Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1908015_0001.png
State of Health in the EU
Danmark
National sundhedsprofil 2017
European
on Health Systems and Policies
a partnership hosted by WHO
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 986: Spm. om, hvordan EU Kommissionen vurderer Danmarks evne til at nedbringe antallet af rygere med den regulering og oplysningsindsats, som Danmark på nuværende tidspunkt har, til sundhedsministeren
1908015_0002.png
Serien af landeprofiler
Landeprofilerne giver et præcist og politikrelevant overblik over
sundheden og sundhedssystemerne i EU’s medlemsstater med vægt
på de særlige træk og udfordringer i hvert enkelt land. De har til
formål at støtte de bestræbelser, som medlemsstaterne udfolder i
forbindelse med deres evidensbaserede politikudformning.
Profilerne er resultatet af den fælles indsats, der gøres af OECD og
The European Observatory on Health Systems and Policies
i samarbejde
med Europa-Kommissionen. Teamet er taknemmeligt for de nyttige
kommentarer og forslag fra medlemsstaterne og sundhedssystemerne
og netværket for politikovervågning.
Indhold
1 • HOVEDPUNKTER
2 • SUNDHEDEN I DANMARK
3 • RISIKOFAKTORER
4 • SUNDHEDSSYSTEMET
5 • SUNDHEDSSYSTEMETS RESULTATER
5.1 Effektivitet
5.2 Tilgængelighed
5.3 Tilpasningsevne
6 • HOVEDKONKLUSIONER
1
2
4
6
9
9
11
13
16
Data- og informationskilder
Oplysningerne i disse landeprofiler er hovedsageligt baseret på de
nationale officielle statistikker, der blev fremsendt til Eurostat og
OECD, og som blev godkendt i juni 2017 med henblik på at sikre de
højeste standarder for datasammenlignelighed. De kilder og metoder,
der ligger til grund for disse data, er tilgængelige i Eurostats database
og OECD’s sundhedsdatabase. En række yderligere oplysninger
kommer også fra Institute for Health Metrics and Evaluation (IHME)
(instituttet for sundhedsmetrikker og evaluering), Det Europæiske
Center for Forebyggelse af og Kontrol med Sygdomme (ECDC),
undersøgelser af sundhedsadfærden hos børn i skolealderen (HBSC)
og Verdenssundhedsorganisationen (WHO) samt andre nationale
kilder.
Det beregnede EU-gennemsnit er et vægtet gennemsnit af de 28
medlemsstater, medmindre andet er angivet.
For at downloade det Excel-regneark, der matcher alle tabellerne og
graferne i denne profil, skal du blot indtaste følgende StatLinks i din
internetbrowser:
http://dx.doi.org/10.1787/888933623552
Den demografiske og socioøkonomiske situation i Danmark, 2015
Danmark
Demografiske faktorer
Befolkningens størrelse (i tusinder)
Andel af befolkningen over 65 år (i %)
Fertilitetskvotient
1
Socioøkonomiske faktorer
BNP pr. indbygger (KKP
2
i EUR)
Relativ fattigdomsrate
3
(i %)
Arbejdsløshed (i %)
5 683
18,6
1,7
36 600
7,1
6,2
EU
509 394
18,9
1,6
28 900
10,8
9,4
1. Antal børn pr. kvinde i alderen 15-49 år.
2. Købekraftsparitet (KKP) defineres som den omregningskurs, der udligner forskellige valutaers købekraft ved at fjerne forskellene i prisniveauer mellem landene.
3. Procentdel af personer, der lever for mindre end 50 % af den nationale medianjusterede disponible indkomst.
Kilde:
Eurostats database.
Ansvarsfraskrivelse:
De synspunkter og argumenter, der kommer til udtryk heri, er udelukkende
forfatternes egne og afspejler ikke nødvendigvis den officielle holdning hos OECD eller dets
medlemslande eller
The European Observatory on Health Systems and Policies
eller en af dets
partnere. De synspunkter, der kommer til udtryk heri, kan på ingen måde anses for at afspejle
Den Europæiske Unions officielle holdning. Dette dokument samt eventuelle data eller kort heri er
uden betydning for status for eller suveræniteten over de pågældende områder, afgrænsningen af
internationale grænser eller navnet på et territorium, en by eller et område.
Yderligere ansvarsfraskrivelser for WHO findes på http://www.who.int/bulletin/disclaimer/en/
© OECD and World Health Organization (acting as the host organization for, and secretariat of, the European Observatory on Health Systems and Policies)
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 986: Spm. om, hvordan EU Kommissionen vurderer Danmarks evne til at nedbringe antallet af rygere med den regulering og oplysningsindsats, som Danmark på nuværende tidspunkt har, til sundhedsministeren
1908015_0003.png
Hovedpunkter .
1
1
Hovedpunkter
Den danske befolkning lever længere end for et årti siden, men helbredet er ikke godt i alle disse ekstra år. Det danske sundhedsvæsen giver generelt
god adgang til sundhedsydelser af høj kvalitet med relativt lave niveauer for uopfyldte behov for lægebehandling. Det er fortsat en udfordring at tackle
vigtige risikofaktorer såsom alkoholmisbrug og fedme og forbedre koordineringen af sundhedsydelserne til det voksende antal mennesker med kroniske
sygdomme.
Sundhedstilstand
Sunde leveår
Mænd ved 65
11.0
Forventet levetid
18.0
Ved 65 år kan danske kvinder forvente at leve yderligere næsten 20,7 år og mænd 18,0 år (en
stigning fra henholdsvis 18,3 og 15,2 år i 2000). Danskere kan forvente at leve omkring 60 % af
tiden efter 65 år med godt helbred og uden handicap (12 år for kvinder og 11 år for mænd).
Kvinder ved 65
Flere år 0
11.9
10
20.7
20
Risikofaktorer
Procentdel af den voksne befolkning i 2014
DK
EU
Rygning
17%
Lejlighedsdrikkeri
37%
Antallet af rygere i Danmark er faldet kraftigt siden 2000 og er nu et af de laveste i EU. På den
anden side oplyser 37 % af danske voksne at have et regelmæssigt stort alkoholforbrug, det
højeste i EU. Næsten 40 % af danske unge oplyser at have været berusede mindst to gange i
deres liv. Fedme ligger under EU-gennemsnittet, men er stigende: 14,0 % af danske voksne var
overvægtige i 2014 mod 9,5 % i 2000.
Fedme
14%
Sundhedsudgifter
Udgifter pr. indbygger, KKP i EUR
€4 000
€3 000
€2 000
€1 000
€0
2005
2007
2009
2011
2013
2015
DK
EU
I 2015 brugte Danmark 3 776 EUR pr. indbygger på sundhedsydelser, hvilket er meget mere end
EU-gennemsnittet på 2 797 EUR. Dette svarer til 10,3 % af BNP – en stigning fra 9,1 % i 2005 – og
ligger over EU-gennemsnittet på 9,9 %. Den offentlige finansiering dækkede 84 % af udgifterne,
den næsthøjeste andel i EU, mens resten primært blev finansieret ved egenbetaling, der var stærkt
koncentreret om receptpligtig medicin og tandpleje.
Sundhedssystemernes resultater
Effektivitet
Den påvirkelige dødelighed i Danmark er
blandt de laveste i EU. Dette tyder på, at
sundhedssystemerne er effektive med hensyn
til at behandle livstruende sygdomme.
Adgang
Danskere med bopæl i Danmark har god
adgang til sundhedsydelser. Relativt få oplyser
at have uopfyldte behov for lægebehandling.
Kløften mellem lav- og højindkomstgrupper
er lille sammenlignet med de fleste andre
EU-lande.
% indberettede uopfyldte medicinske behov, 2015
175
153
126
Påvirkelig dødelighed/100 000 indbyggere
200
150
100
50
DK
EU
Høj
Alle
Lav indkomst
Tilpasningsevne
Det danske sundhedssystem
fungerer effektivt og kan
opvise en førsteklasses
informationsinfrastruktur,
selv om nedlæggelsen af
Dansk AlmenMedicinsk Database (DAMD) i
2014 var et tilbageskridt. En vigtig udfordring
er at forbedre koordineringen af behandlingen
af kroniske sygdomme.
99
DK
EU
0
2005
2014
0%
3%
6%
STATE OF HEALTH IN THE EU: NATIONAL SUNDHEDSPROFIL 2017 – DANMARK
Danmark
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 986: Spm. om, hvordan EU Kommissionen vurderer Danmarks evne til at nedbringe antallet af rygere med den regulering og oplysningsindsats, som Danmark på nuværende tidspunkt har, til sundhedsministeren
1908015_0004.png
2
. Sundheden i Danmark
Danmark
2
Sundheden i Danmark
Den forventede levetid er stigende og ligger lidt
over EU-gennemsnittet
Den forventede levetid i Danmark steg med næsten fire år mellem 2000 og
2015 og nåede op på 80,8 år, hvilket er lidt over EU-gennemsnittet og den
næstlaveste blandt de tidligste 15 EU-medlemsstater (figur 1). Som i andre
EU-lande er der fortsat en kønsbetinget forskel i den forventede levetid, idet
data fra 2015 tyder på, at den forventede levetid ved fødslen for danske
mænd (78,8 år) er ca. fire år lavere end for kvinder (82,7 år). Denne forskel
er lidt mindre end EU-gennemsnittet på 5,6 år. Der er også en forskel i
levetid mellem forskellige socioøkonomiske grupper: Danske mænd med et
højt uddannelsesniveau kan forvente at leve seks år længere end dem med
et lavt uddannelsesniveau
1
. For kvinder er denne forskel lidt over fire år.
Størstedelen af stigningen i den forventede levetid i Danmark siden 2000
skyldes den lavere dødelighed efter det fyldte 65. år. Danske kvinder i
denne alder kunne forvente at leve yderligere 20,7 år i 2015 (mod 18,3
år i 2000), mens de danske mænd kunne forvente at leve yderligere
18,0 år (mod 15,2 år i 2000). Danske kvinder og mænd på 65 år kan dog
forvente at leve ca. 60 % af deres resterende leveår uden handicap (11,9
år for kvinder og 11,0 år for mænd)
2
.
1.
Ved et lavere uddannelsesniveau forstås personer med en lavere uddannelse end
primærniveau eller med en primær- eller sekundæruddannelse på første trin (ISCED-niveau
0-2), mens der ved et højere uddannelsesniveau forstås personer med en videregående
uddannelse (ISCED-niveau 5-8).
2. Disse tal er baseret på indikatoren ”sunde leveår”, der måler det antal år, folk kan
forvente at leve uden handicap på forskellige alderstrin.
Figur 1. Den forventede levetid i Danmark er stigende og ligger lidt over EU-gennemsnittet
Ar
90
83.0
82.7
82.4
82.4
81.9
81.8
81.6
81.6
81.5
85
80
75
70
65
60
Luxembourg
Kroatien
Tjekkiet
Letland
Malta
Cypern
Det Forenede Kongerige
Rumænien
Danmark
Bulgarien
Frankrig
Spanien
EU
Tyskland
Belgien
Polen
Sverige
Ungarn
Østrig
Grækenland
Slovenien
Nederlandene
Slovakiet
Portugal
Litauen
Finland
Italien
Estland
Irland
82.2
2015
2000
80.8
år
80.8
EU Gennemsnitlig
80.6
år
Danmark
81.3
81.3
81.1
81.1
81.0
80.9
80.6
80.7
78.7
78.0
77.5
77.5
76.7
75.7
75.0
74.8
74.7
Kilde:
Eurostats database.
Kræft og kardiovaskulære sygdomme er de
faktorer, der bidrager mest til dødeligheden
Kræft og kardiovaskulære sygdomme er de to hyppigste dødsårsager i
Danmark (figur 2). Dødeligheden som følge af kræft er den fjerdehøjeste
i EU, og i 2014 tegnede kræft sig for 29 % af alle dødsfald hos
kvinder og for 32 % af alle dødsfald hos mænd. Over 12 000 døde
af kardiovaskulære sygdomme (24 % af alle dødsfald hos kvinder
og 25 % af alle dødsfald hos mænd). Respiratoriske sygdomme og
sygdomme i nervesystemet (herunder Alzheimers sygdom og andre
demenssygdomme) var den tredje- og fjerdehyppigste dødsårsag i
Danmark både hos kvinder (henholdsvis 12 % og 11 %) og mænd
(henholdsvis 11 % og 7 %).
De hyppigste dødsårsager i Danmark er forblevet uændret siden 2000,
men deres relative vægt har ændret sig (figur 3). Kardiovaskulære
sygdomme er fortsat den hyppigste dødsårsag, selv om forekomsten
er blevet mere end halveret siden 2000. Lungekræft er den næststørste
dødsårsag og det skyldes sandsynligvis det historisk store antal rygere,
der tidligere var blandt de største i EU (se afsnit 3). Antallet af personer,
der dør af Alzheimers sygdom og andre demenssygdomme, er blevet
mere end fordoblet og er nu den tredjehyppigste dødsårsag, hvilket
kan tilskrives befolkningens aldring, bedre diagnosticering, manglende
effektiv behandling samt mere præcis angivelse af koder.
STATE OF HEALTH IN THE EU: NATIONAL SUNDHEDSPROFIL 2017 – DANMARK
74.6
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 986: Spm. om, hvordan EU Kommissionen vurderer Danmarks evne til at nedbringe antallet af rygere med den regulering og oplysningsindsats, som Danmark på nuværende tidspunkt har, til sundhedsministeren
1908015_0005.png
Sundheden i Danmark .
3
Figur 2. Kræft og kardiovaskulære sygdomme tegner sig for størstedelen af alle dødsfald i Danmark
Kvinder
(Antal dødsfald: 25 577)
Mænd
(Antal dødsfald: 25 565)
14%
3%
3%
4%
11%
24%
12%
29%
Kræ
Kardiovaskulære sygdomme
!"#$%&'(#")&*+
Sygdomme i nervesystemet
(herunder demens)
Respiratoriske sygdomme
Det endokrine metaboliske system
Fordøjelsessystemet
Eksterne årsager
Andre årsager
5%
4%
4%
7%
11%
13%
32%
25%
Bemærk:
Data vises svarende til brede ICD-kapitler. Demens blev føjet til kapitlet vedrørende sygdomme i nervesystemet sammen med Alzheimers sygdom (den mest udbredte form for
demens).
Kilde:
Eurostats database (2014-data).
Figur 3. Iskæmiske hjertesygdomme udgør den hyppigste dødsårsag i Danmark
Rækkefølge 2000
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Kilde:
Eurostats database.
Rækkefølge 2014
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Iskæmiske hjertesygdomme
Lungekræ
Alzheimers sydom og andre demenssygdomme
Sygdomme i de nedre lu veje
Slagtilfælde
Andre iskæmiske hjertesygdomme
Kolorektal kræ
Lungebetændelse
Diabetes
Prostatakræ
Brystkræ
Procentdel af alle dødsfald i 2014
8%
7%
7%
7%
7%
6%
3%
3%
2%
3%
2%
Lidelser i bevægeapparatet og depression er
blandt de vigtigste faktorer for dårligt helbred
Kroniske sygdomme er en stigende årsag til sygdomsbyrden i Danmark.
Institute for Health Metrics and Evaluation (IHME) anslår, at lidelser i
bevægeapparatet, herunder lænde- og nakkesmerter, nu er den vigtigste
årsag til sygdomsjusterede leveår (DALY)
3
i Danmark. Andre vigtige
kilder til dårligt helbred omfatter større depressive lidelser, kroniske
respiratoriske sygdomme og diabetes (IHME, 2016).
Det fremgår af selvrapporterede data fra interviewundersøgelsen
vedrørende sundhed i EU (EHIS), at næsten én ud af fem personer i
Danmark lever med forhøjet blodtryk, at én ud af femten lever med
astma, og at én ud af tolv lever med kronisk depression. Der er store
uddannelsesrelaterede uligheder i forekomsten af kroniske sygdomme.
Personer med det laveste uddannelsesniveau er næsten 30 % mere
tilbøjelige til at leve med astma og mere end to og en halv gange
mere tilbøjelige til at leve med diabetes end personer med det højeste
uddannelsesniveau
4
.
3. DALY er en indikator, der anvendes til at anslå det samlede antal tabte år som følge af
specifikke sygdomme og risikofaktorer. En DALY svarer til tabet af et sundt leveår (IHME).
4. Uddannelsesrelaterede uligheder kan delvist tilskrives den større andel af ældre
mennesker med lavere uddannelse. Men dette alene forklarer ikke alle socioøkonomiske
uligheder.
STATE OF HEALTH IN THE EU: NATIONAL SUNDHEDSPROFIL 2017 – DANMARK
Danmark
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 986: Spm. om, hvordan EU Kommissionen vurderer Danmarks evne til at nedbringe antallet af rygere med den regulering og oplysningsindsats, som Danmark på nuværende tidspunkt har, til sundhedsministeren
1908015_0006.png
4
. Sundheden i Danmark
Danmark
De fleste mennesker oplyser at have et
godt helbred, men der er en kløft mellem
indkomstgrupperne
De fleste mennesker i Danmark oplyser at have et godt helbred (72 % i
2015), hvilket er en lidt større procentdel end EU-gennemsnittet (67 %).
Der konstateres dog forskelle i selvvurderingen af sundhedstilstanden
afhængigt af socioøkonomisk status: 82 % af personerne i den højeste
indkomstkvintil oplyser at have et godt helbred mod 68 % af personerne
i den laveste indkomstkvintil (figur 4). Denne forskel er dog endnu mindre
end i de fleste andre EU-lande.
3
Risikofaktorer
Adfærdsmæssige risikofaktorer er vigtige
folkesundhedsspørgsmål i Danmark
Sundhedstilstanden hos den danske befolkning og uligheder på
sundhedsområdet er knyttet til en række faktorer, herunder leve-
og arbejdsvilkår, det fysiske miljø, hvor folk lever, og en række
adfærdsmæssige risikofaktorer. Det skønnes, at over 30 % af den samlede
sygdomsbyrde i Danmark i 2015 kunne tilskrives adfærdsmæssige
risikofaktorer, herunder rygning, alkoholforbrug, ernæring og fysisk
inaktivitet, idet rygning og metaboliske risici (f.eks. fedme og for højt
kolesterol) bidrog mest (IHME, 2016).
Figur 4. De fleste danskere oplyser at have
et godt helbred, men der er forskelle mellem
indkomstgrupperne
Lav indkomst
Irland
Cypern
Sverige
Nederlandene
Belgien
Grækenland¹
Spanien¹
Danmark
Malta
Luxembourg
Rumænien²
Østrig
Finland
Det Forenede
Kongerige
Frankrig
EU
Slovakiet
Italien¹
Bulgarien
Slovenien
Tyskland
Tjekkiet
Kroatien
Polen
Ungarn
Estland
Portugal
Letland
Litauen
20
30
40
50
60
70
80
90
100
% af voksne, som oplyser at have et godt helbred
Samlet befolkning
Høj indkomst
Antallet af rygere faldt kraftigt, men
lejlighedsvist storforbrug af alkohol er fortsat et
alvorligt problem
Andelen af voksne, der ryger dagligt i Danmark, faldt kraftigt, nemlig
fra 31 % i 2000 til 17 % i 2014, og ligger nu under niveauet i de fleste
EU-lande (figur 5, se afsnit 5.1). Der blev konstateret et kraftigt fald i
andelen af regelmæssige rygere blandt 15-årige unge. Andelen faldt fra
lige under 20 % i 2002 til 8 % i 2014, hvilket er en af de laveste andele i
EU-landene⁵.
1. Andelene for den samlede befolkning og lavindkomstgruppen i befolkningen ligger på
nogenlunde samme niveau.
2. Andelene for den samlede befolkning og højindkomstgruppen i befolkningen ligger på
nogenlunde samme niveau.
Kilde:
Eurostats database baseret på EU-SILC (2015-data).
5.
Det fremgår af en undersøgelse fra 2016 fra Kræftens Bekæmpelse, at andelen af
regelmæssige rygere (dagligt og på ugebasis) blandt 16-25-årige steg fra 18 % til 22 % i
forhold til 2015.
STATE OF HEALTH IN THE EU: NATIONAL SUNDHEDSPROFIL 2017 – DANMARK
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 986: Spm. om, hvordan EU Kommissionen vurderer Danmarks evne til at nedbringe antallet af rygere med den regulering og oplysningsindsats, som Danmark på nuværende tidspunkt har, til sundhedsministeren
1908015_0007.png
Risikofaktorer .
5
Overdrevent alkoholforbrug i vigtige segmenter af unge og voksne er
fortsat et alvorligt problem for folkesundheden i Danmark. Selv om
mængden af indtaget alkohol pr. indbygger i 2014 var lidt lavere end EU-
gennemsnittet, oplyste 37 % af de voksne i Danmark, at de regelmæssigt
indtog store mængder alkohol (såkaldt lejlighedsvist storforbrug⁶), den
højeste andel blandt alle EU-landene.
Der er en væsentlig kønsbestemt forskel i andelen af voksne, der oplyser
et sådant stort alkoholforbrug, idet andelen for danske mænd når op
på 47 % sammenlignet med 28 % for kvinder. En langt større andel af
danske unge oplyser også at have været berusede mere end én gang i
deres liv end i andre EU-lande – denne andel udgjorde næsten 40 % af
de 15-årige i 2013-2014 (38 % af 15-årige piger og 39 % af drengene),
hvilket også er det højeste niveau blandt EU-landene (se afsnit 5.1).
Ringe fysisk aktivitet blandt unge er en stor
udfordring
Den fysiske aktivitet blandt 15-årige i Danmark er relativt lav, idet kun 12
% oplyser at udøve moderat eller hård fysisk aktivitet hver dag. Denne
andel er meget lavere blandt 15-årige piger (7 %) end drenge (16 %). Den
fysiske aktivitet blandt voksne i Danmark er dog større end i de fleste
andre EU-lande, og næsten 80 % af alle voksne oplyser at udøve i det
mindste moderat fysisk aktivitet hver uge.
Mange adfærdsmæssige risikofaktorer er mere
udbredt i dårligt stillede befolkningsgrupper
Mange adfærdsmæssige risikofaktorer er mere fremtrædende i
befolkningsgrupper med lavere indkomst og uddannelse. Undtagelsen
er et regelmæssigt stort alkoholforbrug blandt voksne, der synes at
være lige fremtrædende på tværs af forskellige socioøkonomiske
grupper. Andelen af rygere blandt personer med det laveste
uddannelsesniveau er mere end dobbelt så stor som blandt de
bedst uddannede. Fedme er ligeledes dobbelt så udbredt blandt
personer med det laveste uddannelsesniveau. En højere forekomst
af risikofaktorer hos dårligt stillede grupper bidrager i høj grad til
uligheder i sundhedsstatus og forventet levetid.
Danmark iværksatte en række strategier, der tog sigte på at reducere
risikobetonet adfærd med henblik på at forbedre hele befolkningens
sundhedstilstand samt tage fat på de konstaterede uligheder i
sundhedstilstanden (se afsnit 5.1).
Forekomsten af overvægt og fedme steg, men
er fortsat lavere end i de fleste andre EU-lande
Ifølge selvrapporterede data (som er tilbøjelige til at undervurdere
forekomsten af fedme) var 14 % af de voksne i Danmark overvægtige i
2014 mod 9,5 % i 2000. Selv om denne andel fortsat er lavere end i de
fleste andre EU-lande, er den højere end i lande som Italien, Holland og
Belgien. Andelen af 15-årige, der var overvægtige eller fede, var på 12 %
i 2013-2014, dvs. uændret i forhold til 2001-2002, selv om forekomsten
af overvægt og fedme baseret på målt (i modsætning til selvrapporteret)
højde og vægt er højere.
Figur 5. Overdrevent alkoholforbrug blandt unge og voksne er et alvorligt folkesundhedsproblem
Rygning, 15-årige
Fysisk aktivitet, voksne
Rygning, voksne
Fysisk aktivitet, 15-årige
Beruselse, 15-årige
Fedme, voksne
Lejlighedsdrikkeri, voksne
Overvægt/fedme, 15-årige
Bemærk:
Jo tættere prikken er på centrum, desto bedre klarer landet sig i forhold til andre
EU-lande. Intet land befinder sig i det hvide ”målområde”, da der er plads til forbedringer i alle
lande på alle områder.
6.
Adfærd i form af lejlighedsvist storforbrug defineres som indtagelse af seks eller
flere alkoholholdige drikkevarer ved én enkelt lejlighed mindst én gang om måneden
inden for det sidste år.
Kilde:
OECD’s beregninger baseret på Eurostats database (EHIS i eller omkring 2014),
OECD’s sundhedsstatistikker og HBSC-undersøgelsen i 2013-2014. (Diagram udformet af
Laboratorio MeS)
STATE OF HEALTH IN THE EU: NATIONAL SUNDHEDSPROFIL 2017 – DANMARK
Danmark
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 986: Spm. om, hvordan EU Kommissionen vurderer Danmarks evne til at nedbringe antallet af rygere med den regulering og oplysningsindsats, som Danmark på nuværende tidspunkt har, til sundhedsministeren
1908015_0008.png
6
. Sundhedssystemet
Danmark
4
Sundhedssystemet
Ansvaret for sundhedsydelser i Danmark ligger
hos regionerne
Det danske sundhedsvæsen finansieres gennem almindelig
skatteopkrævning. Det er decentraliseret og sikrer universel adgang til
ydelser. Regulering, tilsyn, planlægning og kvalitetskontrol er de statslige
myndigheders rolle, mens levering af tjenesteydelser henhører under
regionernes og kommunernes ansvar. Regionerne har ansvaret for
fastlæggelsen og leveringen af sundhedsydelserne, mens kommunerne
er ansvarlige for sygdomsforebyggelse, sundhedsfremme, rehabilitering,
hjemmepleje og langtidspleje (se afsnit 5.3).
Sundhedsvæsenet finansieres af bloktilskud og
aktivitetsbaserede betalinger
Alle danskere med bopæl i Danmark har ret til offentligt finansierede
sundhedsydelser, som overvejende er gratis for brugerne
7
.
Sundhedsydelser er overvejende skattefinansierede med midler, der
tildeles regioner og kommuner og er justeret for sociale og demografiske
faktorer. Bloktilskud
8
finansierer mere end tre fjerdedele af de regionale
aktiviteter, mens kommunale aktivitetsbaserede betalinger finansierer
en femtedel (se afsnit 5.3) gennem en kombination af lokale skatter og
bloktilskud fra staten.
Sundhedsudgifterne i Danmark er høje og
primært offentlige
Som det fremgår af figur 6, brugte Danmark 10,3 % af sit BNP
på sundhedsvæsenet i 2015, hvilket er en højere andel end EU-
gennemsnittet (9,9 %). Målt pr. indbygger brugte Danmark 3 776 EUR
på sundhed pr. person i 2015 (korrigeret for forskelle i købekraft), hvilket
også er et højere beløb end EU-gennemsnittet på 2 797 EUR). De
offentlige udgifter dækkede 84 % af de samlede sundhedsudgifter (der
er blandt de højeste i EU), mens egenbetaling tegnede sig for 14 %, og
de resterende 2 % blev afholdt af frivillige sygeforsikringsordninger (se
afsnit 5.2) (figur 7).
Det danske sygehusvæsen har relativt
få sengepladser og korte gennemsnitlige
indlæggelsestider
Antallet af akutsengepladser er faldet i de seneste år og ligger på
omkring halvdelen af EU-gennemsnittet (henholdsvis 2,5 mod 5,1
pr. 1 000 indbyggere) (figur 8). Næsten alle hospitalssenge (97 %)
er offentligt ejet. De seneste tendenser omfatter sammenlægning
og renovering af sygehuse og reorganisering af akutpleje, herunder
centralisering af medicinske specialer i såkaldte ”fælles akutafdelinger”.
Den gennemsnitlige indlæggelsestid er faldet og er relativt kort (5,5
Figur 6. Sundhedsudgifterne i Danmark er høje både målt pr. indbygger og som andel af BNP
KKP i EUR
6 000
Pr. indbygger (venstre akse)
Andel af BNP (højre akse)
% af BNP
12
5 000
10
4 000
8
3 000
6
2 000
4
1 000
2
0
Frankrig
Det Forenede
Kongerige
Finland
Luxembourg
Grækenland
Nederlandene
Rumænien
Sverige
Østrig
Bulgarien
Slovakiet
Tyskland
Irland
EU
Belgien
Spanien
Italien
Malta
Kroatien
Ungarn
Polen
Slovenien
Tjekkiet
Danmark
Portugal
Letland
Litauen
Estland
Cypern
0
Kilder:
OECD’s sundhedsstatistikker, Eurostats database og WHO’s database over globale sundhedsudgifter (2015-data).
7. Et frivilligt, privat finansieret initiativ sikrer også adgang for irregulære migranter og besøgende.
8. Et bloktilskud er et aftalt finansieringsbeløb, som en enhed (normalt staten) stiller til rådighed for en anden enhed til et bestemt formål og i en given periode.
STATE OF HEALTH IN THE EU: NATIONAL SUNDHEDSPROFIL 2017 – DANMARK
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 986: Spm. om, hvordan EU Kommissionen vurderer Danmarks evne til at nedbringe antallet af rygere med den regulering og oplysningsindsats, som Danmark på nuværende tidspunkt har, til sundhedsministeren
1908015_0009.png
Sundhedssystemet .
7
dage sammenlignet med EU-gennemsnittet på 8,0 dage) (figur 7),
hvilket hovedsagelig skyldes ændringer i behandlingsmulighederne
og en stigning i ambulant behandling (se afsnit 5.3). Som følge heraf
har Danmark et relativt lille antal sygehusudskrivninger pr. 100 000
indbyggere (14 775 i forhold til EU-gennemsnittet på 17 309).
Figur 7. Offentlige udgifter udgør en stor andel af de
nuværende sundhedsudgifter i Danmark
Denmark
2%
Et stort antal sygeplejersker betjener det danske
sundhedsvæsen, mens antallet af læger ligger
tæt på EU-gennemsnittet
Antallet af læger i forhold til indbyggertallet i Danmark ligger lidt
over EU-gennemsnittet (henholdsvis 3,7 og 3,6 pr. 1 000 indbyggere).
En femtedel er alment praktiserende læger og arbejder overvejende
i private enkeltmandspraksis. Danmark har dog det største antal
sygeplejersker i forhold til indbyggertallet blandt EU-landene, nemlig
ca. dobbelt så mange som EU-gennemsnittet (henholdsvis 16,7 og 8,4
pr. 1 000 indbyggere) (figur 9). Regeringen har for nylig besluttet at
oprette en specialuddannelse for sygeplejersker i kronisk behandling
uden for sygehusene, og disse sygeplejersker vil sandsynligvis blive
ansat hos praktiserende læger og i de kommunale sundhedstjenester.
Regionerne investerede også i sundhedshuse med flere medicinske
specialer, der omfatter praktiserende læger (som også fungerer som
behandlingskoordinatorer), speciallæger og fysioterapeuter, selv om der
er opstået vanskeligheder med at ansætte læger (se afsnit 5.2).
14%
84%
EU
5%
1%
Offentlig / obligatorisk
sundhedsforsikring
Brugerbetaling
!"#$%&'(#")&*+
Frivillig sundhedsforsikring
Andet
15%
79%
Figur 8. Antallet af akutsengepladser og den
gennemsnitlige indlæggelsestid er faldet i Danmark
Sengepladser pr. 1 000 indbyggere
10
9
8
7
6
5
4
3
2
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
Kilde:
OECD’s sundhedsstatistikker, Eurostats Database.
Gennemsnitlig indlæggelsestid (dage)
10
Hospitalssenge
9
Den gennemsnitlige indlæggelsestid
8
7
6
5
4
3
2
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
Bemærk:
Der var en opbremsning i faldet i antallet af sengepladser i 2011 og 2014.
Kilde:
Eurostats database.
STATE OF HEALTH IN THE EU: NATIONAL SUNDHEDSPROFIL 2017 – DANMARK
Danmark
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 986: Spm. om, hvordan EU Kommissionen vurderer Danmarks evne til at nedbringe antallet af rygere med den regulering og oplysningsindsats, som Danmark på nuværende tidspunkt har, til sundhedsministeren
1908015_0010.png
8
. Sundhedssystemet
Danmark
Figur 9. Danmark har et relativt stort antal sygeplejersker pr. 1 000 indbyggere
EU gennemsnit: 3.6
Praktiserende sygeplejersker pr. 1 000 indbyggere, 2015 (eller nærmeste år)
20
Lille antal læger
Stort antal sygeplejersker
Stort antal læger
Stort antal sygeplejersker
Danmark
15
FI
DE
IE
LU
NL
SE
BE
SI
UK
HU
RO
EE
CZ
IT
HR
LV
SK
CY
ES
BG
EL
Stort antal læger
Lille antal sygeplejersker
3
4
5
Praktiserende læger pr. 1 000 indbyggere, 2015 (eller nærmeste år)
6
7
10
FR
EU
MT
LT
PT
AT
EU gennemsnit: 8.4
5
PL
0
1
Lille antal læger
Lille antal sygeplejersker
2
Bemærk:
I Portugal og Grækenland vedrører oplysningerne alle læger, der har tilladelse til at praktisere, hvilket resulterer i en væsentlig overvurdering af antallet af praktiserende læger (f.eks.
ca. 30 % i Portugal). I Østrig og Grækenland er antallet af sygeplejersker undervurderet, da det kun omfatter dem, der arbejder på et sygehus.
Kilde:
Eurostats database.
Danmarks primære sundhedstjeneste er stærk
og gør udstrakt brug af IKT i sundhedssektoren
Næsten hele den danske befolkning (99 %) er klassificeret som
såkaldte gruppe 1-patienter, hvor den enkelte skal registreres hos en
praktiserende læge, som yder primær sundhedstjeneste og fungerer
som adgangsvej til hospitals- og speciallægebehandling
9
. Begge
sygesikringsgrupper kræver en henvisning til hospitalsbehandling. Den
primære sundhedstjeneste ser ud til at klare sig godt på trods af de
nedskæringer i akutsengepladser, der er beskrevet ovenfor, selv om
antallet af undgåelige hospitalsindlæggelser for visse sygdomme er
højere end EU-gennemsnittet (se afsnit 5.3).
Danmark har indført et fælles elektronisk patientjournalsystem,
hvorigennem alle ydere af sundhedstjenester på tværs af sektorer kan
læse journaler, foretage ændringer og ordinere medicin og behandling.
Som følge heraf har Danmark den mest omfattende IKT-dækning i
sundhedssektoren blandt EU-landene (se afsnit 5.3).
Da udredning inden 30 dage efter henvisningen er sikret ved lov, kan
private behandlere også modtage patienter, der er henvist af det
offentlige sundhedssystem, og for hvilke der betales i henhold til særlige
aftaler med regionerne (se afsnit 5.2).
Endvidere har Sundhedsstyrelsen udarbejdet nogle nationale kliniske
retningslinjer, der omfatter overvågning af indikatorer for ventetider
samt prioriteringer, herunder for forebyggelse og behandling af kroniske
sygdomme. Akuttjenesten er ved at blive omorganiseret med vægt på
stærkere præhospitalstjenester og udvidede akutmodtagelser med
erfarne speciallæger.
Patienterne har en lovsikret ret til udredning
inden 30 dage
Ambulant speciallægebehandling ydes gennem sygehusbaserede
ambulatorier eller af selvstændige speciallæger i privatejede klinikker.
9.
Klassificering som gruppe 2-patient giver mulighed for frit valg af praktiserende læge og
fri adgang til speciallæger uden henvisning, men kræver en egenbetaling. Regionen yder
tilskud til udgifter for gruppe 2-patienter svarende til prisen for den tilsvarende behandling
for gruppe 1-patienter.
STATE OF HEALTH IN THE EU: NATIONAL SUNDHEDSPROFIL 2017 – DANMARK
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 986: Spm. om, hvordan EU Kommissionen vurderer Danmarks evne til at nedbringe antallet af rygere med den regulering og oplysningsindsats, som Danmark på nuværende tidspunkt har, til sundhedsministeren
1908015_0011.png
Sundhedssystemets resultater .
9
5
Sundhedssystemets resultater
5.1
EFFEKTIVITET
Den lave påvirkelige dødelighed tyder på, at
sundhedssystemet er effektivt med hensyn til at
behandle livstruende sygdomme
Danmark har en relativt lav påvirkelig dødelighed, hvilket tyder på, at
sundhedssystemet er effektivt med hensyn til at reducere antallet af
dødsfald som følge af sygdomme, der kan kontrolleres medicinsk.
I 2014 var den påvirkelige dødelighed for danske kvinder og mænd lavere
end EU-gennemsnittet (figur 10)
10
. De vigtigste årsager til påvirkelig
dødelighed i Danmark er iskæmiske hjertesygdomme, slagtilfælde og
visse former for kræft (afsnit 2). Siden 2002 er antallet af påvirkelige
dødsfald blevet reduceret med ca. en tredjedel.
Figur 10. Den påvirkelige dødelighed i Danmark er lavere end EU-gennemsnittet
Kvinder
Spanien
Frankrig
Luxembourg
Cypern
Italien
Finland
Sverige
Nederlandene
Belgien
Østrig
Portugal
Danmark
Grækenland
Tyskland
Slovenien
Irland
Det Forenede
Kongerige
EU
Malta
Tjekkiet
Polen
Kroatien
Estland
Slovakiet
Ungarn
Litauen
Bulgarien
Letland
Rumænien
0
100
200
64.4
64.9
67.7
69.3
74.1
77.4
79.4
79.7
80.7
83.0
83.9
85.4
85.5
88.2
88.7
92.3
94.4
97.5
98.7
119.9
121.5
147.8
152.5
168.2
192.3
196.3
207.1
214.9
239.5
300
400
500
Frankrig
Nederlandene
Luxembourg
Italien
Belgien
Danmark
Spanien
Cypern
Sverige
Irland
Østrig
Det Forenede
Kongerige
Tyskland
Malta
Portugal
Finland
EU
Slovenien
Grækenland
Polen
Tjekkiet
Kroatien
Slovakiet
Estland
Ungarn
Bulgarien
Rumænien
Litauen
Letland
0
200
400
Mænd
92.1
96.4
107.9
108.2
110.5
113.7
115.1
117.0
117.2
133.0
138.0
139.1
139.6
149.0
152.1
154.4
158.2
160.3
168.2
229.0
242.5
278.2
335.9
350.7
361.3
388.8
415.0
473.2
501.2
600
Aldersstandardiserede rater pr. 100 000 indbyggere
Kilde:
Eurostats database (2014-data).
Aldersstandardiserede rater pr. 100 000 indbyggere
10.
Påvirkelig dødelighed er defineret som for tidlig død, som kunne have været forebygget gennem rettidig og effektiv sundhedsindsats.
STATE OF HEALTH IN THE EU: NATIONAL SUNDHEDSPROFIL 2017 – DANMARK
Danmark
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 986: Spm. om, hvordan EU Kommissionen vurderer Danmarks evne til at nedbringe antallet af rygere med den regulering og oplysningsindsats, som Danmark på nuværende tidspunkt har, til sundhedsministeren
1908015_0012.png
10
. Sundhedssystemets resultater
Danmark
Lav dødelighed for personer med behov for akut
behandling tyder på god hospitalsbehandling
Sygehusene i Danmark yder generelt en effektiv behandling til
personer med behov for akut behandling. Dette er navnlig tilfældet
for kardiovaskulære sygdomme. Der er gjort gode fremskridt med at
mindske dødeligheden for personer, der indlægges med hjerteanfald
eller slagtilfælde, gennem strømlining af førstehjælpsbehandlingen og
forbedringer af akutbehandlingen. Letaliteten for personer, der indlægges
med hjerteanfald i Danmark, er blandt de laveste i de EU-lande, der
oplyser disse data (figur 11). Letaliteten er også lav for personer, der
indlægges med slagtilfælde.
Disse høje screenings- og overlevelsesrater giver sig dog ikke udslag i
lavere dødelighed for disse kræftformer på grund af et relativt stort antal
nye tilfælde. Danmarks samlede kræftdødelighed er den fjerdehøjeste i EU.
Hyppigheden af brystkræft i Danmark var den næsthøjeste i 2012 (efter
Belgien), og brystkræftdødeligheden var den syvendehøjeste i 2014.
Der ses et tilsvarende mønster for kolorektal kræft hos mænd og kvinder.
Selv om overlevelsesraten for kolorektal kræft i Danmark er lidt højere end
EU-gennemsnittet, og dødeligheden er faldende, er dødeligheden fortsat
højere end i de fleste andre EU-lande og den højeste blandt de tidligste
15 EU-medlemsstater (figur 12). Dette kræver, at der lægges større vægt
på yderligere at reducere de justerbare risikofaktorer for kolorektal kræft.
Disse risikofaktorer omfatter kost med et højt fedtindhold og et lavt
fiberindhold, mangel på fysisk aktivitet, tobaksrygning og alkoholforbrug.
Høje screeningsrater og overlevelse efter
diagnosticering tyder på en kræftbehandling af
høj kvalitet, men dødeligheden er fortsat høj
Danmark har den næsthøjeste screeningsrate for brystkræft hos
kvinder i alderen 50-69 år i EU (over 80 %), men screeningsraten for
livmoderhalskræft (ca. 65 %) ligger tættere på EU-gennemsnittet. Delvist
som følge af en tidligere diagnose og bedre behandling har danske
kvinder, der diagnosticeres med brystkræft eller livmoderhalskræft,
en af de bedste chancer for femårsoverlevelse i EU (OECD, 2017c).
Danmark tilbyder som primær screeningsmodalitet HPV-test
(humant papillomavirus) med henblik på tidlig diagnosticering af
livmoderhalskræft (IARC 2017).
Det er lykkedes at begrænse tobaksforbruget
gennem forebyggelsespolitikker
Som allerede nævnt er antallet af rygere faldet meget i Danmark i de
sidste 15 år og er nu meget tættere på niveauet i de andre nordiske lande.
Danmark fortsætter med at gennemføre en række tobakskontrolpolitikker
og -programmer, herunder rygestopprogrammer, sundhedsadvarsler på
cigaretpakker, oplysningskampagner gennem massemedierne og høje
afgifter på tobaksvarer.
Danmark har også gennemført nationale strategier med henblik på
at fremme fysisk aktivitet og bedre ernæring og tackle den stigende
udbredelse af fedme og generelt fremme sundere adfærd.
Figur 11. Danmark har en af de laveste 30-dages dødelighedsrater efter hjerteanfald
30-dages dødelighedsrate efter indlæggelse for hjerteanfald
Køns- og aldersstandardiseret rate pr. 100 patienter på 45 år og derover
20
18
16
14
12
10
8
6
4
2
0
Nederlandene
Nederlandene
Den Tjekkiske
Republik
Den Tjekkiske
Republik
Italien
Portugal
Det Forenede
Kongerige
Det Forenede
Kongerige
Luxembourg
Luxembourg
Danmark
Finland
Spanien
Sverige
Italien
Danmark
Spanien
Sverige
Portugal
Finland
EU10
EU10
30-dages dødelighed efter indlæggelse for iskæmisk slagtilfælde
2005
2010
2015
Bemærk:
Denne indikator er baseret på patientdata. Treårigt gennemsnit for Luxembourg. EU-gennemsnittet er uvægtet.
Kilde:
OECD’s sundhedsstatistikker 2017.
STATE OF HEALTH IN THE EU: NATIONAL SUNDHEDSPROFIL 2017 – DANMARK
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 986: Spm. om, hvordan EU Kommissionen vurderer Danmarks evne til at nedbringe antallet af rygere med den regulering og oplysningsindsats, som Danmark på nuværende tidspunkt har, til sundhedsministeren
1908015_0013.png
Sundhedssystemets resultater .
11
Figur 12. Dødeligheden for kolorektal kræft er faldet, men er fortsat højere end EU-gennemsnittet
Aldersstandardiserede rater pr. 100 000 indbyggere
60
2011
2014
50
40
30
20
10
Grækenland
Luxembourg
Danmark
Slovenien
Tyskland
Nederlandene
Bulgarien
Det Forenede
Kongerige
Kilde:
Eurostats database.
Overdrevent alkoholforbrug og alkoholrelaterede dødsfald i Danmark
er langt højere end i de fleste andre EU-lande. Mere end 1 200
mennesker døde af undgåelige alkoholrelaterede sygdomme i Danmark
i 2014, og dette antal omfatter ikke personer, der døde som følge af
alkoholrelaterede ulykker eller vold.
BOKS 1.
DEN POLITISKE RAMME ”SUNDERE LIV FOR ALLE”
Et af de vigtigste mål med den danske forebyggelsespolitiske
ramme ”sundere liv for alle” fra 2014 er at nedbringe antallet af
personer med et skadeligt alkoholforbrug med en tredjedel. Staten
yder finansiel støtte til to partnerskaber for at bidrage til at nå
dette mål.
”Partnerskabet for en ansvarlig alkoholkultur” involverer
interessenter fra erhvervslivet (virksomheder, der fremstiller
drikkevarer, hoteller, restauranter, Dansk Erhverv og De Samvirkende
Købmænd) og fokuserer på overholdelsen af aldersgrænser for
salg af alkohol og på initiativer til ændring af alkoholkulturen
på værtshuse. ”Partnerskabet for unge og alkohol” involverer
kommuner og civilsamfundsorganisationer med det formål at
reducere alkoholforbruget blandt mindreårige ved at iværksætte
lokale aktiviteter for unge i samarbejde med de lokale myndigheder
og civilsamfundet (OECD, 2015).
Rumænien
5.2. TILGÆNGELIGHED
Dækningen er bred med et relativt lavt uopfyldt
behov for medicinsk behandling
Den danske befolkning er dækket af den offentlige sygesikringsordning,
som giver universel adgang til sundhedsydelser. Ifølge data fra EU-SILC-
undersøgelsen er det uopfyldte behov for lægebehandling på grund af
omkostninger, afstande og andre årsager i Danmark relativt lavt, idet
kun 1,3 % af befolkningen oplyser at have sådanne udækkede behov
sammenlignet med EU-gennemsnittet på 3,2 % (figur 13).
Den danske befolkning har adgang til en samlet
pakke af ydelser
Danskere med bopæl i Danmark har inden for rammerne af den
offentlige sygesikring ret til de fleste evidensbaserede behandlingsformer
og kliniske indgreb. Afgørelser om dækning af nye lægemidler er
relativt hurtige og tager mellem en og to måneder i Danmark.
Patientorganisationer repræsenteret ved sammenslutningen Danske
Patienter er involveret i afgørelser i det nyoprettede Medicinråd
ved at fremsætte anbefalinger vedrørende og prioriteringer af nye
farmaceutiske behandlinger. Borgerne har ret til at søge behandling
overalt i landet, hvis deres hjemregion ikke yder en tjeneste, der ydes
andre steder (i disse tilfælde skal hjemregionen dække udgifterne til
behandling).
STATE OF HEALTH IN THE EU: NATIONAL SUNDHEDSPROFIL 2017 – DANMARK
Slovakiet
Portugal
Kroatien
Frankrig
Letland
Litauen
Estland
Sverige
Spanien
Tjekkiet
Belgien
Ungarn
Østrig
Malta
Irland
Cypern
Finland
Italien
Polen
EU
0
Danmark
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 986: Spm. om, hvordan EU Kommissionen vurderer Danmarks evne til at nedbringe antallet af rygere med den regulering og oplysningsindsats, som Danmark på nuværende tidspunkt har, til sundhedsministeren
1908015_0014.png
12
. Sundhedssystemets resultater
Danmark
Figur 13. Folk i Danmark oplyser at have et lille
uopfyldt behov for medicinsk behandling
Høj indkomstkvintil
Estland
Grækenland
Rumænien
Letland
Polen
Italien
Bulgarien
Finland
EU
Portugal
Litauen
Irland
Det Forenede
Kongerige
Ungarn
Belgien
Slovakiet
Kroatien
Cypern
Danmark
Frankrig
Sverige
Luxembourg
Tjekkiet
Malta
Spanien
Tyskland
Nederlandene
Slovenien
Østrig
0
10
% rapportering umæret medicinsk behov, 2015
20
Gennemsnit
Lav indkomstkvintil
3 045 DKK eller 400 EUR) og patienter med en lille personlige formue
(under 77 500 DKK eller 10 400 EUR) modtager 85 % refusion for alle
lægemidler (Commonwealth Fund, 2015). Kronisk syge patienter kan
modtage fuld godtgørelse (for udgifter på over 3 775 DKK eller 500 EUR).
Der findes også lofter for egenbetalingen for børn og behovsvurderede
sociale ydelser til ældre.
De fleste former for supplerende frivillig forsikring (for medicin og
tandpleje) ydes af en nonprofitorganisation, mens supplerende forsikring
(der dækker udvidet og hurtigere adgang til private udbydere) ofte har
form af en beskæftigelsesbetinget ydelse. Selv om 38 % af befolkningen
har disse former for supplerende dækning, udgør de kun 2 % af de
samlede sundhedsudgifter.
Folk i Danmark betaler ca. 14 % af deres sundhedsudgifter som
egenbetaling, mens resten overvejende dækkes af offentlige midler.
Denne egenbetaling af udgifterne har været relativt stabil i det seneste
årti og udgør ca. 2,6 % af husholdningernes forbrug, hvilket er tæt på EU-
gennemsnittet (2,3 %). Størstedelen af egenbetalingen går til tandpleje
(26 %), lægemidler (29 %) og kurative sundhedsydelser (30 %). På grund
af den lavere dækning for tandpleje er det uopfyldte behov for tandpleje
i Danmark større end for lægebehandling, idet 4 % af den danske
befolkning oplyste at have et uopfyldt behov for tandlægeundersøgelser
af økonomiske årsager i 2015, og denne andel var to gange større blandt
personer i den laveste indkomstkvintil (ca. 8 %).
Danmark har et stort antal fagfolk inden
for sundhedssektoren, men adgangen og
koordineringen af behandlingen kunne forbedres
Som skitseret i afsnit 4 har Danmark det højeste antal sygeplejersker i
forhold til indbyggertallet blandt EU-landene. Mens danskere med bopæl
i Danmark for øjeblikket kun oplever et lille uopfyldt behov for medicinsk
behandling, giver dette ”kompetencemiks” mulighed for at udvide
sygeplejerskernes ansvarsområde for bedre at imødekomme de stigende
og skiftende krav. Mange sygeplejersker arbejder med mere avancerede
opgaver under tilsyn af en læge efter et regelsæt, der er udarbejdet for at
udvide sygeplejerskernes ansvarsområde.
Alligevel er det usædvanligt, at læger og sygeplejersker bytter opgaver.
F.eks. har de danske sygeplejersker kun meget begrænset beføjelse
til at ordinere lægemidler – hvilket er almindelig praksis i flere andre
sundhedssystemer i EU (såsom i Holland for specialsygeplejersker
og i Storbrittanien og Irland for sygeplejersker med ret til at ordinere
lægemidler). Denne og andre mulige udvidelser af ansvarsområdet
vil kræve en revision af uddannelsesplanerne eller investering i
videregående uddannelse og kurser for sygeplejersker i Danmark, da den
danske betalingsordning for primær sundhedstjeneste åbner mulighed
for, at sygeplejersker kan udføre en række opgaver, som traditionelt
udføres af læger (OECD, 2017a).
Opsplitningen af behandlingen mellem forskellige udbydere nævnes
ofte som problematisk i Danmark. I et forsøg på at integrere indsatsen,
navnlig for patienter med en eller flere kroniske sygdomme, har nogle
Bemærk:
Oplysningerne vedrører uopfyldte behov for medicinsk undersøgelse eller
behandling på grund af omkostninger, afstand, der skal tilbagelægges, eller ventetider. Der
bør udvises forsigtighed ved sammenligningen af data mellem landene, da der er nogle
variationer i det benyttede undersøgelsesinstrument.
Kilde:
Eurostats database baseret på EU-SILC (2015-data).
Der blev for nylig bebudet et fælles initiativ fra staten og regionerne
med henblik på bedre at målrette og styrke præcisionsmedicin (personlig
medicin). Dette omfatter et projekt til indsamling og lagring af genetiske
oplysninger fra 100 000 personer og en finansieringspulje, der skal
muliggøre forskning i præcisionsmedicin.
Lofter til beskyttelse af sårbare grupper
Der kræves i varierende grad brugerbetaling for ambulante besøg hos
psykologer og fysioterapeuter samt for recepter, høreapparater og
tandpleje. Ambulante patienter med store årlige medicinudgifter (over
STATE OF HEALTH IN THE EU: NATIONAL SUNDHEDSPROFIL 2017 – DANMARK
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 986: Spm. om, hvordan EU Kommissionen vurderer Danmarks evne til at nedbringe antallet af rygere med den regulering og oplysningsindsats, som Danmark på nuværende tidspunkt har, til sundhedsministeren
1908015_0015.png
Sundhedssystemets resultater .
13
kommuner oprettet ”sundhedshuse”, hvor almindelig lægepraksis og hertil
knyttet sundhedspersonale samt konsultationsbaserede specialtjenester
findes på ét sted. Det har hidtil ikke tilvejebragt dokumentation for
en bedre koordinering af behandlingen (OECD, 2017a). En tættere
koordinering mellem alment praktiserende læger, socialrådgivere og
leverandører af lokale behandlings- og plejetilbud ville være særlig
gunstig. Et ministerielt udvalg, der skal undersøge, hvordan man kan
styrke den primære sundhedspleje og forbedre koordineringen af plejen,
offentliggørde sine resultater i 2017.
har sandsynligvis medført tekniske effektivitetsgevinster (se afsnit 4).
Det danske sygehusvæsens relativt lille antal sengepladser og korte
gennemsnitlige indlæggelsestid har ikke resulteret i nogen mærkbar
forringelse af kvaliteten, hvilket tyder på, at det samlede sygehusvæsen
fungerer mere effektivt. Den fortsatte holdbarhed af denne årlige
finansielle nedskæring er dog begyndt at blive anfægtet.
Reduktionen i antallet af sengepladser lægger større pres på den
primære sundhedsindsats og indsaten i lokalmiljøet. Ved reformen i 2007
fik kommunerne ansvaret for langtidspleje- og behandling, rehabilitering
og folkesundhed. Generelt synes den primære sundhedstjeneste og
andre ikke-akutte sundhedsydelser i Danmark at fungere effektivt i
en situation med stigende behov. Andelen af patienter, der opsøgte
en akutmodtagelse på grund af manglende adgang til primær
sundhedstjeneste, var den laveste blandt EU-medlemsstaterne i
2011-2013 (figur 14). De potentielt undgåelige indlæggelsesrater for
hjertesvigt er lave, men der er plads til forbedringer for at mindske
indlæggelsesraten for andre kroniske sygdomme såsom astma og
kronisk obstruktiv lungesygdom, der er højere end EU-gennemsnittet.
Der er betydelige forskelle i potentielt undgåelige hospitalsindlæggelser
for kroniske lidelser mellem de danske regioner. F.eks. varierer de
standardiserede indlæggelsesrater for diabetes mellem regionerne
med en faktor 1,5, og undgåelige indlæggelser af personer over 65 år
mellem de danske kommuner varierer med en faktor 2 (fra mindre end
40 til over 90 pr. 1 000 indbyggere). Forsinkelser i udskrivninger fra
sygehuse varierer også betydeligt (OECD, 2017a). Dette tyder på, at der
er visse uberettigede forskelle i adgangen til og kvaliteten af primære
sundhedsydelser og post-akut indsats samt behov for større koordinering
mellem alle behandlingsniveauer.
5.3. TILPASNINGSEVNE
10
Til trods for øget pres på budgettet er den
langsigtede finanspolitiske bæredygtighed ikke
truet
Danmarks udgifter til sundhedsvæsenet er relativt høje, og størstedelen
finansieres med offentlige midler. En kombination af demografiske,
teknologiske og andre faktorer forventes at øge presset på budgettet
på mellemlangt og langt sigt. Men på grund af en overvejende positiv
budgetstilling og en række reformer og initiativer er der ikke blevet
identificeret nogen større risici for den finanspolitiske bæredygtighed
for Danmark, primært på grund af en gunstig budgetstilling (Europa-
Kommissionen og Udvalget for Økonomisk Politik, 2015).
Det danske sundhedsvæsen er generelt effektivt,
men der er forskelle på tværs af regioner og
behandlingsniveauer
Den aktivitetsbaserede finansiering med et krav til sygehusene om en
årlig produktivitetsstigning på 2 %, som blev indført for et årti siden,
Figur 14. Danskerne er mindst tilbøjelige til at henvende sig til en akutmodtagelse på grund af manglende adgang
til primær sundhedspleje
%
80
70
60
50
40
30
20
10
0
Slovenien
Portugal
Tyskland
Bulgarien
England
Estland
Tjekkiet
Litauen
Luxembourg
Danmark
Bemærk:
Der blev indsamlet data som led i QUALICOPC-undersøgelsen (kvaliteten af og udgifterne til primær sundhedspleje i Europa) mellem 2011 og 2013. Referencepopulationen er
andelen af personer, der opsøgte en akutmodtagelse i det foregående år.
Kilde:
van den Berg, van Loenen og Westert, 2016.
STATE OF HEALTH IN THE EU: NATIONAL SUNDHEDSPROFIL 2017 – DANMARK
Nederlandene
Grækenland
Rumænien
Slovakiet
Letland
Spanien
Sverige
Belgien
Østrig
Malta
Polen
Finland
Ungarn
Cypern
Irland
Italien
EU-26
Danmark
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 986: Spm. om, hvordan EU Kommissionen vurderer Danmarks evne til at nedbringe antallet af rygere med den regulering og oplysningsindsats, som Danmark på nuværende tidspunkt har, til sundhedsministeren
1908015_0016.png
14
. Sundhedssystemets resultater
Danmark
Figur 15. Det generiske markeds andel i Danmark er øget kraftigt i det seneste årti
%
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
Danmark
Finland
Frankrig
Tyskland
Det Forenede Kongerige
Kilde:
OECD Health Statistics 2017.
Det er også vigtigt at opretholde en passende balance mellem
behandling og forebyggelse. På et tidspunkt, hvor kroniske sygdomme
er i fremvækst, faldt aktiviteterne inden for sygdomsforebyggelse og
sundhedsfremme i den primære sundhedstjeneste med 36 % mellem
2006 og 2014 (OECD, 2017a).
Initiativer til kontrol af lægemiddeludgifter og
til fremme af relevante lægemiddelordinationer
har generelt været succesfulde
En række initiativer har været gennemført I Danmark for at kontrollere
væksten I lægemiddeludgifter, herunder priskontrol og fremme af brugen
af generiske præparater. Andelen af omfanget af generiske præparater er
øget fra mindre end 40% i 2007 til over 60% i 2015 (Figur 15).
Udgifterne per capita til lægemidler udenfor sygehus i Danmark var kun
1 674 kr. (eller 220 Euro) i 2015, lavere end i noget andet EU land. Andelen
af udgifter til lægemidler købt udenfor sygehus i forhold til de samlede
sundhedsudgifter faldt betydeligt (fra omkring 13% I 2000 til 10% i 2015)
– en andel, som er betydeligt lavere end det aktuelle EU gennemsnit på
17%. Dog er hospitalsudgifter til lægemidler øget i denne periode.
Kvaliteten af medicinudskrivninger er også forbedret de seneste år.
Danske alment praktiserende læger klarer sig godt i sammenligning
med andre, hvad angår udskrivning af kolesterolnedsættende medicin
til diabetespatienter med henblik på forebyggelse af kardio-vaskulære
sygdomme. Over 85% af disse patienter for udskrevet denne medicin,
som anbefalet i de kliniske retningslinher (Figur 16).
Danske alment praktiserende læger klarer sig også godt, hvad angår
brug af antibiotika, dog udskriver de dem hyppigere end de alment
praktiserende læger i Holland, Sverige og Tyskland (OECD, 2017c). En
ikke helt ubetydelig andel af denne lægemiddeludskrivning vurderes
som værende uberettiget. I en nylig OECD undersøgelse om indsats
vedrørende spild i sundhedsvæsenet rapporterede Danmark, at
behandling for øvre luftvejsinfektioner udgør 20% - 30% af det totale
antibiotikaforbrug. Brug af antibiotika ved øvre lutvejsinfektioner er ikke
anbefalet, eftersom det er potentielt skadeligt uden at indebære effektiv
behandling af infektionen. Det kan derudover også medvirke til resistens
overfor antibiotika, hvilket udgør en mere omfattende trussel imod
befolkningens sundhed (OECD, 2017a)
Det danske sundhedsvæsen kan opvise en
førsteklasses informationsinfrastruktur
Danmarks stærke informationsinfrastruktur muliggør bedre national
udveksling af elektroniske helbredsoplysninger. Danmark har et nationalt
elektronisk patientjournalsystem, der spænder over forskellige enheder
og sektorer. Selv om det ikke er et fuldt integreret system, og der findes
forskellige platforme på sygehuse og hos praktiserende læger, gør
standarderne for interoperabilitet det muligt at udveksle oplysninger
mellem disse. Danmark er blandt de førende lande, når det drejer sig om
at være parat til at anvende disse data sikkert med henblik på at forbedre
tjenesterne og systemforvaltningen (OECD, 2017b).
Med hensyn til indførelse af e-sundhed hos de praktiserende læger
STATE OF HEALTH IN THE EU: NATIONAL SUNDHEDSPROFIL 2017 – DANMARK
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 986: Spm. om, hvordan EU Kommissionen vurderer Danmarks evne til at nedbringe antallet af rygere med den regulering og oplysningsindsats, som Danmark på nuværende tidspunkt har, til sundhedsministeren
1908015_0017.png
Sundhedssystemets resultater .
15
Figur 16. De fleste diabetespatienter får ordineret
kolesterolnedsættende medicin i Danmark
Slovenien
Portugal
Spanien
Irland
Danmark
Sverige
Estland
Nederlandene
Italien
Belgien
Finland
0
20
40
59.4
60
80
100
91.1
89.7
86.6
85.8
85.5
85.4
84.0
81.2
79.1
73.8
Traditionelt skulle regioner og kommuner udvikle en fælles sundhedsplan
hvert fjerde år, der omfattede alle forebyggende og kurative
sundhedsydelser. Disse blev styrket som led i 2007-reformen gennem
oprettelse af de centralt standardiserede aftaler om koordinering af
indsatsen, samt om forebyggelse og rehabilitering. Disse aftaler forvaltes
løbende af regionale rådgivende udvalg bestående af repræsentanter fra
regionerne og kommunerne samt private fagfolk i sundhedssektoren og
godkendes af Sundhedsstyrelsen.
Instituttet for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet (IKAS)
forvalter sikkerheds- og kvalitetsstandarder for privathospitaler
11
, den
primære sundhedstjeneste og apoteker. Disse standarder omfatter tre
kategorier, nemlig organisatoriske standarder (kvalitet, risikostyring,
hygiejne og personale), koordinering af behandlingen (patientinddragelse,
henvisninger og medicineringssikkerhed) og sygdomsspecifikke
standarder (retningslinjer og protokoller). Med de nationale kvalitetsmål,
der blev lanceret i 2016, blev der endvidere etableret en ramme
for forbedring af kvaliteten og effektiviteten af behandlingen i alle
sammenhænge. Disse omfatter særlige kvalitetsforbedringsteam, et
lederskabsprogram og initiativer til styrkelse af patienternes inddragelse
i behandlingen.
% of patienter med diabetes
Kilde:
OECD Health Statistics 2017 (data referer til 2015).
og på sygehusene ligger Danmark på henholdsvis førstepladsen
og fjerdepladsen i Europa (OECD, 2016). Nedlæggelsen af Dansk
AlmenMedicinsk Database (DAMD) i 2014 var et tilbageskridt, og den
danske informationsinfrastruktur mistede et vigtigt datasæt.
Styrket fokus på kvalitet og patientinddragelse
er opmuntrende
Det danske sundhedsvæsen har traditionelt været relativt decentraliseret
og haft ansvaret for akutbehandling, primær sundhedstjeneste og
folkesundhed fordelt på tre niveauer, nemlig det statslige, regionale og
kommunale niveau. Med strukturreformer i 2007 blev der indledt en ny
centraliseringsproces ved at reducere antallet af regioner fra 14 til 5 og
antallet af kommuner fra 275 til 98. Regionerne er primært ansvarlige for
levering af sundhedsydelser. Siden reformen har kommunerne ansvaret
for sygdomsforebyggelse og sundhedsfremme, men der kan konstateres
stor variation i omfanget af investeringer.
Endvidere blev regionernes mulighed for at opkræve skatter fjernet,
og sundhedstjenesterne finansieres nu af de statslige og kommunale
myndigheder gennem en kombination af bloktilskud og aktivitetsbaseret
finansiering. Begrundelsen for de statslige og kommunale myndigheders
medfinansiering er at tilskynde til omkostningskontrol samt forebyggelse
og sundhedsfremme. Evalueringer af reformen i 2015 førte til visse
ændringer, men ved disse evalueringer så man ikke specifikt på
effektiviteten af den kommunale medfinansiering som et middel til at
reducere sygehusenes aktivitet (selv om sygehusenes aktivitet nu er
blandt de laveste i Europa) (afsnit 4).
11.
I 2015 blev akkrediteringen af offentlige sygehuse afskaffet til fordel for andre strategier
til fremme af kvalitetsforbedringer.
STATE OF HEALTH IN THE EU: NATIONAL SUNDHEDSPROFIL 2017 – DANMARK
Danmark
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 986: Spm. om, hvordan EU Kommissionen vurderer Danmarks evne til at nedbringe antallet af rygere med den regulering og oplysningsindsats, som Danmark på nuværende tidspunkt har, til sundhedsministeren
1908015_0018.png
16
. Hovedkonklusioner
Danmark
6
Hovedkonklusioner
l
Borgere med bopæl i Danmark har et godt helbred i
l
Det danske sundhedsvæsen har en førsteklasses
forhold til borgerne i de fleste andre EU-lande. Det danske
sundhedsvæsen er effektivt med hensyn til at forhindre
dødelighed af påvirkelige årsager såsom iskæmiske
hjertesygdomme og slagtilfælde. Letaliteten for patienter
med hjerteanfald er blandt de laveste i EU. Selv om
kræftscreening og femårsoverlevelse fremstår frelativt
positivt i sammenligning med andre lande, er dødeligheden
for livmoderhalskræft, brystkræft, kolorektal kræft og
lungekræft høj, hvilket til dels skyldes højere forekomst af disse
kræftformer.
l
De adfærdsmæssige risikofaktorer blandt danskerne er
informationsinfrastruktur. Dette omfatter et elektronisk
patientjournalsystem, der, selv om det ikke er fuldt integreret,
har en stor grad af interoperabilitet på tværs af enheder og
sektorer og anvendes af alle alment praktiserende læger.
Med hensyn til indførelse og anvendelse af e-sundhed inden
for hele den primære sundhedstjeneste og akutbehandling
er Danmark blandt de bedst placerede i EU. Danmark har en
veletableret række af sygdomsregistre. Nedlæggelsen af Dansk
AlmenMedicinsk Database (DAMD) i 2014 indebar imidlertid,
at den danske informationsinfrastruktur mistede et vigtigt
datasæt til fremme af kvalitet, intern læring og forbedring.
l
De vigtige reformer, der blevet påbegyndt i 2007, konsoliderer
overvejende gunstige. Antallet af rygere er faldet kraftigt i det
seneste årti, men alkoholforbruget blandt danske voksne og
unge er det højeste i EU. Andelen af alkoholrelaterede dødsfald
er højere end i de fleste andre EU-lande. De seneste initiativer
til at reducere omfanget af lejlighedsvist storforbrug af alkohol
i Danmark er en udvikling, der hilses velkommen. Andelen af
borgere, der oplyser at have et godt helbred, er høj, selv om der
er en kløft mellem de forskellige indkomstgrupper.
l
Det danske sundhedsvæsen er let tilgængeligt. Borgerne har
adgang til en omfattende pakke af medicinske teknologier
og indgreb. Der findes behovsvurderede lofter over og anden
beskyttelse mod for stor egenbetaling for lægebehandling.
Det uopfyldte behov for medicinsk behandling, som skyldes
økonomiske, geografiske eller andre årsager, er lille, men
omfanget af sundhedsydelser, som der gives afkald på,
er større for tandlægebehandling, navnlig i de lavere
indkomstgrupper.
l
Danmark bruger 10,3 % af sit BNP på sundhedsvæsenet, det
funktioner og ansvarsområder på de tre forvaltningsniveauer.
Et vigtigt mål er at forbedre koordineringen af behandling,
forebyggende indsats og rehabilitering. Reformerne
omfatter incitamenter til omkostningsbegrænsning, relevant
behandlingsindsats og folkesundhedspolitik med henblik på
at sikre fortsat gode resultater for sundhedssystemet og
befolkningens sundhed. På det seneste er der i de nationale
kvalitetsmål blevet fastlagt en ramme til forbedring af
behandlingen i alle enheder og sektorer. Betingelserne synes at
være opfyldt for, at personer med bopæl i Danmark fortsat kan
nyde godt af et velfungerende sundhedssystem.
sjettehøjeste tal i EU. Samlet set synes systemet at allokere og
anvende sine ressourcer effektivt. Begrænsningerne i antallet
af akutsengepladser og i den gennemsnitlige indlæggelsestid
i de sidste par år synes at være blevet opvejet af de ikke-
akutte behandlingssektorer, der fungerer godt. Danmark har
det største antal sygeplejersker i forhold til indbyggertallet
i EU, men hvis sygeplejerskerne udførte mere specialiserede
opgaver, kunne det forbedre effektiviteten i hele systemet
yderligere. Koordineringen af behandlingen og håndteringen
af kroniske sygdomme kan forbedres, da der kan konstateres
betydelige regionale forskelle i denne henseende.
STATE OF HEALTH IN THE EU: NATIONAL SUNDHEDSPROFIL 2017 – DANMARK
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 986: Spm. om, hvordan EU Kommissionen vurderer Danmarks evne til at nedbringe antallet af rygere med den regulering og oplysningsindsats, som Danmark på nuværende tidspunkt har, til sundhedsministeren
1908015_0019.png
Vigtigste kilder
OECD/EU (2016),
Health at a Glance: Europe 2016 – State of
Health in the EU Cycle,
OECD Publishing, Paris, http://dx.doi.
org/10.1787/9789264265592-en.
Olejaz, M. m.fl. (2012), ”Denmark: Health System Review”,
Health Systems in Transition
(Danmark: Gennemgang af
sundhedssystemet, Sundhedssystemer i overgang), Bind
14(2), s. 1-192.
Henvisninger
Commonwealth Fund (2015),
International Profiles of
health care systems: Denmark
(Internationale profiler af
sundhedssystemerne: Danmark).
Europa-Kommissionen (DG ECFIN) og Udvalget for Økonomisk
Politik (AWG) (2015), ”Rapport om befolkningens aldring
2015: økonomiske og budgetmæssige fremskrivninger for
de 28 EU-medlemsstater”,
European Economy 3,
Bruxelles,
maj.
IARC (2017), ”Cancer Screening in the European Union”
(Kræftscreening i Den Europæiske Union),
rapport om
gennemførelsen af Rådets henstilling om kræftscreening, maj
2017.
IHME (2016), ”Global Health Data Exchange” (Udveksling af
globale sundhedsoplysninger), Institute for Health Metrics
and Evaluation, findes på http://ghdx.healthdata.org/gbd-
results-tool.
OECD (2015), Tackling Harmful Alcohol Use: Economics and
Public Health Policy, OECD Publishing, Paris, http://dx.doi.
org/10.1787/9789264181069-en.
OECD (2017a), Primary Care in Denmark (Den primære
sundhedspleje i Danmark), OECD Publishing, Paris, http://
dx.doi.org/10.1787/9789264269453-en.
OECD (2017b), New Health Technologies: Managing Access,
Value and Sustainability, OECD Publishing, Paris, http://
dx.doi.org/10.1787/9789264266438-en.
OECD (2017c),
Health at a Glance 2017: OECD Indicators,
OECD
Publishing, Paris, http://dx.doi.org/10.1787/health_glance-
2017-en.
van den Berg, M.J., T. van Loenen og G. Westert (2016),
”Accessible and Continuous Primary Care May Help Reduce
Rates of Emergency Department Use. An International
Survey in 34 Countries” (Tilgængelig og fortsat primær
sundhedspleje kan bidrage til at mindske brug af
akutmodtagelser. En international undersøgelse i 34 lande),
Family Practice,
Bind 33(1), s. 42-50.
Liste over landeforkortelser
Belgien
Bulgarien
Cypern
Danmark
Det Forenede
Kongerige
BE
BG
CY
DK
UK
Estland
Finland
Frankrig
Grækenland
Irland
Italien
EE
FI
FR
EL
IE
IT
Kroatien
Letland
Litauen
Luxembourg
Malta
Nederlandene
HR
LV
LT
LU
MT
NL
Polen
Portugal
Rumænien
Slovakiet
Slovenien
Spanien
PL
PT
RO
SK
SI
ES
Sverige
Tjekkiet
Tyskland
Ungarn
Østrig
SE
CZ
DE
HU
AT
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 986: Spm. om, hvordan EU Kommissionen vurderer Danmarks evne til at nedbringe antallet af rygere med den regulering og oplysningsindsats, som Danmark på nuværende tidspunkt har, til sundhedsministeren
1908015_0020.png
State of Health in the EU
National sundhedsprofil 2017
Landeprofilerne er et vigtigt led i Europa-Kommissionens
toårige cyklus vedrørende sundhedstilstanden i EU og
er resultatet af en fælles indsats fra Organisationen for
Økonomisk Samarbejde og Udvikling (OECD) og
European
Observatory on Health Systems and Policies.
Denne serie af
landeprofiler er koordineret af Kommissionen og udarbejdet
med økonomisk støtte fra Den Europæiske Union.
De kortfattede, politisk relevante landeprofiler er baseret på
en gennemsigtig og konsistent metode, hvor der anvendes
både kvantitative og kvalitative data, men er fleksibelt
tilpasset situationen i den enkelte EU-medlemsstat. Målet er at
tilvejebringe et middel til gensidig læring og frivillig udveksling,
der støtter de bestræbelser, som medlemsstaterne udfolder i
forbindelse med deres evidensbaserede politikudformning.
Hver landeprofil indeholder en kort sammenfatning af:
l
sundhedstilstanden i landet
l
sundhedsdeterminanterne med fokus på adfærdsmæssige
risikofaktorer
l
sundhedssystemets organisationen
l
sundhedssystemets effektivitet, tilgængelighed og
tilpasningsevne
Dette er den første serie af toårige landeprofiler, der
offentliggøres i november 2017. Kommissionen er i færd med
at supplere de vigtigste resultater af disse landeprofiler med en
ledsagende rapport.
For yderligere oplysninger henvises til: ec.europa.eu/health/
state/summary
Denne publikation bedes citeret således:
OECD/European Observatory on Health Systems and Policies (2017),
Danmark: National sundhedsprofil 2017,
State of Health in the EU, OECD Publishing, Paris/European Observatory on Health Systems and Policies, Brussels.
http://dx.doi.org/10.1787/9789264285132-da
ISBN 9789264285132 (PDF)
Series: State of Health in the EU
ISSN 25227041 (online)
Note: In the event of any discrepancy between the original version of this work published in English and the translation,
only the text of the original work should be considered valid.
European
on Health Systems and Policies
a partnership hosted by WHO