Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1985093_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed:
Sagsbeh.: DEPAGA
Koordineret med:
Sagsnr.: SJ-STD-DEPAGA
Dok. nr.: 666294
Dato: 09-08-2018
TELEFONNOTAT
Sundheds- og Ældreministeriet den 9. august 2018
Har d.d. talt med Jens Hennild (JH) fra Tobaksindustrien vedrørende regulering af track n’
trace, herunder status i forhold til lovforslaget. Jeg oplyste, at lovforslaget forventes sendt
i høring inden for nærmeste fremtid.
JH gjorde opmærksom på, at det ser ud som om, at der er en oversættelsesfejl i den dan-
ske udgave af gennemførelsesforordningen vedr. track n’ trace. Jeg oplyste, at ministeriet
er blevet gjort opmærksomme på dette.
JH omtalte endelig referatet fra mødet i Expert Subgroup on Traceability and
Security den 13. juni 2018, hvoraf fremgår detaljer ift. muligheden for at trække en ordre
tilbage m.v.
/Anja Gade Andersen
1
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985093_0002.png
TOBAKSINDUSTRIEN
TOBACCOMANUFACTURERSASSOCIATION OFDENMARK
Vesterbrogade 1 L. 2.sal.
DK-1620 København V.
Telefon: + 45 39 62 68 99
Mobil: + 45 20 35 12 99
E-mail: [email protected]
Kørbenhavn d.10 august 2018
Sundheds -og Ældre ministeriet
Pr. mail til :
[email protected],[email protected]
og
[email protected]
Vedr. sagsnummer 1805334
Tak for lejligheden til at kommentere på ovennævnte udkast til lovændring.
Det er Tobaksindustriens klare holdning, at nydelse af tobak er et valg for voksne. Derfor mener vi heller
ikke, at børn og unge under 18 år bør have adgang til at købe tobak.
Vi har imidlertid også noteret os, at det aktuelle tilsyn og kontrol mv. af forbuddet mod salg af tobak til
mindreårige ikke formår at sikre en tilfredsstillende efterlevelse af lovens klare og enkle bestemmelse.
Det er beklageligt, da overholdelse af forbuddet mod salg af tobak til mindreårige synes at være den bedste
og enkleste vej til en realisering af regeringens målsætning om en røgfri generation i 2030. Vel og mærke på
en måde, hvor der tages hensyn til såvel de voksne, som har valgt at ryge, som til beskyttelsen af de
mindreårige, der ikke bør begynde at ryge, eller som bør stoppe hermed.
En strikt overholdelse af forbuddet mod salg til mindreårige vil efter vores vurdering således bidrage til at
sikre et fortsat fald i antallet af børn og unge, som ryger. Faldet i antallet af rygere blandt mindreårige er
dokumenteret i såvel den årlige Rygevaneundersøgelse fra Sundhedsstyrelsen og i den seneste
”Sundhedsprofil” samt i ministerens uddybende svar på spørgsmål 678 (alm. del) til Folketingets Sundheds-
og Ældreudvalg på foranledning af Flemming Møller Mortensen (S).
Tobaksindustrien støtter derfor regeringens intention om at skabe bedre rammer for overholdelse af
forbuddet mod salg af tobaksvarer til mindreårige gennem udnyttelse af den synergi, der ligger i at
overføre kontrolopgaven til Sikkerhedsstyrelsen, som i forvejen foretager besøg på udsalgssteder i
forbindelse med håndhævelsen af regler om tobaksprodukter fastsat i andre regelsæt. Endvidere bør der
også sikres et ID-system, som letter handlens mulighed for, at kontrollere alder hos køberen.
En øget kontrol kan imidlertid næppe stå alene. Tobaksindustrien anerkender nødvendigheden af og kan
derfor støtte, at den forbedrede kontrol af salgsforbuddet, som en overførsel til Sikkerhedsstyrelsen vil
medføre, følges op af skærpede sanktioner i tilfælde af gentagne overtrædelser, således som lovudkastet
2
1
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
også lægger op til. Tobaksindustrien noterer sig i den forbindelse også regeringens overvejelser om at
fratage handlende, som ikke kan eller vil overholde lovens forbud, muligheden for at handle med
tobaksvarer.
Tobaksindustrien står selvsagt til rådighed for en uddybning af vores synspunkter.
Venlig hilsen
Tobaksindustrien
Jens Hennild
Direktør, cand.jur.
3
2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985093_0004.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPAGA
Koordineret med:
Sagsnr.: 1804304
Dok. nr.: 669952
Dato: 15-08-2018
NOTAT
Sundheds- og Ældreministeriet den 13. august 2018
Jeg har d.d. talt med Jens Hennild fra Tobaksindustrien, som spurgte om, hvem der fra
Sundheds- og Ældreministeriet skal deltage i COP8. Jeg oplyste, at det bl.a. bliver Maria
Ramskov Larsen fra ministeriet.
/Anja Gade Andersen
4
1
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985093_0005.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed:
AELSAM
Sagsbeh.: DEPMRAL
Sagsnr.: 1804854
Dok. nr.: 683213
Dato: 31-08-2018
REFERAT AF TELEFONSAMTALE
Telefonsamtale med repræsentant fra Tobaksindustrien
Jeg blev d. 28. august 2018 ringet op af en repræsentant fra Tobaksindustrien, der havde
spørgsmål til COP8 på tobaksområdet. Jeg orienterede om, at jeg ikke kunne oplyse noget.
5
1
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985093_0006.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed:
AELSAM
Sagsbeh.: DEPMRAL
Sagsnr.: 1804854
Dok. nr.: 683212
Dato: 31-08-2018
TELEFONNOTAT
Samtale med repræsentant fra Philip Morris
Jeg blev d. 30. august ringet op af en repræsentant fra Philip Morris, der ønskede at
spørge til den kommende COP8. Jeg oplyste, at jeg ikke kunne fortælle noget og henviste
til rammekonventionens artikel 5.3.
6
1
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985093_0007.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed:
AELSAM
Sagsbeh.: DEPAGA
Sagsnr.: 1804854
Dok. nr.: 681724
Dato: 30-08-2018
REFERAT AF TELEFONSAMTALE
Telefonnotat - Charlie Stjerneklar fra Philip Morris vedr. COP8
Jeg har d.d. talt i telefon med Charlie Stjerneklar fra Philip Morris, som spurgte, hvem der
kommer til at deltage i COP8 fra Sundheds- og Ældreministeriet. Jeg henviste til min kol-
lega Maria Ramskov Larsen.
/Anja Gade Andersen
7
1
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985093_0008.png
Anja Gade Andersen
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Jens Hennild <[email protected]>
28. september 2018 09:15
Anja Gade Andersen
DEP Sundheds- og Ældreministeriet
sagsnummer 1804304
Sundheds-og Ældreministeriet
Holbergsgade 6
København
Sendt pr. mail til:
[email protected]
[email protected]
København den 28 september 2018
Vedr. sagsnummer 1804304
Tak for lejligheden til at Kommentere på ovennævnte lovudkast.
Generelt
Tobaksindustrien repræsenterer virksomheder med produktion i Danmark og dermed virksomheder der i højeste
grad bliver berørt af EU-reglerne om sporing mv., herunder omkostningsmæssigt og administrativt.
Tobaksindustrien skal derfor også kvittere for Regeringens målsætning om at søge reglerne gennemført uden
yderligere fordyrelser for virksomhederne.
Tobaksindustrien er opmærksomme på at reglerne i vidt omfang hviler på en EU-forordning og derfor er direkte
gældende. Af hensyn til såvel virksomhederne som håndhævelsesmyndighederne kunne det imidlertid være
praktisk, at en række yderligere bestemmelser fra Forordningen gentages i den danske lov som er væsentlig mere
”læsevenlig” end det omfattende EU-materiale. Det gælder f.eks. bestemmelsen om kontrol af entydige
identitetsmærker til enkeltpakninger (anordninger som sikre mod manipulation), hvor de berørte danske
produktionsvirksomheder i praksis er undtaget indtil 20 maj 2020 som følge af art7 pkt. 6.a) og for fuldt ud manuelle
produktionsprocesser helt fritaget uden tidsbegrænsning, jf. art. 6 c)
Tobaksindustrien har med beklagelse konstateret, at lovforslaget ikke indeholder en vurdering af omkostningerne
ved EU-reglerne og dermed loven.
Tobaksindustrien noterer sig i den forbindelse, at reglerne er vedtaget i EU af medlemslandene, uden at
Kommissionen har fremlagt noget gennemarbejdet skøn over omkostningerne for de ikke- cigaretfremstillende
virksomheder som de danske.
Herved sløres det væsentlige erhvervspolitiske og beskæftigelsesmæssige forhold, at der med reglerne om sporing
mv. pålægges virksomheder som de danske endog meget betydelige engangsomkostninger og omkostninger ved
løbende drift. Ikke mindst med hensyn til etableringsomkostninger rammes de danske virksomheder
uforholdsmæssigt hårdt pga. mange produktionslinjer men med små volumener. som det nu engang er tilfældet, når
man som de danske virksomheder producerer nicheprodukter.
Hertil kommer, at de omkostninger og det administrative besvær, som de danske produktionsvirksomheder
pålægges, står i skærende kontrast til det faktum, at den type produkter som de fremstiller, i al væsentlighed – i
modsætning til fabriksfremstillede cigaretter – ikke er genstand for den illegale handel mv., som reglerne søger at
modvirke.
Tobaksindustrien skal også beklage at Kommissionen har valgt at tolke hjemlen i Tobaksproduktdirektivets art. 15 til
også at omfatte et krav om, at produkter fremstillet til eksport til lande uden for EU, skal påføres et
identitetsmærke. Herved hindres eksport af danske tobaksprodukter til lande uden for EU, hvis lovgivning ikke
tillader identitetsmærker på pakningerne - aktuelt f.eks. Australien, og Canada er på vej.
Kommissionen henviser som begrundelse for sin fortolkning til FCTC art. 15 og protokollen art. 8, som pålægger et
sådant krav. Denne protokol trådte i kraft den 25 september 2018, hvorefter de berørte lande har 5 år for cigaretter
og finskåren tobak og 10 år for øvrige tobaksprodukter til at indføre et system i stil med det, som EU og dermed
Danmark allerede indfører pr. 20 maj 2019/24. Denne tidsmæssige asymmetri skaber unødige handelsrestriktioner,
1
8
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985093_0009.png
ikke mindst for virksomheder som de danske, som dækker langt hovedparten af deres eksport med produkter
fremstillet i EU.
Tobaksindustrien skal derfor opfordre regeringen til på det kommende COP8 og i forbindelse med MOP1, at
fastholde Kommissionen på at finde en løsning med alle berørte lande, så virksomheder som de danske ikke
udsættes for et de facto eksportforbud. Og hvis Kommissionen ikke formår at løfte denne opgave, at arbejde for, at
reglerne om identitetsmærker på varer til eksport udsættes til 2023/2028, således at EU’s regler flugter FCTC
konventionen også på det punkt.
Endelig skal Tobaksindustrien pege på det helt ekstraordinært utilfredsstillende forløb, der har været i tidsmæssig
henseende fra Direktivets ikrafttræden tilbage i maj 2014, over Kommissionens meget sene færdiggørelse af
implementeringsreglerne i december 2017, med offentliggørelse den 16 april 2018, samt endelig reglernes
forelæggelse for Folketinget, alt i forhold til en ikrafttrædelsesdato for industrien og handlen pr. 20 maj 2019.
Bemærkninger til enkelte bestemmelser:
§1
Det fremgår, at det er forordningens tekst, som er gældende. Tobaksindustrien skal på den baggrund henlede
opmærksomheden på, at der forelægger en i praksis meget alvorlig fejl i den danske oversættelse af
forordningsteksten. Ifølge den danske tekst til art. 34.3. skal de økonomiske aktører overføre oplysninger
vedrørende afsendelse af tobaksvarer fra et anlæg eller en omladning ”senest 24 timer inden begivenhedens
indtræden”. I den originale engelske tekst står der ”within 24 hours prior to the occurrence of the event”, hvilket
som bekendt ikke er senest 24 timer før –men ”indenfor” 24 timer før begivenhedens indtræden. Da det i praksis vil
være umuligt for virksomhederne at leve op til den tidsfrist, som urigtigt er angivet i den danske oversættelse - og
da en overtrædelse er strafbelagt – skal vi anmode om, at Regeringen sikrer en korrekt oversættelse af
forordningsteksten inden 20. maj 2019.
Ad 1: 24) Da begrebet eksport nævnes, burde det overvejes også at gengive forordningens art. 2 (4), som definerer
”eksport”.
Ligeledes ud fra et ordensmæssigt synspunkt finder vi det uhensigtsmæssigt, at man ikke umiddelbart af loven kan
læse, at operatører af såkaldt første detailsalgssteder, dvs. operatører af de mange tusind udsalgssteder for tobak
(typisk kæder), også er reguleret og pålagt pligter. Det fremgår ikke umiddelbart af den citerede ”økonomisk aktør”
definition.
§31 c. omtaler ”tobaksprodukter”. Dette begreb stemmer ikke med lovens øvrige terminologi, der korrekt i forhold
til Tobaksvaredirektivet anvender ordet ”tobaksvarer” som i øvrigt er selvstændigt defineret (i §2.2.:” Tobaksvarer:
Produkter, som kan anvendes, og som helt eller delvis består af tobak, uanset om tobakken er genetisk modificeret
)
Det bør derfor ske en ændring af tobaksprodukter til tobaksvarer, og dermed undgås også en evt. tvivl om, hvorvidt
f.eks. cigaretpapir, som er beskattet under Forbrugsafgiftsloven, skal påføres et sikkerhedsmærke.
Tobaksindustrien går ud fra, at de stk.1, 2 og 3 omtalte sikkerhedsstempelmærker efter nærmere høring af
industrien leveres i såvel størrelser som formater, som kan anvendes på de meget forskelligartede
emballageformater, som industrien anvender. Eksempelvis vil et sikkerhedsmærke, der størrelsesmæssigt fungerer
for en cigaretpakke, være uanvendeligt på den type små emballager, som f.eks. anvendes for spunden skrå, eller
længdemæssigt utilstrækkelig for nogle typer cigar- eller pibetobaksemballager osv.
§31.d.: i anden linje anføres ”jf. § 31 b stk.1. og 2.” Der bør rettelig stå §31c stk.1 og 2.Det samme gør sig gældende i
§36 6).
Tobaksindustrien noterer med tilfredshed bestemmelsen i §31 b stk. 3 om rekurs til Sikkerhedsstyrelsen og går ud
fra, at den også omfatter økonomiske og forretningsmæssige forhold, således at der tilvejebringes en bedre balance
mellem på den ene side en monopoludbyder og på den anden side industrien. Dette gælder f.eks. i spørgsmålet om
ansvar for forsinkelse eller fejl i forbindelse med levering af identitetsmærker til industrien eller de priser, som ID-
udstederen beregner sig.
Vedrørende udkastets § 2
Det er vores klare holdning at kun voksne bør ryge. Vi ser derfor forbuddet mod salg af tobak til mindreårige som
det vigtigste redskab til at forhindre, at børn og unge under 18 år ryger eller begynder at ryge. På den baggrund kan
vi støtte, at sanktionsapparatet skærpes ved, at der indføres mulighed for at fratage en næringsdrivende, som
gentagne gange tilsidesætter salgsforbuddet, muligheden for at sælge tobak i en periode.
I bemærkningernes sidste afsnit anføres ”Identitetsmærket angiver bl.a. destinationen for det pågældende produkt,
dvs. den detailforhandler, som skal sælge til forbrugeren”. Dette er ikke helt præcist. Identitetsmærket angiver
detailmarkedet men ikke på enkeltforretningsniveau (jf. TPD art 15. 2.f). Derimod kan vejen til forretningen udfindes
ved de data, som er knyttet til identitetsmærket.
2
9
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985093_0010.png
Tobaksindustrien står gerne til rådighed for en uddybning af sine synspunkter, gerne ved et møde.
Med venlig hilsen
Jens Hennild
Direktør, Cand.jur.
Tobaksindustrien
Vesterbrogade 1L,2.sal.
1620 København V
Telefon: +45 39 62 68 99
Mobil: +45 20 35 12 99
E-Mail:
[email protected]
3
10
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985093_0011.png
DETTE ER EN VISNING
Copenhagen, 18 September 2018
EC country visit in Copenhagen, Denmark
Implementation of the systems of traceability and security
features for tobacco products
Meeting venue:
Ministry of Health
Holbergsgade 6, 1057 Copenhagen K
Room S.25
Draft Agenda
10.30 – 12 (closed)
Session between the European Commission and the Danish
National Authorities involved in the traceability process
12 – 13
Lunch break
13 – 15.30 (open)
Welcome and introduction of the participants
Presentation by Mr. Jan Hoffmann from the European Commission
(Directorate-General for Health and Food Safety)
- Update on the implementation of the secondary legislation
related to the systems of traceability and security features of
tobacco products
- Description of the process from producer to retail chain
- Description of the IT related precautions taken into account in
order to secure the tobacco related data
Questions by the stakeholders
11
1
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985093_0012.png
København den 1. oktober 2018
Sundhedsministeriet
Holbergsgade 6
1057 - København K
Sendt per e-mail til
[email protected] med kopi til [email protected].
Høringssvar vedr. udkast til lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v. og lov om forbud mod salg af
tobak og alkohol til personer under 18 år
Jeg vil indledningsvis gerne takke for invitationen til at kommentere på lovforslaget. Nedenfor vil vi
gennemgå de områder, hvor Philip Morris har kommentarer til lovforslaget.
Licensordning
Der bør ikke være nogen tvivl om, at børn og unge ikke skal benytte tobaksprodukter eller
andre produkter indeholdende nikotin, hvorfor man også for mange år siden indførte en
aldersgrænse på 18 år for køb af sådanne produkter. Philip Morris ApS gør alt, hvad vi kan
for at undgå, at salg til mindreårige sker, hvilket også gør, at vi eksempelvis kræver NemID
som aldersbekræftelse i forbindelse med digitale transaktioner.
Philip Morris ApS ser meget positivt på, at Regeringen med nærværende lovforslag giver
mulighed for, at der kan ske fratagelse af retten til at markedsføre tobak for en periode, hvis
der sker salg af tobak til personer under 18 år.
Vi foreslår desuden, at retten til at sælge tobak bør kunne fratages en forhandler, såfremt
en sådan tages i at sælge illegale tobaksprodukter.
ID-udsteder
Vi læser udkast til loven således, at det er muligt for producenter, der ikke producerer i
Danmark men markedsfører tobaksprodukter i Danmark, at vælge at anvende den danske
ID-udsteder, såfremt producenten ønsker dette. Tekststykket omkring dette er dog meget
uklart, og kan tolkes på flere måder, hvorfor vi gerne ser, at det endelige lovforslag vil
tydeliggøre at der er denne mulighed.
Ved at åbne op for muligheden for udenlandske producenter
kan
vælge at anvende den
danske ID-udsteder er der en sandsynlighed for, at den danske ID-udsteder kan udstede
flere ID’ere og dermed sænke prisen alt andet lige for både udenlandske og danske
producenter.
