Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1906970_0001.png
6. juni 2018
J.nr. 2018 - 3114
Til Folketinget
Sundheds- og Ældreudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 969 af 9. maj 2018 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Flemming Møller Mortensen (S).
Karsten Lauritzen
/Jeanette Rose Hansen
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 969: Spm. om, hvilken forskel der er på måden som hhv. almindelige cigaretter og e-cigaretter beskattes på i Danmark, til skatteministeren
1906970_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvilken forskel der er på måden som hhv. almindelige ciga-
retter og e-cigaretter beskattes på i Danmark?
Svar
Cigaretter beskattes med en stykafgift på 118,25 øre pr. stk., en værdiafgift på 1 pct. samt
moms. Heat-not-burn (som er en elektronisk cigaret, der indeholder tobak) beskattes med
en stykafgift på 73,85 øre pr. gram groftskåret tobak og moms. E-cigaretter (som er en
elektronisk cigaret, der indeholder væske enten med eller uden nikotin), beskattes med
moms,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Afgifter på cigaretter, heat-not-burn og e-cigaretter
2018-niveau
Cigaretter (pr. stk.)
Heat-not-burn (pr. g groftskåret)
Heat-not-burn (pr. g finskåret)
E-cigaretter
Kilde: Skatteministeriet.
Stykafgift (øre)
118,25
73,85
78,85
-
Værdiafgift (pct.)
1
-
-
-
Moms (pct.)
25
25
25
25
De danske afgifter på cigaretter følger
EU’s direktiv 2011/64/EU om punktafgiftsstruk-
turen og -satserne for forarbejdet tobak. Heat-not-burn og e-cigaretter er p.t. ikke omfat-
tet af direktivet.
Den danske afgift på heat-not-burn skal ses i lyset af, at produktet indeholder røgtobak,
der er et forarbejdet tobaksprodukt, som kan ryges uden yderligere industriel forarbejd-
ning. Tobaksprodukter, der er fremstillet til at blive anvendt i et elektronisk rygeapparat,
skal således afgiftsbelægges som groftskåret røgtobak, jf. Skatterådets afgørelse i
SKM2016.422 SR
1
. Skatterådets afgørelse er i overensstemmelse med EU-Kommissio-
nens rapport (Rapport
fra Kommissionen til Rådet om direktiv 2011/64/EU om punktafgiftsstruk-
turen og -satserne for forarbejdet tobak
2
), hvor det konkluderes, at nogle heat-not-burn produk-
ter allerede er omfattet af direktivet, omend indirekte, fordi de indeholder tobak. Kom-
missionen mener, at disse produkter eventuelt kan beskattes med samme sats som røgto-
bak i henhold til direktivet, hvilket er i overensstemmelse med Skatterådets afgørelse.
Heat-not-burn tobaksprodukter kan dog også indeholde finskåret røgtobak. Med henblik
på at indarbejde Skatterådets afgørelse og samtidig tage højde for, at produkterne også
kan indeholde finskåret tobak, er der netop udarbejdet et udkast til bekendtgørelsesæn-
dring, hvori indgår en definition af heat-not-burn tobaksprodukter. Udkastet er i høring i
perioden fra den 14. maj 2018 til den 11. juni 2018.
1
http://skat.dk/skat.aspx?oid=2234180
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/?uri=COM:2018:17:FIN
2
Side 2 af 3
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 969: Spm. om, hvilken forskel der er på måden som hhv. almindelige cigaretter og e-cigaretter beskattes på i Danmark, til skatteministeren
1906970_0003.png
EU-Kommissionen har i ovennævnte rapport endvidere konkluderet, at der endnu ikke er
tilstrækkelig viden til at kunne harmonisere afgifterne for heat-not-burn og e-cigaretter.
EU-Kommissionen forventes at revidere spørgsmålet om evt. harmonisering i 2019.
Jeg mener, at beslutningen om en evt. dansk afgift på e-cigaretter skal afvente EU-Kom-
missionens analyse af området af flere årsager.
For det første må en særskilt national afgift på e-cigaretter forventes at give anledning til
betydelig grænsehandel, eksempelvis via postordre fra udenlandske virksomheder, idet
genopfyldningsbeholdere med nikotin til brug i e-cigaretter fysisk fylder meget lidt. Øget
grænsehandel vil reducere statens provenu fra afgiften og vil samtidig gøre det vanskeligt
for Sikkerhedsstyrelsen at kontrollere, at e-cigaretter og genopfyldningsbeholdere med ni-
kotin lever op til de danske krav om kvalitet, sammensætning og sikkerhed.
For det andet foreligger der ikke et tilstrækkeligt grundlag for at fastlægge en korrekt sats
for afgiften på e-cigaretter grundet utilstrækkelig viden om sundhedseffekter af e-cigaret-
ter, og hvordan afgifter vil påvirke markedet for e-cigaretter.
For det tredje kan forskellige afgifter
i EU’s medlemslande
fordreje det indre markeds
funktion, jf. også EU-Kommissionens rapport.
Regeringen har således for nuværende ikke intention om at indføre afgift på e-cigaretter
eller at ændre den nuværende afgiftsstruktur på heat-not-burn.
Side 3 af 3