Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1985092_0001.png
DETTE ER EN VISNING
København den 9. maj 2016
Sundheds- og Ældreministeriet
Center for Primær Sundhed, Ældrepolitik og Jura
Holbergsgade 6
1057 København K
Sendt per e-mail til
[email protected] med kopi til [email protected]
Høringssvar vedrørende udkast til bekendtgørelse om grænseværdier, sundhedsadvarsler og
alderskontrolsystem m.v. af tobaksvarer m.v.
Kære Erich Erichsen
Først og fremmest vil vi gerne takke for muligheden for at kommentere på nærværende udkast til
bekendtgørelse. Vi har dog ingen yderligere kommentarer.
Med venlig hilsen
Thomas Aarestrup Jepsen
Manager Corporate Affairs
Philip Morris ApS
Weidekampsgade 14A, 3.
2300 København S
Mobil: +45 31 15 48 71
[email protected]
1
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985092_0002.png
København den 9. maj 2016
Sundheds- og Ældreministeriet
Center for Primær Sundhed, Ældrepolitik og Jura
Holbergsgade 6
1057 København K
Sendt per e-mail til [email protected] med kopi til [email protected]
Høringssvar vedrørende udkast til bekendtgørelse om kvalitet, mærkning, alderskontrolsystem og reklame
m.v. af elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere m.v.
Kære Erich Erichsen
Først og fremmest vil vi gerne takke for muligheden for at kommentere på nærværende udkast til
bekendtgørelse.
Philip Morris ApS konstaterer, at regeringen med dette udkast implementerer dele af Europa-Parlamentets og
Rådets Direktiv 2014/40/EU af 3. april 2014. Vi har bidt mærke i, at man flere steder i bemærkningerne
understreger, at man ikke ønsker at overimplementere. Det er fuldt forståligt, da direktivet i store træk
afspejler det mandat, Europaudvalget gav til forhandlingen af dette i 2013.
Vi har en enkelt bemærkning i forhold til reklameforbuddet vedr. e-cigaretter. Vi vil blot for god ordens skyld
konstatere, at man med denne regulering går videre end Tobaksvaredirektivet foreskriver, idet direktivet ikke
lovgiver om reklame. Vi er dog opmærksomme på, at det skyldes man i Danmark i forvejen har en strengere
lovgivning end andre EU-lande på cigaretområdet, og man således har videreført denne til e-cigaretter.
Vi mener man grundlæggende bør overveje om ikke der kan være skadesreducerende begrundelser for at
lempe lovgivningen for e-cigaretter sammenlignet med den, der eksisterer for konventionel røgtobak. Dette
kunne evt. give sig til udtryk i en lovgivning, der i højere tillader at kommunikere om eksempelvis e-cigaretter
eller andre produkter, der er potentiel skadesreducerende direkte med eksisterende rygere og/eller
nuværende brugere af e-cigaretter. På den måde kunne man accelerere en udvikling, der kan flytte
eksisterende rygere, der ikke ønsker eller ikke har formået stoppe med at ryge, over på produktyper, der alt
andet lige har vist et potentiale for at reducere skadesvirkningerne ved rygning.
Med ovenstående in mente kvitterer vi for, at man fra dansk side har gennemført en én-til-én implementering
af direktivet dels i lovforslaget dels i de efterfølgende bekendtgørelser.
Jeg står naturligvis til rådighed, såfremt ovenstående måtte give anledning til spørgsmål eller behøver
yderligere uddybning.
Med venlig hilsen
Thomas Aarestrup Jepsen
Manager Corporate Affairs
Philip Morris ApS
Weidekampsgade 14A, 3.
2300 København S
Mobil: +45 31 15 48 71
[email protected]
2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985092_0003.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: Primær Sundhed, Æl-
drepolitik og Jura
Sagsbeh.: SUMEER
Koordineret med:
Sagsnr.: 1608300
Dok. nr.: 163014
Dato: 30. august 2016
REFERAT AF MØDE
Møde med Tobaksproducenterne
Dato for møde
30. august 2016
Deltagere
Katrine Ring, SUM
Patrick Kofod Holm, SUM
Erich Erichsen, SUM
Louise Feilberg, Tobaksproducenterne
Ulrik Christian Boesen, JTI Denmark A/S
Charlie Stjerneklar, Phillip Morris ApS
Ralf, British American Tobacco
Referat
Tobaksproducenterne præsenterede deres synspunkter i forhold til Track and Trace. Over-
ordnede kunne industrien oplyse, at de stort set var enige om alt i forhold til Track and
Trace.
Tobaksproducenterne kom med fem nedslagspunkter:
1. Åbne standarder
Industrien skal selv have mulighed for at vælge leverandør og udvikle systemet. Systemet
skal gerne sammentænkes med lignende systemer i forhold til bl.a. sko og medicin.
2. Banderoler fungerer i dag
En fremtidig løsning skal gerne være en løsning som både kan fungere med og uden ban-
deroler. Man skal således kunne vælge om man vil fortsætte med banderoler eller køre
uden.
”Unik identifier” skal ikke sidde på bandarolen. Banderoler og identifier er to forskellige
ting.
Løsningen for cigaretter og cigarer behøver ikke nødvendigvis være den samme.
3. Omkostningsoptimering
Der kan udvikles et meget omkostningstungt system. Der skal være fokus på at det man
kommer til at gøre med ikke skal være omkostningstungt. Derfor skal der ikke etableres et
monopolsystem.
4. Timeline
Tidsplanen er meget stram. Man kan overveje at starte med de store mærker som en
indslusningsløsning.
5. Simplicity
Der er mange produkter på markedet, så systemet skal være så enkelt som muligt.
3
1
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
SUM redegjorde for den forventede tidsplan samt orienterede om at arbejdet med Track
and Trace vil ske i et samarbejde mellem Skatteministeriet, SKAT, Sundheds- og Ældremi-
nisteriet, Sundhedsstyrelsen, Erhvervs- og Vækstministeriet og Sikkerhedsstyrelsen.
Tobaksproducenterne gjorde opmærksom på, at man havde mange eksperter til rådighed,
som vil kunne hjælpe med viden på området.
Side 2
4
2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985092_0005.png
DETTE ER EN VISNING
5
1
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985092_0006.png
DETTE ER EN VISNING
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Sundheds- og ældreministeren
Tobaksindustrien
Vesterbrogade 1E, 3.tv.
1620 København V
E-mail: [email protected]
Dato: 12. december 2016
Enhed: Ældre og det Nære Sam-
menhængende Sundhedsvæsen
Sagsnr.: 1610831
Dok. nr.: 247145
Kære Jens Hennild
Tak for din henvendelse af 30. november 2016 i forbindelse med min tiltrædelse som
sundhedsminister.
Først vil jeg forsikre dig om, at mit ministerium sammen med Skatteministeriet og Er-
hvervsministeriet (Sikkerhedsstyrelsen) er meget opmærksomme på sagen vedrøren-
de den kommende udrulning af systemer for sporbarhed og sikkerhedsfeature i for-
hold til tobaksvarer. Det er en sag, som følges og koordineres tæt de tre ministerier
imellem.
Ligeledes ved jeg, at der har været afholdt et møde mellem Tobaksindustrien, Skat-
teministeriet og Sundheds- og Ældreministeriet, hvor I har haft lejlighed til at fremfø-
re jeres synspunkter. Ministerierne vil i forbindelse med det videre arbejde være op-
mærksomme på de danske producenter, og de nicheprodukter som produceres her i
landet.
Jeg vil give jer ret i, at tidslinjen for arbejdet begynder at blive ret stram, hvilket mit
ministerium allerede har fremført overfor Kommissionen ved flere lejligheder. Dette
skyldes, at Kommissionens arbejde flere gange er blevet forsinket - af forskellige år-
sager. Der er dog ikke udsigt til, at Kommissionen kommer til at ændre datoerne for,
hvornår lovgivningen skal træde i kraft.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
6
1
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985092_0007.png
DETTE ER EN VISNING
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Vedhæftede filer:
Kære Jens Hennild
Grith Strøbæk
12. december 2016 21:59
'Jens Hennild'
Vedr. Tillykke mail til Sundhedsministeren
Ministersvar til Jens Hennild.pdf
Se venligst vedhæftede svar på din henvendelse fra sundhedsminister Ellen Trane Nørby.
Med venlig hilsen
Grith Strøbæk
Ministersekretær
Direkte tlf. 7226 9405
Mobil tlf. 2527 5617
Mail:
[email protected]
Sundheds- og Ældreministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
Tlf. 7226 9000
Fax 7226 9001
www.sum.dk
Fra:
Jens Hennild [mailto:[email protected]]
Sendt:
30. november 2016 17:42
Til:
DEP Sundheds- og Ældreministeriet
Emne:
Tillykke - mail til Sundhedsministeren
Kære Ellen Trane Nørby
Tillykke med udnævnelsen til Sundhedsminister. Vi ser frem til et godt samarbejde.
Tobaksindustrien repræsenterer danske producenter af pibetobak, cigarer, rulletobak og røgfri tobak.
Foreningens medlemmer er verdensledende inden for nicheproduktkategorierne pibetobak og cigarer og har
alle hovedsæde og produktion i Danmark. Tobaksindustriens medlemmer beskæftiger globalt godt 8.000
medarbejdere og eksporterer årligt for 1,3 mia. kr. til mere end 100 lande, herunder til samtlige EU-lande.
7
1
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
DETTE ER EN VISNING
Vi har med stor tilfredshed noteret os regeringsgrundlagets erhvervsvenlige linje og respekt for, at gode
rammevilkår for de danske virksomheder er en forudsætning for velfærdssamfundet.
Netop med rammevilkårene har vi aktuelt en væsentlig udfordring. Som producenter af produkter, som
rummer en sundhedsfare er vi helt naturligt genstand for en tæt regulering. Seneste skud på den stamme er
Tobaksvareloven fra juni 2016 som implementerede Tobaksvaredirektivet fra 2014.
Men en tæt regulering og et højt sundhedsniveau er ikke nødvendigvis modsætninger til gode ramme vilkår –
såfremt reguleringen tager de nødvendige hensyn til virksomhederne.
Det må vi desværre konstatere, at EU’s håndtering af direktivets implementering ikke har gjort. Først ganske
kort tid før direktivet skulle træde i kraft, blev Kommissionen færdig med de centrale udfyldende tekniske
regler, som var afgørende for virksomhedernes forberedelse. Forsinkelsen betød, at de danske virksomheder
måtte foretage millioninvesteringer delvis i blinde for at være klar, samt at de har måtte bruge unødigt mange
ressourcer på omstilling af produkter og produktion.
Det har været en proces, som ikke tjener EU og EU systemet til ære, og som bør stå som lærerbogseksempel på
hvordan noget ikke bør gøres.
Vi er imidlertid bekymret for, at den forestående udrulning af et sporings og sikkerheds featuresystem for
tobaksvarer, som er en del af det førnævnte direktiv, meget vel kan blive en gentagelse af den uacceptable og
virksomhedsfjendske implementeringsproces vi netop har været igennem.
Dels er der igen udsigt til at EU ikke gør sit eget lovarbejde færdigt tidsnok til at virksomhederne for en rimelig
frist til at gøre sig klar (reglerne skal træde i kraft pr. 20 maj 2019 for cigaretter og rulle tobak og i 2024 for
øvrige produkter).
Dels er vi meget bekymrede for, om reglerne bliver udformet således, at de også umiddelbart er anvendelige
for virksomheder, som de danske der ikke fremstiller de meget homogene cigaretter, som er reglernes
egentlige fokus, men derimod produkter som fremstilles i små mængder, i mange varianter og i et utal af
emballageformer, og som i øvrigt ikke i noget nævneværdigt omfang er genstand for den ulovlige handel med
tobaksvarer som reglerne søger at forebygge.
Vi er endvidere stærkt bekymret for at de danske virksomheder påføres unødvendige eller uproportionale
omkostninger og dermed taber konkurrencekraft uden, at der er en tilsvarende sundhedsmæssig gevinst
herved. Det skyldes bl.a. markedets sammensætning. Mere end 85 pct. af tobaksmarkedet i EU dækkes af 4
store selskaber. Ca. 270 andre virksomheder – herunder de danske dækker de resterende få procent. Og de
tobakskategorier hvor de danske virksomheder har en særlig styrke dækker under 2 pct. af det samlede EU
forbrug.
Det er således oplagt, at virksomheder som de danske vil blive stillet helt urimeligt i konkurrencen, såfremt
omkostningerne ved det kommende system ikke afspejler de enkelte virksomhedernes andel af det samlede
tobaksmarked i EU. Netop princippet om fordeling af omkostninger efter virksomhedens samlede
markedsandel som sikrer en fair byrdefordeling og konkurrence, er grundstenen i gebyrregler for
indberetninger fra tobaksproducenter og importører iht. Tobaksvareloven.
8
2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985092_0009.png
DETTE ER EN VISNING
Vi skal opfordre til at Danmark proaktivt søger at påvirke arbejdet med og indholdet af EU reglerne og skal i
den forbindelse kvittere for dialogen med dit ministerium herom.
Vi står selvsagt til rådighed for en uddybning af vores synspunkter og meget gerne ved et møde.
Med venlig hilsen
Jens Hennild
Direktør, Cand.jur.
Tobaksindustrien
Vesterbrogade 1E,3.tv.
1620 København V
Telefon: +45 39 62 68 99
Mobil: +45 20 35 12 99
E-Mail:
[email protected]
9
3
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
From:
Sent:
To:
Subject:
Maria Krüger Torp
Mon, 11 Sep 2017 13:38:04 +0000
Rikke Skaarup Schjødt
Stempelmærker
Som lovet
Venlig hilsen
Maria Krüger Torp
Direktør
26 25 62 30⎪[email protected]
Tobaksproducenterne⎪Rådhuspladsen
16⎪1550 København V⎪www.tobaksproducenterne.dk
10
1
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985092_0011.png
Industry position on tax stamps for cigarette packs.
A Discussion Paper for the members of Indirect Tax Expert Group in DG TAXUD, European Commission
British American Tobacco, Imperial Brands, Japan Tobacco International and Philip Morris International would like
to offer their comments regarding the need for a change in Member States tax stamp regimes for tobacco products
under the Directive 2014/40/EU (Tobacco Products Directive - TPD).
Current situation in the EU
-
-
22 out of 28 Member States use tax stamps. Exceptions are: Austria, Cyprus, Finland, France, Sweden, and
United Kingdom.
Member States regulations define the size and, in some cases, placement of the tax stamps. In many Member
States there is a further requirement that stamps must be broken on opening of the pack.
Changes brought by TPD
-
-
As of 20
th
May 2019, Pictorial Health Warnings will be required to move to the top of the packs and the existing
derogation for tax stamps placement will expire.
As Health Warnings cannot be obstructed by the tax stamps, most Member States will need to modify their
existing tax stamps regulations.
Industry Constraints created by TPD
We have analyzed the TPD requirements and realized that the changes needed will require substantial modifications
in our manufacturing processes and also in the sizes and placement of the tax stamps.
Positioning of the tax stamps on cigarette packs
Practically, there are only two possibilities for the positioning of the tax stamp under TPD2 on box packs:
1. Lateral side of the pack above the health warning.
2. Back of the pack below the health warning.
If the stamps must be broken on opening there is only one possibility per pack configuration: on lateral side above
health warning.
Our recommendation on positioning is:
As long as the positioning is in line with the TPD requirements mentioned above, manufacturers should be free
to choose the placement of tax stamps. Ideally, the requirement to break on opening should no longer apply. If
breakage is required this can be changed to a requirement
that stamps must not be able to be removed without
being damaged (which is already the case in some member States such as Denmark).
With today’s glues even
stamps positioned on the back of the packs cannot be removed without being damaged thus rendering them
useless.
Size of tax stamps
Currently there are no harmonized sizes and Member States use a multitude of different widths and lengths. Due
to the limitations on placement and in particular in the event needing to use the lateral location, most existing tax
stamps sizes will no longer be possible.
1
11
1
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985092_0012.png
In this case our analysis recommends two different sizes of tax stamps to accommodate the two remaining sizes of
cigarette packs.
Recommended two sizes of the tax stamps made available for cigarette packs in all Member States:
a.
16mm x 32mm
(width x length)
b.
12mm x 32mm
Annex: visual of possible tax stamps locations
Q&As:
Q 1: Does this suggestion cover cigarettes only? What about other tobacco products?
A:
This recommendation is only for most usual formats of cigarette packs which are much more homogenous
in their shape and size. Other tobacco products are available in different types of packaging (boxes, cylindrical
2
12
2
HEALTH
WARNING
HEALTH
WARNING
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
cans, pouches etc.) across the EU and for most of them the existing tax stamps requirements will not have to
be changed.
Q 2: How long does it take to adapt manufacturing process to the new requirements?
A:
Ordering of new equipment to reposition tax stamps and handle new stamp sizes must begin from Q2 this
year so clarity on the subject is required by mid-2017 at the latest.
Q 3: How will the tax stamps be affected by TPD Art 16 that requests that all unit packets of tobacco products
to carry a tamper proof security feature, composed of visible and invisible elements?
A:
As stated in TPD Article 16, tax stamps may be used as a security feature if they comply with the requirements
set in the Commission Implementing act, which should be drafted by the end-2017.
Q 4: Do you support a further derogation past 2019 to change the positioning of the tax stamps?
A:
We believe that if Member States can decide quickly on the new tax stamps sizes, by mid-2017 at the very
latest, there will be sufficient time for all manufacturers to order new equipment and make the necessary
adjustments to their production machinery.
Q 5: Would you like to receive new sized stamps earlier?
A:
Whilst we need to know the new sizes of stamps as soon as possible for manufacturing planning purposes,
ideally the new stamps will be available from end 2018 so make the transition by 20
th
May 2019. If Member
States wish to make the transition earlier it will create a new set of complications as ideally the industry will
need 24 months to make all the required adjustments (new parts ordering, installation, trial etc.)
3
13
3
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985092_0014.png
Anja Gade Andersen
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Vedhæftede filer:
Sascha Maria Löwenstein <[email protected]>
13. september 2017 18:26
Rikke Skaarup Schjødt; Maria Stuhde; Julie Holte Kristensen (EM - DEP); Lærke
Bojsen-Møller
Andreas Jull Sørensen; Jan Møller Mikkelsen
Input fra Tobaksindustrien vedr. Track & Trace
Tobaksindustriens ønsker til ændringer track and trace -september 20171.ODT
Kære alle,
Hermed fremsendes Tobaksindustriens input til vort møde i morgen, da Jens Henild ikke har mulighed for at være til
stede ved mødet.
Med venlig hilsen
Sascha Maria Löwenstein
Jurist
Direkte: +45 33 73 20 94
Mobil: +45 25 43 16 61
E-mail: <mailto:[email protected]> [email protected]
Sikkerhedsstyrelsen
Nørregade 63
6700 Esbjerg
Tlf.: +45 33 73 20 00
<http://www.sik.dk/> www.sik.dk
1
14
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
Denne e-mail og enhver vedhæftet fil er fortrolig. Hvis ikke du er den rette modtager, bedes du venligst omgående
kontakte os og derefter slette e-mailen og enhver vedhæftet fil. På forhånd tak.
<https://www.facebook.com/Sikkerhedsstyrelsen>
<https://www.linkedin.com/company/sikkerhedsstyrelsen>
2
15
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
Tobaksindustriens ønsker til ændringer generelt :
Tobaksindustrien finder grundlæggende at det foreslåede system går videre end påkrævet og hjemlet i direktivet. Herved
bidrager det yderligere negativt til de disproportionale omkostning som art 15 og 16 i sin rene form, påfører virksomheder
som de danske virksomheder. Det vil sige niche producenter med begrænset volumen men kompliceret
produktionsprocesser og med produkt typer som helt overvejende ikke er genstand for illegal handel overhovedet og
dermed uden for reglernes kerneområde : forebyggelse af ulovlig handel med tobak.
Tobaksindustrien er også bekymret for, at det foreslåede system (utilsigtet?) kan ændre konkurrencesituationen på
distributionsmarkedet og detailhandlen til skade for virksomheder som de danske. Da markedets største spillere i kraft af
deres økonomiske formåen og enorme antal produktenheder hvorpå fast omkostninger kan spredes ud ,stilles relativt
bedre samt gives nye muligheder for at positionere sig i distributionen og handel på bekostning af de mindre spillere.
1) Eksport af produkter bør ikke omfattes af et krav om Track and trace. Det nuværende EMCS system i forbindelse med
eksport må anses for tilstrækkeligt og proportionalt henset omfanget af et muligt misbrug og det samlede billede for illegal
handel med tobak.
Subsidiært:
1.a.Eksport af tobaksprodukter som ikke er fabriksfremstillede cigaretter bør ikke omfattes af et krav om Track and trace
1.b.Eksport af cigarer, cigarillos pibetobak og røgfri tobak bør ikke omfattes af et krav om track and trace
1c. Hvis eksport omfattes, bør dette først ske 5 respektive 10 år efter FCTC protokollen er trådt i kraft således at EU
virksomheder ikke stilles ringere end virksomheder i andre protokollande. (5 år for cigaretter og Fine cut og 10 år for øvrige
tobaksprodukter jf. art 8 i FCTC protokollen)
2) Der bør ikke anvendes UI på aggregeringsniveau. Derimod bør der anvendes almindelige aggregeringsværktøjer (GS1
standard) til sammenfatning af de indeholdte UI’ere. Direktivet stiller ikke krav om UI’er på aggregeringsniveau.
3) Virksomhederne bør alene give oplysninger svarende til dem en EO skal afgive i forbindelse med anmodning om UI til
aggregering. Begrundelse: virksomheden har ofte ikke de krævede oplysninger på anmodningstidspunktet. Hertil kommer
et praktisk behov for fleksibilitet –f.eks. anvendelse af en anden maskinen end den som står i ansøgningen grundet dennes
nedbrud. I stedet bør virksomheden selv paapoefe Ui éren og senere indrapportere, de ønskede oplysninger senest i
forbindelse med at varen udscannes af virksomheden. Vi hilser det ioevrigt velkommen at UI kan udstedes med 6
måneders gyldighed.
4) Der bør ikke stilles krav om anti tampering udstyr i tilknytning til track and trace. Det er ikke hjemlet i direktivet. Vil være
uforholdsmæssigt dyrt for OTP industrien grundet dens mange produktionslinje og begrænsede antal produktenheder.
5) Systemet bør bygge på GS1 standarder.- uklart hvorvidt dette er tilfaeldet
6)Kommissionen mangler fatalt at levere paa et helt centralt element i forhold til deres hjemmel og opgavebeskrivelse:–
nemlig hvordan der sikres interoperabilitet i det meget komplcerede system med mange aktoerer som foreslaas. Som det
fremgaar af f.eks art 29 2 og 3 er det overladt til en tredjemand – in casu den som skal staa fordriften af den secondary
repository og Router at saette de standader som sikre operabiliteten. Det var saadan set det som var Kommissionen
opgave ! Praktisk betyder dette at de tidspunktet for de naermere tekniske detailer udskydes paa ubetsemt tid ( jf. art 31
skal det blot vaere testklart pr. 1 marts dvs. ganske kort tid foer virksomhederne skal begynde.)Dette er selvklart helt
16
1
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
uakseptabelt og ogsaa dybt problematisk at en vigtig opgave henlagt til Kommissionen, nu ”uddelegeres” formentlig pga.
(selvpaafoert) tidsnoed. Set fra de danskevirksomheders side bliver det yderligere problematisk af, at man naeppe kan
fortaenke den der skal staa for sek.resp.,at skelne til, hvordan ca. 85 pct. af markedet griber eller vil gribe sagen an- dvs. de
tekniske og udstyrsmaessige loesninger som de 4 store cigaretselskaber vil anvende. Det betyder at virksomheder som de
danske bliver overset i fastsaettelsen og deres behov ikke imoedekommes saaledes som det burde vaere Kommissionens
opgave at sikre . Videre er der oplagt mulighed for at de 4 store kan bringe sig i en (utilsigtet) forbedret
konkurrencesituation gennem deres indflydelse paa fastsaettelsen af de teksniske standarder.
Et andet eksempel paa at Kommissionen har brugt mere tid paa at opfinde og udbygge et system snare end at fastsaette
tekniske standarder for det som er beskrevet i art 15, er art 36 hvor det overlades til forskellige at fastsaette
sikkerhedsprotokoller – et omraade med betydelig risiko for at der vil opstaa tekniske problemer naar mange aktoerer skal
fungere sammen.
Kommissionen boer tvinges tilbage til arbejdsbordet og selv loese den opgaeve som de er blevet paalagt i Direktivet,
saaledes at medlemslandene i overensstemmelse med vedtagelsesreglerne, har praktisk mulighed for at vurdere og tage
stilling til resultat ligesom med de oevrige elementer i udkastene.
Endelig boer der peges paa at der ikke er nogen oekonomisk kontrol med driftherren af sek.resp. Som om nogen er et
reelt monopol. Der mangler saaledes en mekanisme som sikre en kostægte pris for driften af den sekundere repositoty
system Omkostningerne kan ifølge udkastet direkte påføres industrien uden at den i øvrigt – i modsætning til prim repos.
har mulighed for at ”stemme med fødderne” – dvs. skifte til en anden leverandør, hvis omkostningerne er for høje .
7) bestemmelsen om at der kun må være OPT produkter på markedet efter 20. maj 2025 som opfylder T/T kravene bør
ændres til 20 maj 2026.I modsat fald tvinges cigar og pibetobaksproducenterne til at påbegynde produktionen med T/T et
til to år før direktivets dato 20 maj 2024 såfremt man vil undgå at skulle tilbagetage større mængder af sine produkter fra
handlen og grossister Det skyldes at den pågældende type produkter typisk har en lang ”hyldelevetid”/langsom
omsætning .
8) SF : stærkt beklageligt for en eksportindustri som den danske at der vælges en løsning som kan betyde op til 28(27)
forskellige varianter. Yderligere tankevaekkende da direktivets formaal ( og hjemmel)er at fremme det indre marked for
tobaksvarer.
10) Kommissionen opfordres til i god tid inden vedtagelsen at fremlægge mere præcise oplysninger om de forventede
omkostninger ved etablering og driften af T/T systemet. Oplysningerne bør skelne mellem a) cigaretter b) fine cut c) OTP .
Forslag til ny ”SME definition” og hvad den boer bruges til:
Set fra et rent dansk (og svensk) synspunkt kunne det være nærliggende at bruge tobakskategorier som sondring. Det
skyldes at ingen af de to landes virksomheder som bekendt producerer cigaretter
Men såfremt der skal findes en bred koalition blandet lande med en beskyttelsesværdig national tobaksindustri( lande
som DE. HUN;BE;GRE;NL, LUX mfl.) er det næppe acceptabelt da f.eks. såvel tyske , hollandske , Ungarske mfl. nationale
virksomheder også producerer cigaretter.
En sondring som er produktneutral men som understreger virksomhedens (begrænsede) omfang i størrelse og
markedsandel af det samlede EU tobaksforbrug kunne være at lægge antallet af (forventede) UI på årsbasis til grund .
17
2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
En grænse på 400 mio. IU pr. år pr. virksomhed vil imødekomme de danske behov. Det skal anbefales at bruge en anden
betegnesle end SME . En ny retvisende betegnesle kunen vare ”Exposed Manufacture” EM.
Ønsker til undtagelser for ”EM ” ud over den i §34 nr 4 nævnte
De oenskede fritagelser er alle inden for de rammer som art 15 og 16 saetter .
1 ) Friholdelse for omkostninger ved etablering og driften af sek.rep/Router
2)
Videre adgang til selv at paafoere oplysningerne paa Uiéren (jf. pkt. 3 ovenfor)
3)
Ikke krav om anvendelse af Anti tamperingudstyr
4) 2 års gennemsalgstid til clean market
5) Ikke krav om anvendelse af UI på aggregeringsniveau.
6) Ikke krav om anvendelse af T/T paa varer til eksport -saafremt dette ikke loeses generelt ,herunder med en
tidsmaessig udsaettelse svarende til FCTC fristerne paa 5 og 10 aar.
Jh. September 2017
18
3
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985092_0019.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
REFERAT AF MØDE
Dato:
[Brevdato]
Enhed:
[Ansv. enhed]
Sagsbeh.:
[Adressatkode]
Sagsnr.:
[Sagsnr.]
Dok. nr.: [Dokumentnr.]
Dato for møde
14. september 2017
Deltagere
Fra SUM:
Andreas Jull Sørensen
Rikke Skaarup Schjødt
Anja Gade Andersen
Fra SIK:
Sascha Löwenstein
Fra SMK:
Maria Stuhde
Fra EM:
Lærke Bojsen-Møller
Industrien:
Maria Krüger Torp, Charlie Stjerneklar, Ralf xx, XXX
Michael Drest Nielsen, Mette xxx
Referat
Tobaksinteressenterne præsenterede deres synspunkter i forhold til Track’n Trace og
mere specifikt kommissionens udkast til Implementing regulation (EU) of xxx on technical
standards for the establishment of a traceability system for tobacco products (herefter
Trace system) relateret til artikel 15 i TPD.
Følgende punkter blev peget på:
1) Eksport ønskes fritaget for at omfatter krav om track and trace. EMCS-systemet
bør kunne håndtere dette.
2) Artikel 11: Systemet bør bygge på GS1 standarder.
3) Artikel 33 i Udkast til Trace system bør slettes, da det ikke er muligt at levere bl.a.
fakturaer ved bestilling af UI’er. Desuden for mange spørgsmål, der skal kunne
besvares ved bestilling af UI’er.
4) Artikel 9: pkt. 3: Vigtigt for industrien, at det præciseres, at ID-issuer kan provide
både elektroniske og printede UI’er.
5) Nervøsitet om potentielt monopoltilstand for ID-issuer.
19
1
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
6) Ikke UI på aggregeringsniveau.
7) ISO-standarder
SUM indtog en lyttende position, og udtalte sig ikke om specifikke holdninger til emnet.
Side 2
20
2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985092_0021.png
From:
Sent:
To:
Subject:
Maria Krüger Torp
Fri, 15 Sep 2017 07:19:34 +0000
Rikke Skaarup Schjødt
SV: Mine kontaktoplysninger - som lovet
Hej Rikke
Det kan du tro. Jeg sender kontaktoplysningerne videre, og her er nogle retur fra i går:
Ulrik Boesen,
Japan Tobacco International,
tlf. 30 32 07 38.
[email protected].
Ralf Ploufmann-Olsen,
British American Tobacco, tlf. 61 20 27 97.
[email protected].
Jeg vedhæfter også lige det udleverede dokument fra i går, så I også har en elektronisk udgave
God weekend når du kommer så langt
Venlig hilsen
Maria Krüger Torp
Direktør
26 25 62 30⎪[email protected]
Tobaksproducenterne⎪Rådhuspladsen
16⎪1550 København V⎪www.tobaksproducenterne.dk
Fra:
Rikke Skaarup Schjødt [mailto:[email protected]]
Sendt:
14. september 2017 16:48
Til:
Maria Krüger Torp <[email protected]>
Emne:
Mine kontaktoplysninger - som lovet
Vil du videresende til dit ”crew”, tak
OG vil du være sød at sende en mail med navne på deltagerne. Jeg fik kun Charlie Stjerneklars kort, tak.
Rikke Skaarup Schjødt
Fuldmægtig
Afdelingen for Ældreområdet og det Nære, Sammenhængende Sundhedsvæsen
Direkte tlf. 7226 9535
Mail:
[email protected]
Sundheds- og Ældreministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
Tlf. 7226 9000
Fax 7226 9001
www.sum.dk
21
1
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985092_0022.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed:
AELSAM
Sagsbeh.: DEPRSC
Sagsnr.: 1802310
Dok. nr.: 561626
Dato: 22-01-2018
REFERAT AF TELEFONSAMTALE
telefonnotat: Philip Morris om deputation
Dato for samtalen: 22.01.2018
Samtalen er mellem: Repræsentant for Philip Morris, Thomas Aarestrup Jepsen og Rikke
Skaarup Schjødt, AELSAM.
Indhold:
PM fortæller:
PM skal foretræde for Sundheds- og Ældreudvalget d. 23.01.2018. PM tilbyder ligele-
des at mødes med kontoret, hvis jeg ønsker at blive sat ind i det, som SUU får præsen-
teret.
PM står ligeledes til rådighed, såfremt kontoret for spørgsmål fra SUU efterfølgende.
AELSAM:
Takker for tilbud om at mødes, men afslår. Vurderer ikke relevant at mødes, da refe-
rat kan fås af ministeren, hvis interessant.
Skal der foretages en handling på bagrund af samtalen?
- Afventer, om der skulle komme spm. fra medlemmer i SUU.
22
1
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
Program for besøg hos Mac Baren
Porthusvej 100, 5700 Svendborg
23 marts 2018
9:30: Velkomst og præsentation
9:45: Overordnet gennemgang af Track and Trace systemet samt Security Feature, herunder komponenter.
10:00 :
Mac Baren som produktionsvirksomhed
Beskrivelse af et totalt forløb med Track and Trace, Security features for produktion og håndteringen
heraf, såvel af produkter til ordre som til lager. Herunder bl.a.:
    Ordreoptagelse
(herunder check af købers registrering som E.O. mv.)
    Bestilling
af UID/SF
(planlægning pga. bl.a. maskine og rutevalg).Brug af aggregerede
UID’er
    Besigtigelse
af produktionslinjerne , hvor/hvordan udstyrer ( printer/anti tampering device mv.
fysisk skal passes ind i produktionens flowet. Aggregering og pakning. Placering
af UID og SF’er på
pakninger
 
Besigtigelse af lager/plukning /afsendelse (evt. nye aggregeringer mv.)
    Etablering
af primary repository
og ”eget- skygge syste ”
    Aftale
med UID provider (s)
    Indberetning
af økonomiske oplysninger
    Krav
til transportør mv. /flytning af varer, i DK og til eksport) og handlen
–herunder
håndtering af
varer ed og ude UID’er.
    Kalibrering
og test af system når Secondary repository er på plads og har lavet data dictionary mv.
11:30 Mac Baren som Grossist
    Modtagelse
og håndtering af varer fra andre producenter
    Ordre
/plukning/ afsendelse /fakturering mv.
    Rapportering
via Router. Mv.
12:30 Arbejdsfrokost og opsamling
14:00 Forventet afslutning.
Deltagere:
Mac Baren: Adm. Direktør Jarl Freiesleben,
STG :Fabriksdirektør Søren Ørskov, STG Holstebro
Assens Tobaksfabrik: Direktør Alex Gundersen.
Tobaksindustrien: Jens Hennild
Sikkerhedsstyrelsen: Lars Møller Mortensen, Sascha Lövenstein og Signe Winther Jensen.
Skat:
Sum:
23
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985092_0024.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed:
AELSAM
Sagsbeh.: DEPMRAL
Sagsnr.: SJ-STD-DEPMRAL
Dok. nr.: 635480
Dato: 12-06-2018
REFERAT AF TELEFONSAMTALE
Henvendelse fra Tobaksindustrien ifm. SUU alm. del spm. 964
Dato for samtalen: 12.06.2018
Samtalen er mellem Jens Hennild, direktør for Tobaksindustrien, og Maria Ramskov Lar-
sen, AELSAM.
Indhold:
Tobaksindustrien:
Direktør for Tobaksindustrien , Jens Hennild, henvender sig vedr. SUU alm. del spm. 964. I
forbindelse med besvarelsen af SUU alm. del spm. 964 har Sundhedsstyrelsen informeret
firmaet V2 Tobacco om, at Sundhedsstyrelsen vil udlevere materiale til Sundhedsministe-
riet vedr. en sag, som Sundhedsstyrelsen havde rejst over for V2 Tobacco omkring et tyg-
getobak-produkt fra firmaet.
Vil gøre departementet opmærksom på en overvejelse omkring, om der kan være grund til
at sondre mellem generelle henvendelser (når tobaksindustrien selv henvender sig) og sa-
ger som Sundhedsstyrelsen selv har rejst over for industrien, når der skal udleveres mate-
riale til FT i forbindelse med besvarelsen af spm. 964.
Har ikke noget imod at materialet offentliggøres.
AELSAM:
Oplyser at jeg ikke er bekendt med den omtalte sag.
Oplyser at jeg vil orientere den relevante sagsbehandler om henvendelsen.
24
1
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985092_0025.png
From:
Rikke Skadhauge Seerup
Sent:
Thu, 12 Jul 2018 08:19:28 +0200
To:
Anja Gade Andersen;Charlotte Robson Overby
Subject:
VS: HØRING: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om lægemidler og lov om
forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år - Frist den 13. august 2018
Fra:
Mette Nygaard <[email protected]>
Sendt:
11. juli 2018 11:19
Til:
Rikke Skadhauge Seerup <[email protected]>
Cc:
Peer Dyhr <[email protected]>
Emne:
SV: HØRING: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om lægemidler og lov om forbud mod salg af
tobak og alkohol til personer under 18 år - Frist den 13. august 2018
Hej Rikke – tak for muligheden for at indgive høringssvar.
Vi har ikke nogen kommentarer.
Jeg ønsker dig en dejlig sommer.
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen
Grüβen
Mette Nygaard
Executive Secretary
HOUSE OF OLIVER TWIST A/S
Børstenbindervej 1
DK-5230 Odense M
www.oliver-twist.com
T: +45 66 15 71 17
D: +45 63 10 01 82
This e-mail (including any attachment) may contain confidential information, and is intended for the addressee(s) only. No one else is
authorized to read, store, copy, alter, forward or otherwise use or disclose any part of it in any form.
This e-mail does not necessarily represent the policies, practices, intentions or conclusions of House of Oliver Twist A/S. If you have
received this e-mail in error, please forward it immediately to [email protected] and then delete it unread. Thank you.
Fra:
Rikke Skadhauge Seerup [mailto:[email protected]]
Sendt:
9. juli 2018 12:45
Til:
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
25
1
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985092_0026.png
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
Ældreforum Institutionspostkasse <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
DKetik
Institutionspostkasse <[email protected]>; Det Etiske Råd kontakt <[email protected]>;
[email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Lægemiddelstyrelsen DKMA <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Sundhedsstyrelsen Institutionspostkasse <[email protected]>;
[email protected];
SIS Institutpostkasse
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected];
'[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]';
'[email protected]'; '[email protected]';
'[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]';
'[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]';
'[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]';
'[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]';
'[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]';
'[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]';
'[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]';
'[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]';
'[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]';
'[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]';
'[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]';
'[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]';
'[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]';
'[email protected]';
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
Mette Nygaard <[email protected]>;
26
2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985092_0027.png
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; VEU-
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; post@skole-
foraeldre.dk; [email protected]
Cc:
Charlotte Robson Overby <[email protected]>; Anja Gade Andersen <[email protected]>; Anna Skat Nielsen
<[email protected]>; Katrine Ring <[email protected]>
Emne:
HØRING: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om lægemidler og lov om forbud mod salg af
tobak og alkohol til personer under 18 år - Frist den 13. august 2018
Til høringsparterne
Se venligst vedlagte høringsbrev og materiale vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af lov om
lægemidler og lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år (Flytning af
inspektionsopgaver fra Lægemiddelstyrelsen til Sikkerhedsstyrelsen og tilførsel af kontrolopgave til
Sikkerhedsstyrelsen)
Sundheds- og Ældreministeriet skal anmode om at modtage eventuelle bemærkninger til udkastet senest
den 13. august 2018. Bemærkningerne bedes fremsendt til
[email protected]
og
[email protected]
med kopi til
[email protected].
Mvh.
Rikke
Rikke Skadhauge Seerup
Fuldmægtig, Lægemiddelpolitik
Direkte tlf. 72269461
Mail:
[email protected]
Sundheds- og Ældreministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
Tlf. 7226 9000
Fax 7226 9001
www.sum.dk
27
3
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
28
4
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985092_0029.png
København den 18. juli 2018
Sundhedsministeriet
Holbergsgade 6
1057 - København K
Sendt per e-mail til
[email protected] og [email protected] med kopi til [email protected].
Høringssvar vedr. Udkast til forslag til lov om ændring af lov om lægemidler og lov om forbud mod
salg af tobak og alkohol til personer under 18 år
Jeg vil indledningsvis gerne takke for invitationen til at kommentere på lovforslaget. Fra Philip
Morris ApS’ side har vi udelukkende
forholdt os til den del af lovforslaget, der vedrører salg af
tobak.
Der bør ikke være nogen tvivl om, at børn og unge ikke skal benytte tobaksprodukter eller andre
produkter indeholdende nikotin, hvorfor man også for mange år siden indførte en aldersgrænse på
18 år for køb af sådanne produkter. Fra vores side gør vi alt, hvad vi kan for at undgå, at dette sker,
hvilket også gælder brug af eksempelvis NemID i forbindelse med digitale transaktioner.
Vi er derfor også glade for, at Regeringen med dette forslag til lov forhøjer indsatsen i forhold til at
sikre, at loven efterleves, og at der tages affære, hvis manglende alderskontrol observeres. Vi har
ikke konkrete forslag til forbedringer, men mener det er et område, der bør være fokus på
fremadrettet og følges tæt, for at sikre den mest effektive form for håndhævelse. Vi understøtter
allerede nu forhandlerledet i forhold til at indføre konkrete tiltag, og undervise i nødvendigheden af
at spørge om ID, også selvom det skaber konflikter i købssituationen eller forlænger
ekspeditionstiden.
Vi står naturligvis til rådighed, skulle Ministeriet have spørgsmål eller kommentarer til ovenstående,
eller ønsker idéer til yderligere forbedringer på området.
Med venlig hilsen
Thomas Aarestrup Jepsen
Manager Corporate Affairs
Philip Morris ApS
29
1
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
1985092_0030.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed:
AELSAM
Sagsbeh.: DEPANJS
Sagsnr.: 1804304
Dok. nr.: 663524
Dato: 03-08-2018
REFERAT AF TELEFONSAMTALE
Jens Hennild om track & trace regulering
Blev ringet op den 3. august af Jens Hennild, tobaksindustrien angående regulering af
track and trace, herunder udpegelse af ID-udsteder. JH gav udtryk for vigtigheden af, at
udpegelsen sker i god tid af hensyn til proces med virksomhederne.
Oplyste, at vi arbejder på den nærmere regulering og i den forbindelse er opmærksomme
på tidsperspektivet.
30
1
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 964: Spm. om oversendelse af al kommunikation i form af e-mails, notater fra telefonsamtaler m.v., der i indeværende valgperiode har været mellem på den ene side tobakslobbyister fra Philip Morris, British American Tobacco og andre tobaksproducenter og på den anden side medarbejdere i Sundheds- og Ældreministeriets departement og styrelser, til sundhedsministeren
Sundheds- og Ældreministeriet den 7. august 2018
Talte d.d. i telefon med Charlie Stjerneklar (CS) fra Philip Morris.
CS spurgte, om jeg var bekendt med, om der er offentliggjort nye informationer om COP8. Jeg oplyste, at så
vidt jeg kunne se på COP’ens hjemmeside, var der ikke blevet offentliggjort yderligere informationer.
CS spurgte desuden, om ministeriet har oplysninger om, hvornår udbudsprocessen omkring UID’eren vil
begynde (track n’ trace-lovforslaget). Jeg oplyste, at ministeriet ikke har informationer om udbuddets
tilrettelæggelse, og at udbudsprocessen i øvrigt ikke vil finde sted i regi af Sundheds- og Ældreministeriet.
/Anja Gade Andersen
31
1