MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
21. november 2017
2017-6017
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 1. november 2017 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 100:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 25. oktober 2017 fra Oreho-
ved og omegns Beboerforening vedrørende den nye Storstrømsbros forbin-
delse til land på Falstersiden, jf. TRU alm. del - bilag 32.
Svar:
Orehoved og Omegns Beboerforening giver i sin henvendelse udtryk for et øn-
ske om en kortere dæmning (og en længere bro) på Falstersiden i forbindelse
med anlæg af den nye Storstrømsbro. Beboerforeningen giver endvidere udtryk
for bekymringer for lugtgener i forbindelse med opfyldning med opgravet ma-
teriale fra Storstrømmen.
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der har oplyst følgende:
”På Falster vil udsigten fra Orehoved blive påvirket væsentligt af anlægget af
den nye bro, idet den ca. 400 meter lange dæmning, som er forudsat etableret
ud fra kysten mod nordvest, vil skabe en visuel barriere. Det fremgår af lovbe-
mærkningerne til forslag til lov om anlæg af en ny Storstrømsbro og nedrivning
af den eksisterende Storstrømsbro, at
”For eventuelt at mindske denne barrie-
revirkning vil det under detailprojekteringen blive drøftet med entreprenører-
ne, om der inden for anlægsbudgettet vil være mulighed for at forkorte dæm-
ningen og i stedet etablere en eller flere bropiller”.
Der har i dialogen med tilbudsgiverne i udbudsprocessen været drøftet en for-
længelse af broen og afkortning af dæmningen med ca. 150 meter. Det blev som
følge af denne dialog vurderet, at denne forlængelse ville koste ca. 50 mio. kr.
Det er Vejdirektoratets vurdering, at den visuelle forbedring ville være begræn-
set. Meromkostningerne forbundet med en længere bro ville øge risikoen for, at
budgettet ikke kunne holdes. På den baggrund anbefalede Vejdirektoratet ikke
at afkorte dæmningen. Forligskredsen bag
Aftale om en grøn transportpolitik,
dvs. V, LA, K, S, DF, RV og SF, blev den 1. maj 2017 orienteret om denne anbe-
faling og blev anmodet om at tage stilling hertil. Forligskredsen havde ingen