12
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
Sikkerhedsfeature på tobaksprodukter der ikke er afgiftsbelagte
Jf. pgrf. 31 c, stk. 3 vil man for tobaksprodukter, der ikke er afgiftsbelagte, generere og
udstede sikkerhedsstempelmærker uden afgift, der fungerer som sikkerhedsfeature. Vi
forstår denne passus således, at produkter, der er tiltænkt såkaldte ’duty free’- markeder
men udskibes fra Danmark, skal have danske stempelmærker på som sikkerhedsfeature.
Vi bemærker, at ’duty free’ produkter bør betragtes som produkter, der skal eksporteres ud
af EU. Derfor vurderer vi ikke, at ’duty free’ produkter falder ind under TPD’ens artikel 16.
At påkræve stempelmærker på de i pgrf. 31 c stk. 3 nævnte varer vil derfor ikke kun gøre det
teknisk vanskeligt at drive virksomhed med ’duty free’ varer med udskibning fra Danmark,
men vil også umiddelbart være en overimplementering af artikel 16.
Da vi mener, at det er vigtigt, at lovlige ’duty free’-produkter fra EU klart kan identificeres
som værende lovlige, undersøger vi i øjeblikket hos flere medlemsstater, hvordan vi
sammen kan udvikle en fælles europæisk løsning til sikkerhedsfeatures på europæiske ’duty
free’-produkter. At have et fælles system vil reducere omkostninger og kompleksiteten for
både sektoren og myndighederne. Derudover vil en fælles løsning være i overensstemmelse
med filosofien fra TPD2 og tilbyde de samme garantier som den ellers foreslåede løsning. Vi
vil derfor anmode det relevante ministerium om at indgå i denne dialog med andre
medlemsstater og industrien og for øjeblikket ikke gennemføre en løsning, der udelukkende
vil være gældende for danske ’duty free’-produkter.
Transitionsperiode
Såfremt det sekundære datalager står klart som forventet, og en ID-udsteder er fundet
rettidigt, burde det alt andet lige kunne være muligt at have vores system operationelt
pr. 20. maj 2019. Desværre er tidsfristen meget fremskyndet, og vi er bekymrede for om alle
systemer, der er uden for vores kompetence, er på plads rettidigt.
Vi håber derfor, at der indskrives en passus i §3, der tager højde for denne udfordring.
Vi står naturligvis til rådighed, skulle Ministeriet have spørgsmål eller kommentarer til ovenstående
eller ønsker idéer til yderligere forbedringer på området.
Med venlig hilsen
Charlie Stjerneklar
Manager Regulatory Affairs
Philip Morris ApS
Weidekampsgade 14A, 2300 København S
13
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985093_0014.png
København den 2. oktober 2018
Sundheds- og Ældreministeriet
Holbergsgade 6
1057
København K
Sendt per email til [email protected] og [email protected]
Vedr. sagsnr. 1804304.
Høringssvar fra Tobaksproducenterne til udkast til lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v. og lov
om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år (Etablering af et sporingssystem og et
sikkerhedsmærkningssystem samt skærpede sanktioner ved salg af tobak til personer under 18 år).
Generelle bemærkninger
Tobaksproducenterne takker for muligheden for at kommentere på udkastet til lov om ændring af lov
om tobaksvarer m.v. og lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år (Etablering
af et sporingssystem og et sikkerhedsmærkningssystem samt skærpede sanktioner ved salg af tobak til
personer under 18 år), herefter lov om tobaksvarer m.v.,
Specifikke bemærkninger
Lovforslagets §31 a, stk 1, 2. punktum. Som vi læser lovforslaget, lægges der ikke op til en automatisk
godkendelse af identitetsmærkeudstedere i andre EU-lande, hvor vi producerer vores varer. I dag bliver
der f.eks. ikke produceret nogen cigaretter i Danmark. Da dette lovforslag for mere end 90%
vedkommende vedrører cigaretproduktionen, ønsker vi frit at kunne vælge blandt de i EU godkendte
identitetsmærkeudstedere. Dette ville sikre det mest effektive produktionsflow.
I udkast til ændring af lov om tobaksvarer m.v. §31 b stk. 3, fremgår det af teksten, at vi som
producenter får mulighed for at klage over identitetsmærkeudstederen via Sikkerhedsstyrelsen. Dog kan
der opstå situationer, hvor en sådan standardmulighed evt. ikke løser vores akutte problemer som
producenter. I dag er cigaretproduktionen koncentreret på få produktionsenheder i få EU-lande.
Eksempelvis leverede ca. 745 produktionslinier 546 mia. cigaretter (svarende til ca 27 mia. 20 stk pakker)
til det europæiske marked i 2015
1
. Da hver cigaretpakke skal forsynes med et unikt identitetsmærke, har
vi som cigaretproducenter brug for en fuldautomatisk adgang til disse unikke identitetsmærker hele
døgnet. Dette forhold bør respekteres i klageadgangen, f.eks. ved at ministeriet kan tillade producenten
1
. Ref: Analysis and Feasibility Assessment Regarding EU systems for Tracking and Tracing of Tobacco Products and
for Security Features, No EAHC/2013/Health/11 2013/S 068-112544 s. 13, samt EU Commission paper, Brussels,
15.12.2017 SWD(2017) 455 final. IMPACT ASSESSMENT, s. 6.
1
14
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
at anvende alternative ID-udstedere, såfremt ID-udstederen ikke kan levere identitetsmærker i
tilfredsstillende grad til producenten.
I udkast til ændring af lov om tobaksvarer m.v. §31 c, stk 3, lægger lovforslaget op til en
sikkerhedsmærkning af ikke-afgiftspligtige tobaksvarer ved hjælp af et stempelmærke med
sikkerhedsfeatures. Dog mener vi, at det toldfrie salg skal sidestilles med eksport. Da det toldfrie salg
foregår under markant andre forhold og gennem andre kanaler end det toldbelagte, er det vores ønske,
at ikke-afgiftspligtige tobaksprodukter ikke pålægges påføring af Skatteforvaltningens sikkerhedsmærke.
Vi anbefaler derimod, at man giver producenterne et frit valg, så producenterne kan anvende
sikkerhedsmærkningssystemer på tværs af EU-markeder. Et hvert sikkerhedsmærkningssystem bør
godkendes af Skatteforvaltningen og leve op til kravene i gennemførelsesafgørelsen 2018/576:
a) ét skal være ikke skjult
b) ét skal være delvis skjult
c) ét skal være skjult.
Ifølge §3 , stk 1 træder loven i kraft d. 1. februar 2019, dog med respekt til gennemførelses-
forordningernes (2018/574 og 2018/576) ikrafttrædelse per 20. maj 2019. Dette fortolker vi således, at
vi som producenter har adgang til de unikke identitetsmærker fra den eller de udvalgte udstedere per 1.
februar 2019. På grund af den meget korte implementeringsfase, ønsker vi at få adgang til
identitetsmærkerne, så snart det er muligt og helst inden udgangen af 2018. Vi kan som producenter
ikke udfærdige specifikationer for processer, interfaces, systemer, vejledninger etc, førend vi har alle
identitetsmærkespecifikationer fra samtlige EU-markeder.
Slutteligt vil vi gøre opmærksomme på, at det på side 7 i noterne i udkastet til ændring af lov om
tobaksvarer m.v. fremgår, at de økonomiske operatører kan anvende de unikke identitetsmærker til
enkeltpakninger i en periode på højst 6 måneder. Vi ønsker præciseret, at gennemførelsesforordningen
(2018/574 ) blot kræver, at producenterne skal have aktiveret det unikke identitetsmærke d.v.s. påsat
det på en produceret tobakspakke og registreret det i det primære datalager indenfor en periode på 6
måneder.
Tobaksproducenterne står til rådighed for uddybning af høringssvaret.
2
15
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985093_0016.png
16
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985093_0017.png
17
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985093_0018.png
18
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985093_0019.png
19
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985093_0020.png
20
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985093_0021.png
21
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985093_0022.png
22
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985093_0023.png
Anja Gade Andersen
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Vedhæftede filer:
Andreas Jull Sørensen
10. oktober 2018 01:32
Anja Gade Andersen
Fwd: Møde med Kommissionen -stake holders Track and Trace .
ev_20180918_sr_en.pdf; ATT00001.htm
Start på videresendt besked:
Fra:
Jens Hennild <[email protected]>
Dato:
9. oktober 2018 kl. 12.12.23 CEST
Til:
Andreas Jull Sørensen ([email protected]) <[email protected]>
Cc:
Jeanette Rose Hansen <[email protected]>, "[email protected]" <[email protected]>
Emne: Møde med Kommissionen -stake holders Track and Trace .
Jeg forstår på medsendte referat, offentliggjort på DG Santé hjemmeside i går , at der har fundet et
møde sted med Kommissionen den 18 september her i Danmark med et efterfølgende møde hvor
dele af importører- og grossister af tobaksvarer deltog.
Tobaksindustrien og dens medlemmer er, som producenter i Danmark, meget optaget af Track and
Trace problematikken som vi aktuelt bruger endog meget store ressourcer på at forberede os til.
Vi er derfor noget forundret over, ikke at være blevet inviteret til den del af arrangement som
vedrørte stake holders og hører gerne nærmere om baggrunden herfor –gerne ved et møde.
Med venlig hilsen
Jens Hennild
Direktør, Cand.jur.
Tobaksindustrien
Vesterbrogade 1L,2.sal.
1620 København V
Telefon: +45 39 62 68 99
Mobil: +45 20 35 12 99
E-Mail:
[email protected]
1
23
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985093_0024.png
Anja Gade Andersen
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Sag:
Sagsdokument:
Andreas Jull Sørensen
26. oktober 2018 18:02
'Jens Hennild'
Jeanette Rose Hansen; [email protected]; Anja Gade Andersen
SV: Møde med Kommissionen -stake holders Track and Trace .
1804304
736172
Kære Jens Hennild
Jeg beklager sent svar på denne, som ramte mig lige i starten af min ferie.
Den manglende invitation til mødet var en fejl i en arbejdsgang, som jeg gerne vil undskylde for. Jeg håber, I kan få
afklaret jeres spørgsmål til kommissionen ad andre kanaler.
Med venlig hilsen
Andreas Jull Sørensen
Fra:
Jens Hennild <[email protected]>
Sendt:
9. oktober 2018 12:12
Til:
Andreas Jull Sørensen <[email protected]>
Cc:
Jeanette Rose Hansen <[email protected]>; [email protected]
Emne:
Møde med Kommissionen -stake holders Track and Trace .
Jeg forstår på medsendte referat, offentliggjort på DG Santé hjemmeside i går , at der har fundet et møde sted med
Kommissionen den 18 september her i Danmark med et efterfølgende møde hvor dele af importører- og grossister
af tobaksvarer deltog.
Tobaksindustrien og dens medlemmer er, som producenter i Danmark, meget optaget af Track and Trace
problematikken som vi aktuelt bruger endog meget store ressourcer på at forberede os til.
Vi er derfor noget forundret over, ikke at være blevet inviteret til den del af arrangement som vedrørte stake
holders og hører gerne nærmere om baggrunden herfor –gerne ved et møde.
Med venlig hilsen
Jens Hennild
Direktør, Cand.jur.
Tobaksindustrien
Vesterbrogade 1L,2.sal.
1620 København V
Telefon: +45 39 62 68 99
Mobil: +45 20 35 12 99
E-Mail:
[email protected]
1
24