Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1822285_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
23. november 2017
2017-6025
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 1. november 2017 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 102:
Ministeren bedes redegøre for, om det i forarbejderne til havneloven kan
identificeres, hvad den bagved liggende årsag til den forskellige placering af
begrebet havnerelateret operatørvirksomhed i henholdsvis § 9 og § 10 er
.
Svar:
Begrebet havnerelateret operatøvirksomhed fremgår af både havnelovens § 9
og § 10. De to bestemmelser regulerer to forskellige organisationsformer, nem-
lig henholdvis kommunal selvstyrehavn og havne, der er organiseret som et
helt eller delvist kommunalt ejet aktieselskab. Begrebet havnerelateret opera-
tørvirksomhed i de to bestemmelser er beskrevet ens i bemærkningerne til lo-
ven.
Begrebet havnerelateret operatørvirksomhed fremgår for kommunal selvstyre-
havne af § 9, stk. 6. I henhold til § 9, stk. 7, kræver udførelse af de nævnte akti-
viteter i § 9 stk. 6, at de pågældende aktiviteter ikke allerede udøves af en pri-
vat aktør, samt at havnen, såfremt aktiviteterne forventes at have en årlig om-
sætning på over 500.000 kr., gennemfører en annoncering, således at eventuel-
le private aktører har mulighed for at byde på opgaverne.
For havne, der er organiseret som helt eller delvist kommunalt ejede aktiesel-
skaber, fremgår begrebet havnerelateret operatørvirksomhed af § 10, stk. 3. Til
denne bestemmelse er der ikke knyttet en annonceringspligt svarende til den,
der gælder for kommunale selvstyrehavne, jf. ovenfor.
Det bemærkes dog, at en annonceringsforpligtelse svarende til den, der gælder
for kommunale selvstyrehavne, også findes i § 10, stk. 5, gældende for havne
organiseret som et helt eller delvist ejet kommunalt aktieselskab, men denne
bestemmelse er alene relateret til aktieselskabshavnes aktiviteter efter § 10, stk.
4, - dvs. skibsrelaterede hjælpetjenester, udnyttelse af overskydende kapacitet i
havnens materiel til at sælge tjenester til havnens brugere, eje og drive bygnin-
ger og anlæg, der servicerer havnens brugere, eje og drive bølge- og vindenergi-
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 102: Spm. om det i forarbejderne til havneloven kan identificeres, hvad den bagved liggende årsag til den forskellige placering af begrebet havnerelateret operatørvirksomhed i henholdsvis §9 og §10 er, til transport-, bygnings- og boligministeren
1822285_0002.png
anlæg og sælge overskudsproduktion herfra og i øvrigt udøvelse af aktiviteter,
der understøtter brugen af havnen og søtransport.
Begrebet havnerelateret operatørvirksomhed fremgår derimod af § 10, stk. 3,
og derfor er udførelsen af denne aktivitet for havne, der er organiseret som helt
eller delvist kommunalt ejede aktieselskaber, således hverken underlagt en
annonceringspligt eller kravet om, at private aktører ikke allerede må udføre
den pågældende aktivitet.
Forskellen i reguleringen af, hvad de to typer af havne kan foretage af aktivite-
ter, er desuden beskrevet som led i introduktionen af begreberne kommunal
selvstyrehavn og havne, der er organiseret som helt eller delvist kommunalt
ejede aktieselskaber, i forbindelse med ikrafttræden af havneloven i 2000, jf.
lov nr. 239 af 28. maj 1999.
Det fremgår af bemærkningerne til loven, at en kommunal selvstyrehavn som
udgangspunkt ikke skal udføre operatøropgaver som fx stevedoring og dermed
ikke skal konkurrere med private aktører.
Samtidig blev der ved lovens § 10, stk. 3, givet havne, der er organiseret som
helt eller delvist kommunalt ejede aktieselskaber, mulighed for at udføre hav-
nerelaterede operatørvirksomhed, uden at dette er begrænset af annoncerings-
pligt eller af private aktørers udførelse af samme aktivitet.
Begrundelsen herfor fremgår ikke direkte af lovbemærkningerne, men skal ses i
sammenhæng med et ønske om at gøre havneområdet mere konkurrencedyg-
tigt, idet indførelse af havneloven blev begrundet i et ønske om at gøre havnene
til et mere effektivt led i transportkæden.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen