelovens bestemmelser. Det fremgår af bemærkningerne til havneloven, at
det herved er tiltænkt, at disse havne skal kunne konkurrere på lige vilkår med
andre private virksomheder.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen