Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1906675_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 06-06-2018
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPKME
Sagsnr.: 1804195
Dok. nr.: 621624
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 14. maj 2018 stillet følgende spørgs-
mål nr. 974 (Alm. del) til ældreministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Sundheds- og Ældreudvalget.
Spørgsmål nr. 974:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 22. april 2018 fra Jacob Mors vedr.
frivalgsordningen, jf. SUU alm. del - bilag 319”
Svar:
Lad mig starte med at understrege, at det er vigtig, at hjemmeboende ældre, der er
visiteret til den kommunale madordning, har mulighed for selv at bestemme, hvad de
ønsker at spise. Jeg er ikke i tvivl om, at mange gerne selv vil bestemme over maden.
Det har de jo gjort hele livet, og det er med til at give livskvalitet og glæde.
Kommunerne skal tilrettelægge det frie valg efter de enkelte borgeres behov og
ønsker, og på den måde, der lokalt vurderes at være mest hensigtsmæssig.
Som ældreminister, har jeg ikke mulighed for at gå ind i den konkrete sag vedrørende
Madvognen i Roskilde kommune, men jeg kan oplyse om de gældende regler på
området.
Som det fremgår af servicelovens § 91, skal kommunalbestyrelsen skabe grundlag for,
at borgere, der er visiteret efter servicelovens § 83, kan vælge mellem to eller flere
leverandører af denne hjælp, hvoraf den ene kan leverandør kan være kommunal.
For at leve op til forpligtelsen omkring det frie valg, kan kommunen indgå en kontrakt
med to eller flere leverandører, som kan udvælges fx ved udbud. Kommunen skal, så-
fremt der ikke er mindst to leverandører at vælge imellem, tilbyde modtagerne et
fritvalgsbevis, jf. serviceloven §91, stk. 2. Kommunen kan endvidere vælge at tilbyde
fritvalgsbeviset som supplement, selvom der i forvejen er to eller flere leverandører
at vælge imellem.
Et fritvalgsbevis har karakter af en købsret til den hjælp, som kommunalbestyrelsen
har truffet afgørelse om efter servicelovens § 83. Borgerne, der tilbydes fritvalgsbevi-
set, får ret til selv at udvælge og antage en cvr-registreret virksomhed til at udføre
den visiterede hjælp, der er truffet afgørelse om efter servicelovens § 83, jf. BEK nr.
344 af 26/03/2013.
Kommunalbestyrelsen har pligt til at stille kvalitetskrav til den leverandør, som bor-
gerne måtte vælge via fritvalgsbeviset. Kvalitetskravene skal afspejle kommunalbe-
styrelsens kvalitetsstandarder for indholdet og levering af hjælp efter servicelovens
§ 83. Kvalitetskravene skal udgøre en del af den kontraktlige aftale mellem borgerne
og de valgte leverandører efter fritvalgsbevisordningen.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 974: Spm. om kommentar til henvendelsen af 22/4-18 fra Jacob Mors vedr. frivalgsordningen, til ældreministeren
Kommunalbestyrelsen skal stille de samme kvalitetskrav til leverandørerne i ordnin-
gerne efter servicelovens § 91, stk. 2, nr. 1 og 2. Det skal sikre ensartede kvalitetskrav
i forhold til udførelsen af hjælpen til borgerne, og at der ikke sker forskelsbehandling
af leverandørerne. Kvalitetskravene skal være saglige og konkrete og må ikke være
konkurrenceforvridende.
Endvidere skal kommunalbestyrelsen informere borgerne, når muligheden for at an-
mode om et fritvalgsbevis er til stede. Det kan eksempelvis ske på kommunens hjem-
meside. Jeg kan herudover oplyse, at borgernes retskrav på at kunne anmode kom-
munalbestyrelsen om et fritvalgsbevis indtræder udelukkende i det tilfælde, hvor
kommunalbestyrelsen ikke skaber grundlag for borgernes frie valg af leverandør efter
§ 91, stk. 2, nr. 1, jf. BEK nr. 344 af 26/03/2013, § 5
6.
For regeringen er det vigtig, at borgerne har mulighed for at vælge de velfærdsydel-
ser og tilbud, der passer dem bedst. Regeringen har derfor, sammen med Dansk Fol-
keparti, i finanslovsaftalen for 2018 afsat 25 mio. kr. årligt i perioden 2018-2021 til at
iværksætte en forsøgsordning med styrket frit valg på ældreområdet med henblik på
at skabe et bedre grundlag for at styrke ældre borgeres frie valg. Forsøgsordningen vil
eksempelvis kunne understøtte udvidet brug af fritvalgsbeviser til madservice.
Med venlig hilsen
Thyra Frank
/
Kjersti Metliaas
Side 2