Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1821285_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
21. november 2017
2017-6017
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 1. november 2017 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 100:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 25. oktober 2017 fra Oreho-
ved og omegns Beboerforening vedrørende den nye Storstrømsbros forbin-
delse til land på Falstersiden, jf. TRU alm. del - bilag 32.
Svar:
Orehoved og Omegns Beboerforening giver i sin henvendelse udtryk for et øn-
ske om en kortere dæmning (og en længere bro) på Falstersiden i forbindelse
med anlæg af den nye Storstrømsbro. Beboerforeningen giver endvidere udtryk
for bekymringer for lugtgener i forbindelse med opfyldning med opgravet ma-
teriale fra Storstrømmen.
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der har oplyst følgende:
”På Falster vil udsigten fra Orehoved blive påvirket væsentligt af anlægget af
den nye bro, idet den ca. 400 meter lange dæmning, som er forudsat etableret
ud fra kysten mod nordvest, vil skabe en visuel barriere. Det fremgår af lovbe-
mærkningerne til forslag til lov om anlæg af en ny Storstrømsbro og nedrivning
af den eksisterende Storstrømsbro, at
”For eventuelt at mindske denne barrie-
revirkning vil det under detailprojekteringen blive drøftet med entreprenører-
ne, om der inden for anlægsbudgettet vil være mulighed for at forkorte dæm-
ningen og i stedet etablere en eller flere bropiller”.
Der har i dialogen med tilbudsgiverne i udbudsprocessen været drøftet en for-
længelse af broen og afkortning af dæmningen med ca. 150 meter. Det blev som
følge af denne dialog vurderet, at denne forlængelse ville koste ca. 50 mio. kr.
Det er Vejdirektoratets vurdering, at den visuelle forbedring ville være begræn-
set. Meromkostningerne forbundet med en længere bro ville øge risikoen for, at
budgettet ikke kunne holdes. På den baggrund anbefalede Vejdirektoratet ikke
at afkorte dæmningen. Forligskredsen bag
Aftale om en grøn transportpolitik,
dvs. V, LA, K, S, DF, RV og SF, blev den 1. maj 2017 orienteret om denne anbe-
faling og blev anmodet om at tage stilling hertil. Forligskredsen havde ingen
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om kommentar til henvendelse af 25/10-17 fra Orehoved og omegns Beboerforening vedrørende den nye Storstrømsbros forbindelse til land på Falstersiden, til transport-, bygnings- og boligministeren
1821285_0002.png
indvendinger imod Vejdirektoratets anbefaling. Den 400 meter lange dæmning
indgik derfor i det endelige udbudsmateriale og er nu en forudsætning i det
aktuelle entreprenørtilbud for anlæg af den nye Storstrømsbro.
Med hensyn til opfyldning af det lavvandede område ved kysten vurderer Vej-
direktoratet, at netop etablering af strandenge i det lavvandede område mellem
dæmningerne er et tiltag til at undgå stillestående vand og dermed reducere
risikoen for lugtgener.
Ved at hæve området mellem dæmningerne med havsedimenter forventes fær-
re lugtgener, end hvis området ikke blev fyldt op. Uden opfyld ville der kunne
opsamles større mængder af rådnende tang og ålegræs med større lugtgener til
følge.
Opfyldning af de lavvandede områder ved kysten har ligesom dæmningslæng-
den været drøftet med tilbudsgiverne i udbudsprocessen, og alle entreprenører
(inklusive det vindende entreprenørkonsortium) så i deres tilbud en fordel i at
nyttiggøre og genanvende materialer fra projektet som opfyldning mellem den
eksisterende og den nye dæmning samt vest for den nye dæmning. I det aktuel-
le tilbud, som Vejdirektoratet er ved at indgå kontrakt om, er opfyldning på den
nuværende havbund og etablering af strandenge således indarbejdet.
Det fremgår af lovbemærkningerne til forslag til lov om anlæg af en ny Stor-
strømsbro og nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro, at
”Parterne til
den politiske aftale vil senere i projektet tage stilling til, hvorvidt der skal fyldes
op mellem de to dæmninger”.
Forligskredsen
vil derfor på et senere tidspunkt
skulle tage stilling til, hvorvidt der skal ske en yderligere opfyldning af området
mellem dæmningerne, for eksempel med materiale fra den eksisterende dæm-
ning som angivet i bemærkningerne til anlægsloven.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen